Marie Sunde og Isabelle Ringnes lanserte plattformen Equality Check i sommer.

Marie Louise Sunde og Isabelle Ringnes ville sikre seg #HunInvesterer

Gründerne bak Equality Check ville ha hashtaggen DNB og gründer Heidi Aven strides om, som varemerke.

Publisert Sist oppdatert

I høst startet DNB sin kampanje #HunInvesterer, som de siste dagene har fått mye tyn etter at Heidi Aven og SHE Community anklagde banken for å ha kopiert navnet og deler av konseptet til SHE Invest.

Nå viser søknadsbunken hos Patentstyret at også andre har tenkt på akkurat dette kampanjenavnet. Allerede i fjor søkte Marie Louise Sunde, en av initiativtagerne bak kampanjen #HunSpanderer om varemerket #HunInvesterer, da hun og Isabelle Ringnes ønsket å sette søkelys på kvinnelige investorer.

– I 2017 hadde vi vår andre kampanje hvor vi spisset konseptet mot arbeidslivet. Hovedfokuset vårt var da lønnsgapet, investeringer i kvinner, kapitalgap og kvinner i ledelse, sier Sunde.

Fikk avslag

Sunde forteller at de etter 2017-kampanjen hadde dialog med både DNB og andre store banker om å lage en #HunSpanderer-kampanje spisset mot finans med navnet #HunInvesterer.

– I den forbindelse søkte vi om varemerke på navnet #HunInvesterer.

De fikk imidlertid avslag fra Patentstyret på søknaden, fordi navnet ikke var beskrivende og gjenkjennbart nok.

– Da søknaden ikke gikk igjennom, slo vi oss til ro med det.

Stolte gründere

Senere har Sunde og Isabelle Ringnes gründet Equality Check, en tjeneste for å måle mangfold i næringslivet. Gründerne har nå fulgt debatten fra sidelinjen, og synes det er positivt at investeringer blant kvinner får oppmerksomhet.

– Vi ser at DNB har hentet mye inspirasjon fra #HunSpanderer i sin kampanje #HunInvesterer, noe flere har påpekt til oss. Vi er veldig stolte over at arbeidet vi gjør for å belyse mangelen på økonomisk likestilling, og at det har hatt så omfattende effekt at store selskaper lar seg inspirere, sier hun, og legger til:

– Vi er mest av alt opptatt av å få til løsninger og tenker det oppnås best ved at gode krefter jobber i lag. Vi heier på alle som setter fokus på likestilling.

DNB-samarbeid

Sunde forteller at de har jobbet med banken med #HunSpanderer-kampanjene, der de satte fokus på ubevisst diskriminering.

– DNB har vært en samarbeidspartner fra starten, sammen med flere andre selskaper. Gjennom kampanjene våre har vi nådd mange millioner og blitt en kjent merkevare.

Hun påpeker at det er flere dyktige aktører på feltet som jobber med likestilling.

– Blant annet SHEconomy startet av Benja Stig Fagerland i 2015. De var blant de første som satte kapitalgapet tydelig på agendaen.