Portugiseren Nuno Sitima har gått til MeaWallet fra Opera, og har vært svært delaktig i snuoperasjonen i selskapet.

MeaWallet har tidoblet antallet kunder siden teknologien ble kjøpt fra svensk konkursbo. Nå ruster de for betalingsrevolusjon.

Etter at Idekapital tok over som hovedeier, har fintech-selskapet vært gjennom en fullstendig «reboot».

Publisert Sist oppdatert

– I dag vil jeg beskrive oss som en to år gammel startup, som fikk muligheten til å arve en syv år gammel og godt utviklet plattform, sier Nuno Sitima, daglig leder i MeaWallet.

Han kom fra Opera Software for et knapt år siden, og har vært en svært viktig brikke i gjenreisningen av fintech-selskapet, etter en brokete historie med salg og konkurs hos ny eier (se faktaboks).

– Lederteamet er nytt, den kommersielle strategien er ny og vi lager et nytt produkt som kan få stor betydning for selskapet på sikt, forteller han nå.

Tre år etter at Idekapital og de ansatte kjøpte teknologien ut av et konkursbo i Sverige, har selskapet nå landet en kapitalinnhenting og verdivurdering på rundt 150 millioner kroner.

Strategiendring med god effekt

Fakta: MeaWallet

Grunnlagt: 2013

Gründere: Lars Sandtorv, Geir Norlund

Daglig leder: Nuno Sitima

Antall ansatte: 45, skal være 60 til sommeren

Omsetning: Cirka 20 millioner i 2020. Målet er 30 millioner i 2021

Verdi: Drøyt 150 millioner kroner

Viktige hendelser:

  • Juli 2016 - MeaWallet blir solgt for 42 millioner kroner med oppgjør i aksjer til det svenske selskapet Seamless, som senere bytter navn til Invuo Technologies.
  • Januar 2018 – Daværende sjef Lars Sandtorv forteller Shifter: «Vi er best i verden på dette». I samme artikkelen kommer det frem at selskapet har brukt 60-70 millioner kroner på utvikling.
  • Oktober 2018 – Invuo Technologies går konkurs. Ifølge konkursforvalteren var en faktor MeaWallets «betydelige burn rate»
  • Oktober 2018 – Idekapital Fund 1 gjennomfører en overtakelse av MeaWallet. Fondet og ansatte i selskapet betaler cirka 15 millioner kroner for teknologi, kunder og know-how.
  • Juni 2019 – Jan Haudemann Andersens Datum Invest går inn som minoritetsaksjonær.
  • April 2020 – Nuno Sitima tar over som daglig leder i selskapet. Idekapital skyter inn ti nye millioner kroner.
  • Mars 2021 – MeaWallet sikrer seg 26 millioner kroner i ny kapitalinnhenting. Idekapital står for ti av dem.

Et tegn på endringen som har skjedd, er antallet kunder. I oktober 2018, da MeaWallet fortsatt var en del av konkursboet til den svenske eieren Invuo Technologies, hadde selskapet seks kunder. I dag har de 67.

Bare én er norsk; Komplett Bank. På den internasjonale kundelisten finnes blant andre Swedbank i Baltikum, Islandsbanki og banking-as-a-service-plattformen Railsbank.

Pandemien har ikke lagt noen demper på den internasjonale veksten. I fjor vår fikk selskapet fire kunder i Australia. Den første kunden i Latin-Amerika er også sikret, og nå prøver selskapet seg også i Afrika.

– Det henger sammen med vår endring i vekststrategi og kommersiell strategi. Vi sluttet å jakte på den store, hvite elefanten, og bestemte oss for å gå etter mange små.

– Dessuten har vi delt opp produktet i moduler. Det gjør det mye enklere å selge til flere, sier Sitima.

Kraftig inntektsøkning

Inntektene er nå basert såkalt «Saas-based recurring revenues», eller abonnementsinntekter. Bankene betaler en årlig eller kvartalsvis abonnementsavgift for MeaWallets API-er og SDK-er (software development kit). I tillegg tar selskapet betalt basert på transaksjonsvolum. Det har gitt resultater.

Omsetningen i 2019 var på 11 millioner kroner og resultat før skatt på minus 26 millioner kroner. I fjor var omsetningen på 20 millioner, og i år regner Sitima med å passere 30 millioner kroner.

– Hadde det ikke være for at vi nå ekspanderer og satser stort på å utvikle MeaPay, kunne vi ha vært omtrent på breakeven nå, sier Sitima.

Verktøykasse for betalinger

Så hva er det da MeaWallet gjør, som får stadig mer oppmerksomhet hos selskaper over hele verden? Sitimas korte forklaring er: «vi gjør det mulig for banker og fintechs å forsyne kundene med digitale betalingsmetoder».

