Tine Karlsen (CEO), Nicolay Thafvelin (CTO) og Fredrik Evjen Ekli (CPO) i Vev.
Tine Karlsen (CEO), Nicolay Thafvelin (CTO) og Fredrik Evjen Ekli (CPO) i Vev.

No-code-plattformen Vev henter 50 millioner kroner

– Vev er en del av neste bølge med banebrytende verktøy, ifølge hovedinvestor EQT Ventures.

Publisert Sist oppdatert

No-code og low-code-plattformer har seilt opp som et attraktivt domene for investorer. Shifter har tidligere skrevet om hvorfor investorer har så stor appetitt for selskapene som hjelper bedrifter med å bygge applikasjoner med eller uten tradisjonell programmering.

EQT Ventures var et av selskapene som fortalte at de aktivt ser etter gode case innen no-code og low-code. Nå har selskapet trukket lodd i den norske no-code-plattformen Vev.design.

Nettsidebyggeren for designere og utviklere i teams har sikret 50 millioner kroner i frisk kapital. I tillegg til svenske EQT Ventures har de eksisterende norske aksjonærene Sagene Tech Ventures og Skyfall skutt inn kapital i denne runden.

Partene vil ikke kommentert prisingen i avtalen. Shifter skrev første gang om Vev i 2018, da selskapet hentet fire millioner kroner.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

VERDENSVEV AS

VEV AS tilbyr en visuell designløsning for opprettelse av nettsteder og digitalt innhold. Løsningen gir frittstående nettsteder muligheten til å skreddersy egne, gjenbrukbare byggeklosser, i tillegg til eksisterende komponenter i tjenesten.

Les mer om selskapet her

OSLO

Tine Karlsen

11-20

  • HOLDING HOLDING HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen

Girer opp internasjonalt

Kundelisten til Vev inkluderer i dag norske Schibsted og Telenor, samt internasjonale aktører som Osprey og The Economist.

Et av hovedsalgsargumentene til Vev, og som skiller tjenesten fra andre no-code-plattformer, er at den gir muligheten til å også kode egne skreddersydde byggeklosser. Dette skal gjøre at bedrifter kan effektivisere produksjonsprosessene av nettsider og annet digitalt innhold, uten å forsake fleksibilitet eller nødvendig skreddersøm.

I en pressemelding opplyses det for eksempel at Schibsteds markedsavdeling, som benytter Vev, har redusert produksjonsprosessen for digitale kampanjer og landingssider med hele 90 prosent, samt redusert tid brukt av utviklere med 60 prosent.

Daglig leder i Vev, Tine Karlsen, forteller at friske pengene vil bli brukt til å bygge teamet videre og støtte lanseringen av plattformen internasjonalt.

– Målsetninger for året omhandler vekst i form av brukere. Går fra å være en lukket plattform til self-service for å muliggjøre mer bottom-up vekst, sier Karlsen i en knapp kommentar.

– Banebrytende verktøy

– Vev er en del av neste bølge med banebrytende verktøy som nå kommer inn i økosystemet og som kommer til å skape et skifte innen visuell webdesign, sier Sandra Malmberg, som er Investment Manager i EQT Ventures.

– Til syvende og sist er det på nettet du vinner, gjennom unike og engasjerende opplevelser. Vi i EQT Ventures er stolte over å støtte det begavede teamet i Vev på deres spennende reise, sier hun.

Powered by Labrador CMS