FORNYBAR ENERGI

Solgründer Andreas Thorsheim i Otovo.

Nå er Otovo et SaaS-selskap

Den norske markedsplassen for fornybare energisystemer åpner opp for partnere. Italiensk samarbeid skal øke inntektene med 30 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har brukt tid på å bygge «Otovo-as-a-service» for partnere. Plattformen har blitt utviklet slik at selskaper med stor eksponering mot forbrukere kan tilby sol- og batteri-løsninger til sine kunder uten å bygge opp egen nettbutikk, prosjektstyring og installatør-infrastruktur selv, sier gründer og daglig leder Andreas Thorsheim i det norske vekstselskapet, i en børsmelding.

Otovo tilbyr en markedsplass for prisanslag og kjøp av fornybare energisystemer samt kobling med installatører. De seneste årene har selskapet utvidet med både markeder og nye tilbud. Mest fremtredende er satsingen på batterisystemer.

I 2020 startet selskapet et «joint venture» i Brasil, ved navn Holu. I den forbindelse utviklet Otovo en Saas-plattform, og det er denne teknologien den nye tjenesten er bygget på.

Fremover skal selskapet tilby partnere en egen plattform for å selge sine produkter, men som benytter Otovos matching med installatører. Først ute er italienske Viviesco, som selger solceller og batterisystemer for husholdninger.

Shifters SaaS-spesial (for abonnenter):

  • Hvorfor har abonnement blitt den viktigste strategien for verdens ledende selskaper? (LES SAKEN)
  • Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til (LES SAKEN)
  • Tredoblet SaaS-inntektene: Nøkkeltallene Ardoq har fokusert på for å få den eksplosive veksten. (LES SAKEN)
  • Dette må på plass før ledende Saas-investorer putter penger i selskapet ditt (LES SAKEN)
  • Ny Saas-rapport: Seks tips som forhindrer kundene dine fra å si opp (LES SAKEN)
  • Slik får SaaS-selskapene kontroll på «churnen» (LES SAKEN)
  • Hvordan Salesscreen-gründeren løste USA-koden og løftet suksessen til andre markeder i Europa og Asia (LES SAKEN)

Otovo anslår at dette samarbeidet, som i første omgang strekker seg over ett år, vil øke inntektene til selskapet med tre millioner euro, tilsvarende rett under 30 millioner kroner. Partene har også en intensjon om å forlenge avtalen.

– Partnerskap er en sentral del av vår strategi for å skaffe kunder, sier Thorsheim, og forteller at de vil jakte samarbeid på tvers av Europa.

– Vi ser muligheter for denne type partnerskap i flere sektorer, spesielt innen bilindustrien, strømsalgselskaper, og husholdningsapparatetr, blant annet.