startuplab
Mener flere industrigiganter omfavner startups: – Et samfunnsoppdrag
Flere inngår samarbeid med startups for å teste nye løsninger og redusere utviklingsrisiko, ifølge Christina Wiig ved Startuplab.
– Generelt ser vi flere store virksomheter som bruker mer åpen innovasjon for å drive egen innovasjon, sier Christina Wiig, leder for bedriftssamarbeid ved Startuplab.
Utviklingen mener Wiig blant annet kan merkes hos dem ved at de stadig vekk signerer flere industrielle partnere, som videre fører til ulike samarbeid med startups.
Sist ut i rekken er Elkem, et selskap som produserer silisium og karbonmaterialer til ulike industrier.
Blant eksemplene på startupsamarbeid som allerede har skjedd, finner man Equinor – som har jobbet med Startuplab-selskapet, F3nice. Et annet er Ocean Grid som ble koblet til Equinor gjennom Startuplabs klimaprogram 2030.
Et tredje eksempel er Emerald Geomodeling som har hatt pilotprosjekter med Nye Veier.
Rapport
Wiig viser også til en rapport gjennomført av Sopra Steria «The Open Innovation Report 2023 – Surviving the storm». Den konkluderer med at såkalt «åpen innovasjon» har blitt en viktig strategi for selskaper i Europa som ønsker å drive egen innovasjon – særlig i en tid preget av økonomisk usikkerhet.
Rapporten viser at hele 72 prosent av europeiske selskaper nå deltar i samarbeidsprosjekter med oppstartsbedrifter, og 69 prosent planlegger å samarbeide med startups innen de neste 18 månedene.
Selv om rapporten ikke handler om industrielle aktører spesifikt, mener Wiig dette viser en trend.
Et samfunnsoppdrag
Wiig mener det er mange gode grunner til at flere industriaktører ser på startups:
– Det er selvsagt fordi det finnes mye smart teknologi og løsninger der ute. Ofte er det lavere risiko ved å ikke utvikle selv. Ved å jobbe sammen med startups kan man dermed enklere teste ut ting.
– For startupenes del er det kjempeviktig både å få sin første kunde, men enda viktigere å få verifisert produktet. Da får de bekreftet etterspørselen, samt mottar feedback på løsningen.
Samarbeidene kan blant annet være pilotprosjekter og testing av produkter.
Hun mener industriaktørenes samarbeid med startups også kan sees på som et samfunnsoppdrag.
– For om startupene ikke får testet produktene sine i hjemmemarkedet her i Norge, er det utrolig vanskelig å få det ut i verden. Ja, man har noen eksempler på dem som går rett ut og blir store, men de fleste tester først produktet i det nordiske markedet.
Wiig mener startup-interessen også er økende blant statlige aktører, som Statnett – som er en relativt ny partner hos Startuplab.
– Det samme gjelder Østfold Energi og Vardar som nylig ble med i partnernettverket og i løpet av kort tid har begynt å utforske både kundeforhold og gjør strategiske investeringer i startups, forteller Wiig.