De beste selskapene skapes i dårlige tider, blir det sagt, gjerne som en trøst når kapitalkrisen herjer og veksten uteblir. Men nå tyder nye tall fra Innovasjon Norge på at den krevende situasjonen gjør at det er færre som tør satse. Det er nemlig en betydelig nedgang i antall gründerselskaper som søker etablerertilskudd (markedsavklaring).
Annonse
– At det nå er et dårligere tilfang av oppstartsbedrifter, er noe vi tar på stort alvor og følger tett, sier Kaja van den Berg, porteføljedirektør i avdelingen for kommersialisering og vekst i Innovasjon Norge.
Totalt tildelt etablerertilskudd har sunket fra 190 millioner til 150 millioner fra 2021 til 2022. Mange bedrifter melder om at de stopper planlagte utviklingsprosjekter på grunn av den usikre økonomiske situasjonen.
Annonse
Annonse
– I en tid med behov for mer innovasjon, får vi mindre, sier Kaja van den Berg.
Hun mener det er flere årsaker til nedgangen. Innovasjon Norge erfarer at det er mer krevende for oppstartsbedrifter å hente tidligfasekapital, men selskapene trekker også fram tilgang på kvalifisert arbeidskraft og kompetanse som en stor utfordring.
– Gode prosjekter lykkes med dette, men det tar lengre tid, sier van den Berg.
Gjør endringer
Annonse
Innovasjon Norge understreker at de fortsetter å vurdere prosjekter ut fra fastlagt policy og gitte kriterier, men de gjør flere grep. De jobber nå med å videreutvikle tjenestetilbudet for å styrke økossystemet.
– Her bygger vi både på evalueringen fra Menon og en bred innspillsrunde blant bedrifter, investormiljø, nasjonale og regionale samarbeidspartnere og universitets- og høyskolesektoren. I tillegg jobber regionkontorene våre med å synliggjøre mulighetene som finnes for de som ønsker å satse, og med å løfte frem motiverende eksempel med gode gründere og rollemodeller, påpeker hun.
Annonse
Et av grepene er også å øke hyppigheten på introduksjonskurset «Fra idé til Marked». Kurset blir nå gjennomført digitalt hver 14. dag.
Kaja van den Berg mener dessuten å se et «studenthåp». Høsten 2022 jobbet IN ekstra inn mot studiestedene for å motivere mastergradsstudenter til å teste egne entreprenørskapsevner og søke om Stud-ENT-tilskuddet.
– Antall søknader ser ut til å bli omtrent som i fjor, noe som ikke er en selvfølge med tanke på hvor attraktive studentene er i dagens arbeidsmarked. Vi er glade for å se at mange mastergradsstudentene velger å realisere sine innovative ideer og prosjekter.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.