Om en bank ønsker å tilby kundene å betale med Google Pay, Apple Pay eller Samsung Pay, står MeaWallet for verktøykassen som ordner det.

Det handler først og fremst om det som kalles tokenisering av kort. Det er en teknologi som tillater betalinger uten å avsløre kundens kort- eller kontoinformasjon. Det betyr at den «Pay»-funksjonen som finnes i din mobiltelefon, har tilgang til et unikt digitalt kortnummer (et token) som bare brukes i din telefon og som kobler det sammen med nettverkene til Visa, Mastercard eller American Express.

MeaWallet er i dag en av relativt få tilbydere som er godkjent av alle de tre store kortnettverkene.

– Det er en relasjon som tar lang tid å bygge, og noe vi nyter godt av, ikke minst når vi nå skal bygge MeaPay. I tillegg kan vi gjenbruke all kunnskap om tokenisering og kryptografi, sier Sitima.

Ruster for revolusjon

Utviklingen av MeaPay er årsaken til at MeaWallet nettopp har lukket en ny kapitalinnhenting ledet av Idekapital. Med 26 friske millioner på konto og en nyansatt produktsjef, Karem Saeed fra fintechgiganten Squares London-kontor, er MeaWallet klare til å gire opp satsningen på neste generasjons salgssystemer.

Den som driver en butikk i dag, må ha en såkalt POS - «point of sale». Vanligvis betyr det at de må investere i en kortterminal fra Verifone, iZettle eller noen av de andre terminaltilbyderne. Det har vært et krav fra kortnettverkene at både hardware og software må være sertifisert av dem.

I fjor kom det imidlertid nye signaler fra Visa og Mastercard om at det vil være nok å sertifisere software-delen, og at man kan få såkalte «SoftPOS»-løsninger.

Vil terminere terminalene

Den endelige spesifikasjonen fra kortnettverkene er ventet å være på plass i begynnelsen av neste år, men som en betrodd partner til Visa, Mastercard og Amex, har MeaWallet kunnet begynne utviklingsarbeidet allerede nå.

Målet for selskapet er å ha en første versjon klar i det spesifikasjonen blir offentlig.

– Dette er en kjempedisrupsjon. Det betyr i praksis at vi kan bygge en betalingsløsning, legge den på Google Play, og så kan butikken bruke hvilken som helst dings som bruker NFC, sier Sitima.

Det betyr i praksis at vi kan bygge en betalingsløsning, legge den på Google Play, og så kan butikken bruke hvilken som helst dings som bruker NFC

Nuno Sitima, daglig leder i MeaWallet

Han tror nok at de fleste butikker vil skaffe seg en terminal. Det store forskjellen er at de kan kjøpe den selv på Elkjøp, i stedet for å leie den av banken.

For MeaWallet betyr det at de på sikt får flere ben å stå på.

– Det er her det blir interessant. Vi kan bli to selskaper i ett, som jobber både med betalingsselskaper og SMB-er, sier MeaWallet-sjefen.

Vil gi større valgfrihet enn Vipps

Ifølge Sitima er problemet for småbedrifter at de og kunden må være onboardet på samme system, for eksempel Vipps, Swish eller Mobile Pay. I Norge fungerer det fordi nesten alle har Vipps.

– Slik er det ikke andre steder. Det finnes ingen så dominerende spiller som Vipps i andre land.

– Derfor ligger det et gigantisk potensial i at MeaPay vil gjøre det irrelevant hva kunden betaler med. Om det er plastkort, klokke eller digital lommebok, spiller ingen rolle. Vi kommer til å akseptere alle betalingsmåter.

MeaWallet ser ikke på Vipps som en konkurrent. Det er likevel slik at Vipps’ sterke posisjon i Norge i kombinasjon med at norske banker ligger langt frem i teknologiutviklingen begrenser mulighetene i hjemmemarkedet.

– Jeg er sikker på at vår løsning ville fungert fint i Norge, men det går ikke å komme unna at Norge er et lite marked og betaling er volum-drevet. Dermed blir regnestykket enkelt. Vi ønsker markeder med flest mulig kjøpmenn, flest mulig transaksjoner per kjøpmann og så multiplisere det med det vi kan ta betalt per transaksjon, sier Sitima.

Vil klatre i verdikjeden

Men å koble handlere til plattformen er bare begynnelsen for Sitima og MeaWallet. Når betalingsløsningen er på plass, er det langsiktige målet å klatre opp verdikjeden og begynne å utstede kort, lage kredittscore og koble på utlånere.

– Vi begynner med SoftPOS. Det er der kan vi gjøre størst avtrykk. Men målet er ikke å bygge et betalingssystem. Målet er å tilby finansielle tjenester til SMB-er, sier Sitima.

Korrigering: Meawallets eneste norske kunde er Komplett Bank. I en tidligere versjon sto det komplett.no. Det er det altså ikke.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer