Energi
Microsoft som investor og Tesla som kunde: Nå har norske DNV fått en plass hos den brennhete solstartupen
Det var trangt i døra da Raptor Maps hentet 22 millioner dollar.
En av investorene rundt bordet var Kaare Helle i DNV Ventures. Sammen med kjente aktører som det kanadiske investeringsselskapet MacKinnon, Microsoft Climate Innovation Fond, Blue Bear Capital, Buoyant Ventures, Congruent Ventures, Data Point Capital og Engie New Ventures fikk det norsk storselskapet komme inn med det venturesjef Helle beskriver som en «god slump penger».
Stor interesse
Detaljene rundt prosenter og prising er ikke kjent, men det skal ha vært stor rift om å få være med i runden. Helle forteller at DNV Ventures måtte legge seg i selen for å være en av investorene.
– Det var flere velkjente venturefond som var interessert, og for meg gjaldt det å vise at jeg hadde mer å legge på bordet enn bare penger. Det er jo mitt ess i erme, mener Helle.
Raptor Maps har utviklet en avansert software-as-a-service-plattform for solenergi-anleggs «livssyklus», fra finansiering til drift. DNV hadde fått øynene opp for selskapet i forbindelse med at de selv hadde brukt verktøyet i tekniske gjennomganger av solparker. De så hvordan det utfylte deres eget verktøy. Under den forrige kapitalinnhentingen i 2020 var det en av Helles kolleger som mente det kunne være en god idé å investere, men det var litt for sent til å kunne være med i investeringsrunden den gangen.
– Runden var allerede lukket den gangen, sier Helle, som nå fikk en ny sjanse.
Dobbelkrisen
De nye pengene vil bidra til at selskapet kan ansette langt flere innenfor produktutvikling.
- Å gjøre solindustrien mer lønnsom betyr å gå nærmere en bærekraftig energiframtid. Vårt mål er å bygge programvare som gjør det mulig for solenergi å skalere, sier gründer og administrerende direktør i Raptor, Nikhil Vadhavkar.
Han viser til hvordan verden står oppi en krise både klimamessig og geopolitisk, og at energiselskapene jobber hardt for å øke kapasiteten innenfor fornybar energi raskt.
Selskapets kunder er blant andre Tesla og SOLV Energy. Raptor har også vært en del av Y Combinator og har sine røtter fra MIT i Boston.