VEKST
Nær tredobling for Otovo - batterier stadig viktigere
Markedsplassen for fornybare energiløsninger øker inntektene og underskuddet. – Det har vært et eksplosivt kvartal for oss, sier gründer og daglig leder Andreas Thorsheim.
I løpet av årets tre første måneder leverte det norske selskapet som har slått seg opp på salg og installasjon av solceller, inntekter fra driften på 112,2 millioner kroner, opp fra 37,9 millioner kroner i samme periode i fjor.
Geopolitisk ustabilitet i Europa og galopperende strømpriser er blant driverne bak den kraftige inntektsveksten til Euronext Growth-noterte Otovo, ifølge en fersk kvartalsrapport.
Veksten har imidlertid kostet. Resultatet etter skatt i første kvartal falt til minus 79,7 millioner kroner fra minus 39,6 millioner kroner i fjor.
– Det har vært et eksplosivt kvartal for oss. Vi har svart på en ekstrem økning i etterspørselen etter alternativer til ekstremt dyr strøm, sier gründer og daglig leder Andreas Thorsheim til Shifter.
Mer akutt grønt skifte
Han forklarer at forretningsmodellen til Otovo gjør at kostnadene ved salg kommer ganske mange måneder før inntektene. For eksempel installeres ikke systemene som selges i dag før i oktober, og først da kommer pengene til Otovo. Kombinert med høy veksttakt, altså flere salg, øker underskuddet i regnskapet.
– Hullet blir større, men hvert prosjekt blir mer lønnsomt, ifølge Thorsheim, som mener selskapet kunne sluttet å vokse og begynt å tjene penger - men har ingen planer om det.
Han forteller at drøyt 600 montørbedrifter nå er å finne på plattformen, noe som er 20 prosent høyere enn i januar.
– Det har vært en strømkrise som har vart i nesten et år, som er blitt forverret av krigen i Ukraina. Den situasjonen vi er i vil fortsette og utvikle seg i årene fremover. Det grønne skiftet er blitt mer akutt, fordi det nå er et sikkerhetspolitisk element i det. Forbrukerne har også innsett at det er lurt å ha et alternativ til uforutsigbar strøm, mener han.
Dette kvartalet passerte Otovo også en «run rate» på 10.000 salg i året.
– Det var det vi drømte om da vi startet selskapet. Det første året var det 200, og da tenkte vi at 10.000, det var suksess. Så det er kult å ha passert den grensen. Men vi skal nok prøve å få det til å bli 100.000, sier han.
Batterier spiller større rolle
I fjor skjøv Otovo frem satsingen på batterier, noe som gir seg til syne i årets første kvartal. Batterisystemer var en del av hvert fjerde salg, oppgir selskapet i rapporten. Fra før er det kjent at dette tilbudet har slått godt an i Italia, men også i Tyskland er det populært med batteripakker, ifølge Otovo.
– Det har forbløffet oss i året som har gått. 1. april i fjor var det ingen. Nå er det batterier i hvert fjerde salg, og det kommer til å bli mye høyere. Batterier har sitt gjennomslag nå, sier Thorsheim og spår at alle hus vil ha batterisystemer som en del av energiforsyningen i løpet av de 10 neste årene.
Thorsheim har også tidligere fortalt Shifter at Otovo er i ferd med å bli et batteriselskap.
Nylig avslørte Otovo at de er i ferd med å rulle ut en Saas-modell, hvor selskapet skal tilby partnere en egen plattform for å selge sine produkter, men som benytter Otovos matching med installatører.
Endringer i organisasjonen
I tillegg gjorde selskapet en større omorganisering nylig, der en av medgründerne til Thorsheim forlot selskapet.
LES OGSÅ: Derfor slutter Otovo-gründeren
– Vi er et selskap som har vokst fra cirka 100 ansatte for et år siden til 220 nå, og sikkert 400 om et år. Vi har gått fra fire kontorer for et år siden til 13 om et år. Organisasjonen vi hadde for et år siden, passer ikke for det vi blir om et år. Så da har vi heller hyppige små organisasjonsendringer, sier Throsheim.
Blant disse endringene er nyansettelsen av en tidligere Uber-topp i Portugal.