spill

Nabobil-gründer hopper av før børsdebut. Skal gjøre gull av en sport han ikke kan noen ting om

Theodor Tonum skal i Skalar bygge et Play Magnus for bridge-sporten, og tjuvlåner flere av Nabobils kjøreregler på veien dit.

– Vi skal bruke teknologi for å gi sporten et løft, sier Theodor Tonum, nå tilbake som utvikler i Skalar.
Publisert Sist oppdatert

Theodor Tonum var en av syv Nabobil-gründere, og en av fire som i 2015 fant veien dit fra produkt-studioet Skalar. Nå har han returnert, etter syv år i bildelingstjenesten.

– Syv år på ett prosjekt er egentlig nok. Jeg føler at jo lenger du jobber på et prosjekt, jo vanskeligere blir det å finne gull, sier Tonum, som igjen bretter opp ermene for å grave.

Sammen med World Bridge Tour skal Skalar gjøre det samme for bridge som pila gjorde for sjakken, forteller Tonum, som nå blir ansvarlig for å bygge plattformen.

– Vi skal bruke teknologi for å gi sporten et løft, sier han og nevner "alt fra oppmelding til turneringer og resultatservice - til å gjøre bridge mer interessant å følge med på".

Har europamestere på laget

Bak nyetablerte World Bridge Tour står de profesjonelle bridge-spillerne Thomas Charlsen, Thor Erik Hoftaniska, Martin Andresen og Boye Brogeland.

Gründeren bak restaurantkjeden Tunco, Nam Mai, er hentet inn som Skalars leder på fellesprosjektet.

– Siden koronapandemien har store mengder mennesker strømmet online for å spille Bridge og deltatt i digitale turneringer. Vi snakker flere enn fem millioner spillere registrert på proft nivå, og disse spiller bridge aktivt hvert uke, sier Mai.

Han sammenligner bridge med både sjakk og poker.

– Men sporten har ikke hengt med på den teknologiske utviklingen, noe som har påvirket populariteten, sier han og understreker at spillet likevel er spennende.

– Vi har stor tro på at det som Play Magnus fikk til med sjakk, kan vi få til med bridge.

Les også: Play Magnus verdt en halv milliard

Bridge – kort forklart

  • Bridge er et kortspill for fire personer der to og to spiller på lag som makkere.
  • I sin enkleste form ligner bridge på kortspillet Amerikaner, der spillerne byr hvor mange stikk de skal ta, og så forsøker å vinne budet sammen med sin (tilfeldige) parkamerat.
  • I bridge har man en fast makker, og har dermed mulighet til å by mer presist, og trene opp godt samarbeid i motspill.

Kilde: Norsk Bridgeforbund

Gikk rett i kjelleren etter ett år i Nabobil

Tonum visste ingenting om sporten da han hoppet på storsatsingen i mars. Det var heller et tidligfase-arbeid som lokket ham tilbake. Nabobil ble for tre år siden kjøpt opp av amerikanske Getaround, og i mai varslet storeieren notering på New York-børsen.

Nabobils tidligere sjefsutvikler oppsummerer reisen som en berg-og-dal-bane.

– Hva var de høyeste toppene og dypeste dalene?

– Den verste perioden i Nabobil var da vi hadde vært på lufta i ett år, og så kom høsten. Vi hadde over lang tid sett alle booking-grafer skyte i været, for så å stupe rett ned.

– Hva skjedde?

– Bilutleie er bare veldig sesongbasert, men jeg gikk rett i kjelleren. Det har de andre hatt det veldig moro med. Jeg var nok den som tok det aller tyngst. Du går jo rundt og lurer på hva i all verden du har gjort gærent; er det kanskje en server som er nede?

Nabobil-teamet i 2019. Fra venstre Theodor Tonum, Jenny Sjögren, August Revold Grønli, Lotte Børnick-Sørhaug, Even Tangen Heggernes og Christian Persson Hager.

– Hva gjorde du for å snu nederlaget?

– Det blir jo litt hygienefaktor når ting går dårlig, og det er egentlig bare bra. Du prøver å fikse alle de tingene som ikke er helt på stell, selv om det ikke nødvendigvis er faktorer som gjør at ting ikke går så bra. Du blir likevel veldig skjerpet i jobben du gjør, selv om du aldri helt klarer å snu det faktum at folk helst vil leie bil på sommeren, da.

– Høydepunktet var nok oppkjøpet av Getaround. Jeg fikk jo være med på hele reisen, fra oppstart og overgangen til Getaround - til nå å bli en del av merkevaren deres også.

Den siste fasen var likevel litt "bitter sweet", innrømmer Tonum.

– Det er deilig å kjøre alt på ett system i stedet for to, og jo lenger vi venter, jo dyrere blir hele overgangen, men det klart rebrandingen gjør litt vondt også, sier han.

– På hvilken måte?

– Jeg har jo vært med på et eventyr, så det blir litt som om vi skulle ha døpt Espen Askeladd til noe amerikansk. Sånn føltes det for min del i hvert fall.

Hør podcasten: Nabobil-gründer om historien bak, hvordan bygge team og selskap, og hvordan selskapet ble solgt

Dette tar han med seg

Den enkle forklaringen er at han ville tilbake til prosesser uten for mange avklaringer underveis. Tonum var i dialog med flere, men i Skalar kunne han få hoppe fra et tidligfase-arbeid til en annet. Nå er utvikleren hundre prosent dedikert til bridge.

– Men heldigvis trenger jeg ikke være en god bridge-spiller for å kunne levere verdi.

– Hvilke suksessoppskrifter tar du med deg fra Nabobil?

– Jobbe iterativt og virkelig tenke ut hva det virkelige problemet vi løser, er. Vi må også finne motivasjonen til dem som faktisk skal sitte og bruke dette. Da må vi jobbe for å forstå brukerne våre godt, og det tror jeg er det aller viktigste.

– Og så må vi hele tiden forbedre systemet. Det er en selvfølge, men jeg mener man hver eneste dag skal legge ut en liten ting i systemet som gjør det litt og litt bedre. Det er summen av alle disse små prosentene som virkelig vil sørge for vekst.

– Hvilke tabber fra Nabobil styrer du unna denne gangen?

– Som teknolog tenker du at du har kontroll på teknologien, og at du derfor kan gjøre det du selv vil med teknologien, men det er viktig å avklare og kommunisere godt med de andre også. Mange er på ulike måter helt avhengig av teknologien.