WEB 3.0

Har ikke noe produkt i markedet, likevel fikk krypto-gründeren napp hos Røkke-selskap

Etter noen intense år med bygging av kryptoselskapet Arcane Crypto, hoppet teknologisjef Ole Henrik Skogstrøm av og tok en utvidet sommerferie. Nå er han tilbake for fullt - med egen satsing på Bitcoin.

Ole Henrik Skogstrøm er gründer og daglig leder i LN.Capital.
Publisert Sist oppdatert

Mens han gjorde ferdig bachelor-delen av en siviløkonomgrad på BI, tok Ole Henrik Skogstrøm opp koding som hobby. Interessen ble fort en lidenskap, og småjobber på si ble til fast ansettelse som full stack-utvikler i reklamebyrået Hyper.

– Jeg har jobbet med veldig mye forskjellig. Maskinlæring, APIer, datavisualisering, front-end, alle disse tingene.

– Etter hvert begynte jeg å bli litt lei av å gjøre sånne oppdrag, og da begynte jeg å tukle rundt med kryptovaluta.

Dette ledet fort til mannen som har vært den ledende stemmen i det norske kryptomiljøet i flere år, Torbjørn Bull Jenssen. De to fant tonen, og Skogstrøm sluttet seg til prosjektet. Siden har han fylt en rekke roller i Arcane Crypto, sist som teknologisjef (CTO).

Nå har Skogstrøm startet sitt eget selskap i krypto-sfæren: LN Capital (LNCM AS). Selskapet ble formelt etablert i november 2021. Nå kommer Optio-gründer Christoffer Herheim, Bitcoin-selskapet Seetee og venturefondet Runway FBU inn på eiersiden.

LES OGSÅ: Tidligere Startuplab-partner bygger tech-hub og venture-fond for Kjell Inge Røkke

Blir en del av Røkkes nye storsatsing

De to sistnevnte av investorene er en del av Kjell Inge Røkkes nye storsatsing på programvare og venture. Skogstrøm tok i utgangspunktet kontakt med Seetee for å «høre hvordan de egentlig fungerte», og samtalene utviklet seg altså til en investering både fra dem og Runway FBU.

Partene vil ikke kommentere hvor mye som er investert i denne omgang, men LN-Capital prises etter emisjonen til omkring 30 millioner kroner.

Runway, som ledes av tidligere Startuplab-topp Tor Bækkelund, er ledende investor i runden, mens Seetee tar en mindre lyttepost. Ifølge Investordatabasen til Shifter investerer Runway minimum én million kroner og tar mellom 8 og 12 prosent eierskap.

– Vi snakker med alle Aker-selskapene, og ett av dem er Seetee. Vi deler på dealflow. Seetee er i gang med å jobbe på den måten de vil, mens det Henrik skal gjennom, kan vi. Å bygge selskap. Og så har vi en lokasjon. Det er logikken i det, sier Bækkelund til Shifter.

– Henrik kan mye om krypto, men han har ikke bygget selskap før. Det kan vi hjelpe han med. Og så er dette med lightning-nettverket noe som kommer, og vi vil være med.

Gründer Skogstrøm flytter nå inn på Fornebu, helt i tråd med ambisjonen til Runway om å gjøre ressursene og kompetansen i Aker-systemet mer tilgjengelig for gründere.

– Siden jeg er sologründer er det viktig å få inn investorer med komplementerende kompetanse, sier teknologen Skogstrøm.

LES OGSÅ: Røkke har 200.000 timer igjen å leve, og har lagt en plan: Nå ber han unge gründere skynde seg

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Teknologi som ikke finnes

Selskapet LN Capital er helt i startfasen, og har ennå ikke noe produkt i markedet. Det første skal etter planen lanseres denne måneden. Det bygges på åpen kildekode.

Skogstrøm skal bygge teknologi som ikke finnes, i et marked som nesten ikke eksisterer. Nærmere bestemt er det snakk om såkalte rutenoder i lightning-nettverket. Enkelt forklart er dette nettverket laget for å skalere bitcoin-transaksjoner.

Man kan se på «lightning»-transaksjoner som en måte å aggregere mange små transaksjoner på, forklarer Skogstrøm, litt som å legge igjen kortet i baren eller på en restaurant.

– Forskjellen er at man med lightning ikke trenger å stole på noen.

Nettverket kan håndtere millioner at transaksjoner per sekund og med et mye lavere gebyr enn normale bitcoin-transaksjoner. Dette er mulig fordi hver enkelt transaksjon ikke må distribueres til og godkjennes av alle deltagere i nettverket.

Rutenodene hjelper til med å flytte betalinger gjennom nettverket, og tar gjerne en promillebasert avgift for dette. Problemene i nettverket er knyttet til effektiv fordeling av kapital.

– Du kan se på det som at Posten investerer i postbiler, og plasserer alle investeringene i Oslo, men ingenting i Drammen. Da går det fortsatt veldig tregt å sende noe fra Oslo til Drammen.

– Programvaren min handler om å hjelpe rutenodene med å finne ut hvor de burde allokere kapitalen, sier Skogstrøm.

LES OGSÅ: Brødrene fra Finn og Visma hentet 25 millioner kroner til ny startup: Investorene elsket at de ga bort mye av produktet gratis

Må løse fundamentale problemer

Skogstrøm drar paralleller mellom markedet han nå trer inn i, og Internett på 90-tallet.

– Denne industrien er veldig ung, og det er en del fundamentale problemer man ikke har løst. Helt grunnleggende ting må på plass for at brukeropplevelsen skal bli god. Så i første omgang så handler mye om å hjelpe operatørene med å samle data og strukturere den, og visualisere den for dem på en måte som gir mening.

Foreløpig er det svært få som jobber med denne teknologien med utgangspunkt i finans, forteller Skogstrøm.

– Det er mange utviklere som vil løse enkelte tekniske problemer, men det er få som ser på hva disse aktørene egentlig prøver å oppnå, som fremtidige finansforetak.

Han vil derimot ikke gå nærmere inn på verken praktiske eller finansielle målsetninger med selskapet.

Må holde tritt

Med kapitalen han nå får inn, planlegger Skogstrøm å ansette én seniorutvikler. Han leter også etter studenter som er interessert i bransjen.

Selv om det er rift om de teknologiske talentene, tror han rekrutteringsarbeidet vil gå fint.

– Det er ganske mange som har lyst å jobbe med Bitcoin og lightning, og ikke så mange jobber - ennå.

– I starten er det viktig å finne utviklere som enten allerede kan mye om Bitcoin og Lightning eller har en sterk interesse for å forstå teknologien. Nå er det mange entusiaster, og det er veldig mye utvikling i hele industrien, så man må være på hele tiden, følge med. Det blir en viktig del av reisen, å klare å holde tritt med denne utviklingen i industrien, som er helt enorm, og klare å se litt hvilken retning det går.