Slike stativer for elsparkesykler kan bli å se i Oslo i vår.
Foto: Voi
Med disse stativene vil Voi få bukt med sparkesykkel-kaoset i Oslo
Men Bymiljøetaten sier nei til stativ på flere av byens knutepunkter.
Den svenske sparkesykkelgiganten Voi prøver å få bukt med dårlige parkeringer både i Oslo og Stockholm med nye parkeringsstativer.
Shifter har fått tilgang på søknader selskapet har sendt inn til flere bydeler i Oslo om å få sette opp stativer. Det skal dreie seg om strategiske områder på kommunal grunn, som Bislett Stadion, Youngstorget, St. Hanshaugen og Jernbanetorget.
I søknadene skriver selskapet at de ønsket å ha stativene ute i gaten allerede fra 1. oktober 2019 til 2. mars 2020, og at de ikke er ment for å sette ut sparkesykler om morgenen, men for at brukere skal parkere forsvarlig.
På flere av lokasjonene der sparkesykkelbestanden i dag er tettest, har selskapet imidlertid fått avslag på søknadene.
Christian Fredriks plass, for eksempel, er allerede fullt utleid til blant andre Oslo bysykkel, mens Europarådets plass er for trafikkert for et slikt stativ, ifølge Bymiljøetaten.
St. Hanshaugen bydel, derimot, har vært i dialog med selskapet, og vært ute på befaring for å se på mulighetene for å sette opp stativer.
Både Voi og St. Hanshaugen bydel bekrefter ovenfor Shifter at de har vært i samtaler om å sette opp stativ på flere steder i bydelen, men vil ikke kommentere utover det.
Selskapet har allerede etablert såkalte "hot-spots" i flere nordiske byer, hvor brukeren vil få rabatt ved å parkere, og ønsker å bruke disse områdene til å sette opp stativ.
Voi starter også i vinter et prøveprosjekt med slike stativer i Stockholm, hvor de i samarbeid med private grunneiere vil sette ut stativer på ti strategiske plasser.