3d-utvikling

Med referanser fra Nvidia og Lucasfilm sikter Tenklabs-gründeren mot topp fem globalt innen 3D

Nå drar han utenlands på jakt etter mer kapital.

CEO i TenkLabs, Gustav Tresselt.
Publisert

TenkLabs har utviklet programvaren Kodon som gjør det mulig å lage 3D-modeller raskere og enklere ved hjelp av VR-briller.

CEO i TenkLabs, Gustav Tresselt, forteller at i Kodon har det blitt utviklet noe de selv kaller «det digitale atomet», en slags 3D-byggekloss som lar hvem som helst visualisere og bygge hva som helst.

Etter å ha mottatt anerkjennelse fra film- og spillbransjen for sin teknologi, ønsker Tresselt og hans team å kunne tilby verktøykassen også til bedrifter utenfor underholdningsbransjen.

Så langt har selskapet solgt 13.000 enkeltlisenser av deres konsept-versjon, og videre ønsker de å starte arbeidet med prestisjeprosjekter ettersom de nå oppgraderer med «det digitale atomet».

Hittil har TenkLabs mottatt investeringer på 20 millioner kroner via engleinvestorer og Innovasjon Norge for å bygge teknologien. Nå jakter Tresselt på ny kapital.

Veien til 3D-modellering i VR

Tresselt startet å programmere allerede da han var 10 år gammel og har ikke sluttet. Etter den nye moderne generasjonen av VR-briller ble sluppet i 2016, var han en av de første i Norge som mottok et par av disse.

– Jeg og mange andre skjønte at VR var en helt ny type pc, bare uten mus og tastatur og med helt andre kontroller, sier han.

– Jeg hadde lyst til å lage innhold med en gang. Den første utfordringen slik jeg så det, var hvordan man lager 3D-modeller.

Dermed kastet han seg over å utvikle et system for å gjøre nettopp det. Men han innså raskt at veien for å lage slike modeller selv, kom til å bli lang.

– Samtidig skjønte jeg at det var et marked for å la folk produsere ting selv enkelt.

Til slutt fant han sin medgründer som har bakgrunn med 3D-modellering.

– Vi er begge omtrent født inn i det vi holder på med, sier han.

Referanser fra blant annet Netflix og Adobe

Tidligere har TenkLabs hentet inn 20 millioner kroner. For å overbevise investorer startet de med å vise frem videoer av hva som kunne lages. Tresselt forteller at de i tillegg hadde en fordel med å være en ny type teknologi-investering, som skilte seg fra sosiale medier og apper.

Teamet består av en kjerne på fem faste ansatte, tre på deltid og eksterne testere som holder jevnlig kontakt.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Formålet med Kodon i den formen det selges i dag, er å få oppmerksomhet og bygge merkevaren Kodon, uttaler Tresselt.

Flere mer profitable produkter er i produksjon.

– Steg en er en freemium-modell, steg to er abonnements-modell som er en avansert modell av Kodon, og steg tre er der vi lar folk bruke Kodon-enginen til å lage egne 3D-programmer og opplevelser.

Referanser fra Netflix og Nvidia

Mange av dagens kunder og brukere kommer fra de største firmaene innenfor film- og spillindustrien som jobber med visuelle effekter. Hovedmålet for Kodon er å lykkes med toppfolk i disse industriene.

– Vi ser etter individer med innflytelse over hele 3D-bransjen, og vi ser etter prestisjeprosjekter med større bedrifter som Netflix Animation og lignende, sier Tresselt.

– For at vi skal lykkes med den store planen vår, må vi ha en merkevare. Vi har jobbet i flere år med å kartlegge markedet, og vi ser at det i stor grad er merkevare som vinner tillit i toppen, fortsetter han.

– Innenfor vårt fagfelt er det veldig viktig med ekspert-anerkjennelsen for å etablere merkevaren, i tillegg til tung satsning på markedsføring.

Kodon har allerede innhentet referanser fra store navn som Netflix, NVidia, Adobe og Lucasfilm.

Tresselt forteller at disse har fattet interesse ettersom Kodon representerer en ny type konkurrent med samme interesser, som sammen kan danke ut gammel teknologi.

–Alle leverandørene som leverer nye og moderniserte 3D-verktøy, har felles mål og interesser i denne fasen.

3D til alle

I overgangen til nye verktøy er det først og fremst Unity og Unreal som er de største leverandørene av «3D til folket». Utfordringen er det sterke fokuset på spillutvikling.

– Vi tror fokuset på spillbransjen stenger ute andre bedrifter som vil ha stor fortjeneste av tilgang til moderne 3D-teknologi. Vår løsning vil gjøre dette langt enklere, sier Tresselt.

Nettopp denne muligheten ønsker TenkLabs å gjøre noe med.

For å hente inn ytterligere kapital for å nå dette målet, sier Tresselt at selskapet kan gå to veier videre. Den ene er å etablere partnerskap med noen etablerte i bransjen, som kunne kjøpt en bit eller hele firmaet. Den andre er den klassiske VC-funding-veien.

Sammen med resten av teamet, setter Tresselt kursen til SIGGRAPH i Vancouver for å vise seg frem foran noen av de største firmaene i verden innenfor visuell teknologi. Allerede har de avtalt møte og sponsorsamarbeid med flere av de som er der.

Når de nå skal hente ytterligere 20 millioner, er det i første omgang fra VC, forteller Tresselt. Under besøket vil de imidlertid også kartlegge mulighetene til å motta penger fra selskaper som driver med de samme.

– Vancouver-besøket handler også om å gå utenfor VC, det vil si hente penger fra etablerte.

Planen etter å ha bygget ekspert-anerkjennelse, er å bygge volum på denne anerkjennelsen. Deretter er planen å bygge prestisjeprosjekter ved at andre bruker Kodon som software.

– Vi skal bli en stor internasjonal bedrift, med tilstedeværelse i London, Sentral-Europa og LA, avslutter Tresselt.