Nå skal ex-sjefen til Google Norge hjelpe Ordr med å skalere internasjonalt
– Det finnes ikke mange norske, etablerte selskaper som kan gå ut i den store verden og endre noe. Men jeg tror det finnes startups i Norge som kan gjøre nettopp det, sier Jan Grønbech.
Bestillingssystemet Ordr har vært en av corona-vårens store vinnere, og opplevde kunderush da alle norske serveringssteder ble tvunget til å finne digitale løsninger.
Nå har Oslo-startupen fått den tidligere Norge-sjefen i Google, Jan Grønbech, med på laget. Han skal sørge for videre vekst i det norske markedet og samtidig posisjonere Ordr for lansering utenfor Norges grenser.
– Jeg har sett mange businesscaser over de siste årene, men Ordr er noe av det mest spennende jeg har sett på lenge. Dette selskapet har imponert meg stort, sier Grønbech.
Veldig imponert
Rett før jul gikk Grønbech av som sjef for Google Norge etter 15 år. Etter en lengre ferie startet han sitt eget rådgivingsselskap, og har flere bistått gründerselskaper med sin kompetanse.
I februar gjorde han også sin første private investering, i kriseteknologi-selskapet Rayvn.
Nå skal han bruke deler av tiden sin på å hjelpe Ordr med å nå sine vekstambisjoner.
– De har en intuitiv og brukervennlig teknologi som regelrett endrer måten å bestille og betale innen serveringsindustrien, sier Grønbech.
Han og gründer Edwin Fjeldtvedt fikk kontakt via LinkedIn.
– Jeg hadde allerede prøvd Ordr og kjent på hvor magisk følelsen var når jeg på så få trykk kunne bestille mat og drikke, og bli servert når jeg ønsket det - uten anstrengelser med å få tak i en servitør. Når Edwin tok kontakt var jeg umiddelbart nysgjerrig på et møte, forteller han.
– Du har vært lenge i et gigantisk selskap. Hva trekker deg mot startups?
– Jeg har siden jeg ga meg i Google fundert litt på hva jeg vil gjøre videre. Det finnes ikke mange norske, etablerte selskaper som kan gå ut i den store verden og endre noe. Men jeg tror det finnes startups i Norge som kan gjøre nettopp det.
Grønbech har også blitt med i StartupLabs «Executive in residence», et nettverk av tidligere næringslivstopper som deler råd, erfaringer og sine nettverk med startups, uten å ta betalt.
– Etter å ha endret Norske bedrifters tankesett rundt hvordan man driver markedsføring, brenner jeg for å endre nye industrier, og jeg vil jobbe i dynamiske og raske miljøer som kan skape en slik forandring, sier han.
Grønbech går også inn i styret til Ordr, og sier at han ønsker å investere i selskapet.
– Hvilken kompetanse kan du tilføre Ordr?
– OKR har vært bærebjelken til Google, og det er også innført i Ordr. Her vil jeg kunne bidra til en sterk organisasjonskultur og utvikling av talentene.
Vekst på 40.000 prosent
– Vi er veldig stolte over å ha fått Jan med på denne reisen, sier Edwin Fjeldtvedt, gründer og CEO i Ordr.
– Han kan velge og vrake i spennende muligheter, så dette er en viktig bekreftelse på at vi har gjort ting riktig i den viktige oppstartsfasen. Nå får vi med oss en person som har erfaring og nettverk til å være med og løfte oss videre, sier han.
Ordr opplevde en enorm boost i corona-tiden, og har de siste månedene hatt en transaksjonsvekst på 10.000 prosent.
– Det dunker inn «leads» hele veien. Vi har ikke engang rukket å oppdatere nettsiden. Dette har rykket oss veldig frem i planene, fortalte han Shifter i mai.