gaming
Måtte omstrukturere for å overleve – nå strømmer brukerne til
Etter kutt og omstilling i 2023 begynner Osirion å se resultater.
For mer enn to år siden delte gründerne bak Osirion sine planer om å levere teknologi til norske e-sportaktører, som på den tiden møtte stor medvind.
Selskapet, som utvikler en analyse- og AI-coaching-plattform for Fortnite-spillere, fikk blant annet med seg Startuplab som investor tidlig.
Det har likevel ikke bare vært lett på veien. Som for mange andre startups, oppsto det senere utfordringer i takt med en stadig krympende pengekasse.
Sommeren 2023 måtte de derfor gjennomføre store omstruktureringer, deriblant kutt av stillingene til viktige nøkkelpersoner, som gründerne Fredrik Ahlborg og Benedicte Stiberg.
– Det var tøft, men riktig. Hvis ikke vi hadde gjort det sånn hadde vi ikke vært her idag, sier Ahlborg.
Resultatene av snuoperasjonen har nemlig vist seg å føre til gode resultater, med en sterkt voksende brukermasse det siste året, ifølge gründerne.
– I løpet av desember nådde vi nesten 160.000 månedlige aktive brukere, og det kun via organisk vekst og markedsføring, sier Haakon Fuhre Pettersen, daglig leder og den tredje gründeren bak Osirion.
Fra krise til vekst
– Vi bestemte oss altså for å legge alle pengene i utviklerne for å få nok tid i markedet. Så det ble bestemt at jeg gikk ut av fulltidsstillingen min, forteller Ahlborg.
Både han og Stiberg er fortsatt involvert i selskapet, men har begge andre fulltidsjobber.
Osirion gikk altså fra syv til tre ansatte for å forlenge overlevelsestiden med pengene de hadde i kassen. De droppet også kontorplasser for de gjenværende ansatte.
– Vi trengte litt mer tid for å bygge plattformen. Når Fredrik og Benedicte gikk ut av fulltidsstillingene sine, klarte vi akkurat å få pengene til å strekke til, sier Pettersen.
– Nå er vi et effektivt team på tre som jobber dag og natt for å bygge det beste produktet på markedet.
Kuttene førte til at de i slutten av 2023 fikk lansert plattformen, som raskt begynte å tiltrekke seg brukere.
I løpet av 2024 fortsatte veksten. I desember nådde Osirion break-even med månedlige gjentakende inntekter (MRR) på 250 000 kroner, etter å ha mer enn tidoblet brukerbasen på få måneder.
Har bygd Discord-nettverk
Pettersen peker på flere grunner til veksten:
– Målet vårt er å ha en one-stop-shop for Fortnite-spillere. Vi tilbyr en rekke verktøy og statistikkbaserte funksjoner, hvor brukere kan både planlegge og analysere spilløkter, sier han og legger til:
– Vekststrategien vår er bygget rundt online community building og word-of-mouth, og dette har vært nøkkelen bak veksten vår.
De har også brukt kommunikasjonsplattformen Discord til å bygge et stort nettverk med over 20.000 spillere.
– Vi har samlet mye verdifull informasjon på nettsiden vår og i Discord, noe som gjør oss til et av de beste stedene for mer avansert spillinformasjon. Spillere vil naturligvis at lagkameratene sine også skal ha denne informasjonen, og vi har derfor utrolig rask vekst via word-of-mouth.
Ny retning: Fokus på enkeltbrukerne
Mens 2024 i hovedsak handlet om å bygge en solid brukerbase, skiftet selskapet fokus mot inntektsgenerering mot slutten av året.
– Nå har vi rundt 1000 betalende brukere i måneden, og vi håper å fortsette oppover. Vi vet markedet er stort, og det finnes millioner av spillere der ute. Selv om vi i dag kun satser på Fortnite, har vi store vekstmuligheter – også i andre spill i fremtiden, sier Pettersen.
Osirion startet opprinnelig med å rette seg mot profesjonelle e-sport-lag, men oppdaget raskt at mange av disse manglet budsjett til å investere i teknologien.
– Vi startet fordi et lag hadde et spesifikt behov for teknologien vår. Men vi innså etter hvert at lagene ikke har råd til å kjøpe denne typen løsninger, forklarer Ahlborg.
– Derfor skiftet vi fokus i løpet av 2023 og gikk all-in på enkeltbrukere.
Så langt har Osirion gjennomført en kapitalinnhenting på seks millioner kroner. Gründerne planlegger nå en ny runde for å kunne styrke satsingen ytterligere.
– Vi er sikre på at vi skal få det til. Vi har fått veldig positiv respons på veksten vi har oppnådd, sier Pettersen.
Foreløpig er det usikkert om Ahlborg og Stiberg etterhvert skal inn i Osirion for fult igjen:
– Vi diskuterer muligheter, og vi har selvfølgelig et ønske om det, men vi må rett og slett se an hvilke ressurser som bør prioriteres fremover for at selskapet skal lykkes, sier Ahlborg.