STUDENTGRÜNDERSKAP
Norges beste studentgründere vil selge proteiner som er bra for miljøet og helsa
Gründerne tok utgangspunkt i et råstoff som ingen ville ha, og fant et brennhett marked.
– Bruk av marint kollagen vil være mer miljøvennlig enn animalsk da det er generelt mindre utslipp i fiskeindustrien, samt at vi vil bruke et reststoff som ellers ville blitt kastet. I tillegg åpner marint kollagen også opp for et større marked, da flere lever med matbegrensninger og ikke ønsker å spise svin eller storfe, sier gründer Sara Feruglio.
Denne uken vant hun, Eva Audunsdottir og Mari Hegvik NM Studentbedrift, med bedriften MMEDS som fremstiller et kollagenpulver laget av reststoff fra hvitfisk.
Planen er å selge proteinproduktet til næringsmiddelmarkedet. Her går kollagen som kosttilskudd eller tilsetning i mat. På lang sikt ønsker MMEDS også å gå inn i helsesektoren hvor kollagen er brukt til sårbehandling og brannskader.
Veien til NM
Studentvinnerne startet bedriften gjennom faget Entreprenørskapsprosjekt. Mens Audunsdottir og Feruglio studerte bachelor i «Markedsføring, innovasjon og ledelse», har Hegvik tatt en bachelor i «Biomarin innovasjon» på NTNU i Ålesund. På sistnevnte utdanning er det stort fokus på restråstoff, og utnyttelse av ressurser fra havet. Gründerne undersøkte hvor mye restråstoff som var tilgjengelig, og oppdaget at det var 292 000 tonn restråstoff av hvitfisk tilgjengelig i Norge hvert år. Videre undersøkte de hvilke produkter de kunne lage av dette reststoffet. Her landet de på kollagen.
– Både før jul og nå i høst har jeg stått på lab og laget kollagen, sier Hegvik
Produktet er på plass, men for å kunne selge til næringsmiddelindustrien så må de møte visse krav.
– Nå mangler vi siste finish for å få det helt rent og etter standard, forteller Hegvik videre
Etterspørsel tross konkurrenter
Seagarden selger også kollagen fra hvitfisk, og er den eneste konkurrenten i Norge. Til tross for at de potensielt er fremtidige konkurrenter, har bedriftene hatt et tett samarbeid, hvor MMEDS har fått mye hjelp til å komme i gang.
– Vi har ikke planer om å utkonkurrere Seagarden. Ut fra den økende etterspørselen produseres det ikke nok marin kollagen. Derfor ser vi heller på oss som et supplement i markedet, sier Audunsdottir.
Selv om produktet ikke er fullstendig klargjort, har MMEDS allerede en intensjonsavtale med en av de største kollagenaktørene i Norge. De har til nå kun solgt animalsk kollagen, altså kollagen fra storfe og svin.
Seier!
Under mesterskapet konkurrerte 23 studentbedrifter, hvor MMEDS til slutt tok seieren.
– Det var mange bra pitcher, og vi var nesten sist, så da ble det litt mye nerver, men det gikk jo greit, sier Hegvik.
MMEDS skal nå representere Norge under EM for studentbedrifter i Tallin i Estland i juli.
– Det føles helt sykt, og det er så gøy. Det er fantastisk å få igjen for alt det harde arbeidet vi har lagt ned, og det har vært utrolig motiverende å møte folk som har troa og som ønsker å hjelpe oss videre. Nå gleder vi oss til å gi jernet frem mot EM, fortalte Feruglio i pressemeldingen fra Ungt Entreprenørskap.
Veien videre
Selv om faget Entreprenørskapsprosjekt er ferdig, skal gründerne fortsette å bygge selskapet. Audunsdottir og Feruglio er ferdig med bacheloren og forlater Ålesund. De flytter nå til Oslo, der planen er å drive startupen ved siden av vanlig jobb.
– Jeg har veldig lyst til å få dette til, sier Audunsdottir
Hegvik på sin side skal ta en dobbel bachelor, og blir derfor et år til i Ålesund. Dermed får hun fortsatt tilgang på laboratoriene til NTNU.
Planen er å kunne selge til næringsmiddelindustrien etter jul. Det første året vil de bare klare å produsere et mindre volum av kollagen, akkurat nok til aktøren de så langt har en intensjonsavtale med. Dermed har de sikret alt salget for et år allerede.
For å kunne finansiere prosjektet har gründerene søkt og fått innvilget 75 000 kroner fra støtteordningen NTNU Discovery. Til tross for støtte fra NTNU og premiepotten fra NM, vil de behøve videre finansiering. De har blant annet vurdert å søke om midler fra Innovasjon Norge.