klær
Nå skal gründerne kle opp enda «høyere land» enn Norge
Salget av klær til høyere folk ble tredoblet i 2021. Nå verdsettes MediumTall til 60 millioner kroner i en kommende kapitalrunde.
MediumTall selger klær til høye kvinner og menn. I 2020 gjennomførte de en folkefinansiering på 3 mnok slik at grunnleggere Kristoffer Liabø og Martin Steffensen kunne ansette seg selv og se om konseptet holdt vann.
Fasit for 2021 viser at de omsatte for 12,4 millioner kroner, over tre ganger så mye som i 2020, da de omsatte for 3,5 millioner. I tillegg etablerte de seg i Sverige, Danmark og Tyskland og omsatte for i underkant av 2 millioner i disse landene.
Ny emisjon og verdsettelse til 60 millioner
– Vi har bevist at konseptet lar seg skalere i Norge, nå skal vi ta samme oppskrift ut i Europa. Vi henter penger for å bygge varelager, ansette en "International Ecommerce Manager" og bruke mer på markedsføring i satsingslandene våre, sier daglig leder Kristoffer Liabø.
De planlegger å hente 6 millioner i en ny folkefinansieringsrunde. Forrige gang de gjorde det satte de ny rekord i raskest fulltegnede emisjon på plattformen DealFlow. På 20 minutter fikk selskapet 77 nye mediere, og igjen satt 400 interesserte uten aksjer.
– Vi velger folkefinansiering på nytt fordi vi har mange lojale kunder og vi ønsker å gi de muligheten å bli med på reisen og påvirke veien vår videre. Vi er veldig fornøyde med medeierne vi fikk med oss sist og vi gleder oss til å nå få enda fler ombord, sier COO Martin Steffensen.
– Vurderte dere venture eller lånefinansiering?
– Vi har ikke oppsøkt venturekapital, men har en avtale med Nordea og Innovasjon Norge om en kredittramme på to millioner kroner som vil komme i tillegg til folkefinansieringen.
Søker seg mot «høye land»
Nå er planen å satse internasjonalt med økt varelager og utvalg med nyansatt klesdesigner Marianne Høst, markedssjef Matilde Brandt og Tommy Arnesen som CRM og lojalitetsansvarlig.
– Vi skal ta med erfaringer fra Norge og skalere opp. Det blir økt tilstedeværelse i flere nye markeder og et større markedsføringsbudsjett, sier Kristoffer Liabø.
Selv om nordmenn er et relativt høyreist folkeferd, viser MediumTalls undersøkelser at det finnes de som er høyere.
– Både Tyskland og Danmark er land med høyere gjennomsnittshøyder enn Norge, i tillegg kommer vi til å forsøke oss i Sverige, sier han.
– Det stormer i Europa for tiden som sliter med høye energipriser og pressede konsumenter. Hva tenker du om å starte opp en satsing i disse landene nå?
– Det er selvsagt litt spesielt det som skjer nå, men vi er heldigitale, blir det krevende er det bare å skru ned litt på annonsekranen. Sånn sett er risikoen lav. Vi leier ingen lokaler eller har spesielt store kostnader knyttet til skaleringen.
Skal teste bruk av influensere
Det å finne kundene mest mulig effektivt, er den viktigste strategien, og i så måte har alltid annonsering og salg gjennom sosiale medier har vært en bærebjelke i selskapet.
Liabø forteller at selv om det snakkes og skrives mye negativt om Facebook, fungerer kanalen fortsatt for dem.
– Vi har kanskje merket en liten endring i det siste, men jeg opplever at det fortsatt er den mest stabile og stadige kanalen å annonsere på.
Markedsføring med influensere har MediumTall brukte lite av, men planen er å teste det mer fremover for å skape mer lokal tilstedeværelse i de nye markedene.
– Vi kommer også til å ta flere bilder av produktene lokalt i byer som Göteborg og København.
Selger mindre til kvinner, men håper på vekst
At produktet har funnet sin plass i markedet, er han sikker på.
– Vi hadde selskapet som et sideprosjekt i fem år hvor vi lærte mye. Så gikk vi over til å jobbe med det på fulltid og fikk kjenne på kroppen de problemene som fulgte med det. Nå er vi kommet dit at vi har løst det meste, passform er for eksempel noe vi er tryggest på. Vi ser også at kundene kommer stadig tilbake til oss.
– Dere oppgir å selge til både kvinner og menn, hvordan fordeler salget seg?
– Salg til høye kvinner startet egentlig som et testprosjekt fordi det etter hvert ble veldig etterspurt. I januar satt vi på en database med 2000 interessenter som vi har en dialog med. Når det er sagt, så er det ikke en stor andel foreløpig. Hvis det treffer, så gjør vi mer av det neste år.