retail
Mot gjennombrudd for live-shopping i Norge: Solgte 20.000 sandaler fra et basseng på Ulvøya
Live-shopping så lenge ut til å bli en flopp i det lille norske markedet, og flere profilerte gründere kastet kortene. Nå er det vekst og gryende lønnsomhet for de som holdt ut.
Det begynner å bli noen år siden TV-shop gikk sin seiersgang på kabel-TV her i landet, og internettversjonen «live-shopping», som tok Kina med storm, har opptil nokså nylig ikke tatt av i Norge.
Allerede ligger det noen lik i gaten. Etter å ha investert store summer, la milliardær Morten Kleins QRTD ned driften i Norge tidligere i år. Selskapet forsøker å bygge videre fra Storbritannia.
Askeladdens Pinduoduo-versjon Bandit, som baserte seg på at folk gikk sammen for å slå til på gode priser i flokk og i et tidsbegrenset vindu, måtte også ta inn årene.
Igjen står Tipio, som omsatte for 2,7 millioner i fjor og hvor Two-gründer Andreas Mjelde sitter i styret.
Nærtstående gjennombrudd?
Styreleder i Tipio, Jan Johannessen, sier til Shifter han ser et gjennombrudd for live-shopping i Norge nå og peker på flere faktorer.
Økt bevissthet: Forbrukere er blitt mer komfortable med å handle online, og live shopping tilbyr en mer engasjerende og interaktiv opplevelse enn tradisjonell netthandel.
Teknologisk modenhet: Plattformer gjør det enklere for bedrifter å komme i gang med live shopping.
Influenser-marketing: Samarbeidet mellom live shopping og influensere skaper en kraftig synergi som driver både rekkevidde og salg.
Markedet krever mer konkrete tall og leveranser: Johannesen peker på at tiden hvor byråer får godt betalt for inntrykk og klikk som ikke beviselig resulterer i målbar omsetning, er under sterkt press. Live shopping tilbyr en løsning med fokus på direkte salg og konvertering.
Ventet å ta 20 prosent av markedet
Konsulentene har også troen. Accenture forventer at det globale markedet for live shopping vil nå 474 milliarder dollar innen 2024. I Norden alene estimeres markedet å vokse til 10 milliarder dollar innen 2025, og McKinsey spår at live shopping vil nå opptil en markedsandel på 20 prosent globalt innen 2026.
Johannessen forteller at Tipio opplever en gjennomsnittlig omsetning på millionnivå per live shopping-sending, med en seertid på 14 minutter – dobbelt så høyt som landsgjennomsnittet.
– Våre kunder opplever en omsetning som er 600 prosent høyere enn gjennomsnittet i Norge, og vi leverer en konvertering til kjøp som kan være 10–40 ganger høyere enn gjennom tradisjonelle kanaler, som deres egen nettside, sier han og viser til en av kundene, Happyflops, som solgte over 20 000 sandaler på en live shopping-økt fra et villabasseng på Ulvøya.
Solgte 20.000 sandaler
Ifølge Tipio fikk Happyflops en omsetning på over tre millioner kroner på én enkelt sending, og solgte i etterkant for et tosifret millionbeløp.
Det betyr også vekst for Tipio som så langt i 2024 har passert fjorårets omsetning, og det er før julesesongen som står for en uforholdsmessig stor andel av salget.
Tipio sikter seg nå også inn mot sport og idrett, hvor de ser et potensial for bruk av live-shopping rettet mot fans.
– Tenk deg en live shopping-sending med hele stjernefotballlaget til din favorittklubb som lanserer en ny eksklusiv og begrenset kolleksjon av fanutstyr - engasjementet og salgspotensialet vil kunne være enormt, sier Johannessen.
Dansk utfordrer
Dansk retail var noe raskere ute med å kaste seg på trenden enn man har vært i Norge.
Startupen Sprii startet opp under pandemien, fordi klesbutikken til foreldrene til gründer Christian Degn Vester testet live-shopping som et siste halleluja i en ekstremt vanskelig tid. Bønnen ble hørt. For dem viste det seg å fungere bra, butikken fikk 100 prosent vekst og har gått over til live-shopping på heltid. Vesters tech-kompetente venn Nikolai Aas Pedersen ble ble såpass interessert at de startet Sprii for å satse videre.
Nå tilbyr Sprii retailere en programvare som setter dem i stand til å kjøre egne live-show, enten direkte i Instagram eller på Facebook eller på egne hjemmesider. Bestseller-eier Anders Holch-Povlsen, en av Danmarks rikeste, er på investorsiden.
– Mange er ivrige på å nå budsjettene sine, derfor er de villige til å prøve noe nytt, sier han. – Tidligere har mange selskaper forsøkt å gjøre livestream i lukkede systmer, på egne nettsider og slike ting, men ikke på sosiale medier. Det som skiller oss fra konkurrentene, er vår evne til å gjøre det direkte og kjøpbart på Instagram og Facebook. Det er noe ingen andre gjør.
Bruker algoritmene til egen vinning
Nylig gjennomførte Sprii en sesjon med norske Lekekassen hvor algoritmen spredte livestreamen til et relevant publikum basert på interesser.
– La oss si at du ser en livestream og legger igjen en kommentar—algoritmen fanger denne interaksjonen og tenker: «Dette er innhold folk engasjerer seg i» og viser det deretter til brukere som ligner på deg. Hvis du kun sender live på din egen nettside, er du begrenset til dine eksisterende markedsføringskanaler, som e-post, noe som hemmer den virale spredningen og rekkevidden. Kort fortalt gir sosiale medieplattformer tilgang til et mye større og mer dynamisk publikum gjennom algoritmene sine, noe som øker både synlighet og muligheten for suksess, sier Degn Vester.
Autentisk og relaterbar
Spriis forretningsmodell innebærer en abonnementsavgift og en andel av salget. Degn Vester forklarer at det gjør at de må si nei til en del kunder.
– Suksesskriteriet gjør at vi er avhengige av at kunden selger godt, sier han – Dermed er det enkelte prosjekter som vi må takke nei til.
Han sier det er særlig to ting man bør gjøre for å lykkes med live-shopping; man må være autentisk og relaterbar.
– Det er ok å gjøre feil, det er en del av den autentiske opplevelsen, sier han.
Selskapet har nå 50 kunder i Norge, blant andre Power, Kid, Elle og Villoid som kjørte en sesjon med Alexandra Joner denne helgen.
– En av mange kanaler
– Liveshopping er en fin måte å vise frem ulike kolleksjoner på, særlig for en nettbutikk som oss som ikke har fysiske utsalgssteder, sier Villoid-gründer Jeanette Dyhre Kvisvik. – Vi bruker det i designer-samarbeid, slik vi har med Alexandra Joner og Anniken Jørgensen
Hun ser på det som en av mange kanaler å spille på.
– Det handler først og fremst om markedsføring og å få vist frem produktene. Så vil det være noen som kjøper der og da, og det har vi opplevd mye, og så vil det ha en effekt på salget over tid i kombinasjon med alle de andre kanalene som vi bruker, sier hun.