Foto: Huma
Martin Kværnstuen og tidligere Tandberg-topp går sammen om nytt HR-konsept
– Har aldri før funnet HR-teknologi som folk faktisk ønsker å bruke.
Tradisjonelt har valg av HR-systemer vært forbundet med lange og komplekse prosesser. Og ofte ender man opp med et kostbart system som egentlig ikke blir brukt av de ansatte. Det er grunnlaget for det nye selskapet Huma, startet av blant andre Martin Kværnstuen og tidligere Tandberg-topp Geir Langfeldt Olsen.
– Menneskene og kulturen er fundamentalt for at selskaper skal lykkes. Men vi har aldri funnet HR-teknologi som folk faktisk ønsker å bruke, sier Langfeldt Olsen, som er selskapets styreleder.
Huma skal levere et moderne og enklere HR-system som tar vare på og organiserer all informasjon om de ansatte.
Styreleder Langfeldt Olsen jobbet lenge i McKinsey, deretter i Tandberg, Cisco og Acano. Med seg på nysatsingen har han T.D. Veen og Martin Kværnstuen.
Sistnevnte solgte i sommer om lag halvparten av sine aksjer i Kahoot, og cashet inn 260 millioner kroner. Etterpå har han investert i Folio og AR-plattformen Pazzing.
For å stable det nye konseptet på beina, reiste teamet rundt og snakke med 200 HR-ledere og ansatte i Norden om problemer og utfordringer rundt HR.
Fra Agens AS fikk selskapet et helt utviklerteam, og selskapet har blitt med videre på reisen.
– Vi satte sammen et team som er eksperter på brukeropplevelser og ba dem lage ett HR system som er fresht, enkelt og som øker relevansen for de ansatte, forteller Langfeldt.
I forkant av lanseringen har Huma kjørt 25 piloter på mer enn 1.000 ansatte fordelt på både industriselskapet, konsulenthus og teknologiselskaper i Norge og Sverige. Det har gitt selskapet viktige tilbakemeldinger i utviklingsarbeidet.
Huma går til markedet med en ny prismodell for HR-verktøy. I sin enkleste utgave er programvaren gratis, men for pakker med mer funksjonalitet ligger prisen på 49 kroner eller 99 kroner pr. ansatt i måneden.