Kikora ruller i høst ut sitt digitale verktøy for matematikk på det tyske markedet i samarbeid med globale Casio, og tar samtidig sitt første store steg ut av landet.
Annonse
På nyåret står også Frankrike for tur.
Det japanske konglomeratet er i Norge kanskje best kjent for klokker og kalkulatorer, men giganten leverer også øvrige undervisningsløsninger.
Da pandemien skjøt fart på digitaliseringen av tyske skoler, så Casio Europa nordover for å finne gode løsninger, forteller Vineet Sharma, daglig leder i Kikora.
Annonse
– Det er et føderalt push på å utruste tyske skoler med nettbrett. De trenger en infrastruktur som gjør det mulig å bygge digitale læremidler på toppen, sier han.
Nå kan den norske teknologien snart ligge i hendene til millioner av elever.
Kikora ble etablert i 2005, og har i dag over 300.000 brukere i norsk skole; cirka 50 prosent av det norske markedet.
Annonse
Kikora er også til stede i Sverige, og selskapet omsatte i fjor for over 21 millioner og gikk i pluss med cirka 1,6 millioner kroner.
Løsningen fokuserer ifølge Sharma på «utforskende matematikk», og teknologien kan blant annet gi løpende tilbakemeldinger, slik at hele den matematiske prosessen står i fokus.
Annonse
Da Casio tok kontakt i fjor sommer, hadde det norske selskapet allerede lagt en plan for å entre nye markeder.
– Vi så en del spennende synergier på produkt, teknologi og adaptiv læring som Inspera er gode på, sier Sharma to år senere.
Rent teknisk, legger han til, var det en såkalt «roll over»-transaksjon, der alle eiere fortsatte som aksjonærer i Inspera.
– Edtech er en krevende bransje, og vi ønsket vi å bli en del av noe større istedenfor å bli kjøpt opp av en mer etablert industriell aktør, sier Sharma.
– Sammen med Inspera kunne vi fortsette å ha full fart og dele ambisjoner om å vokse videre, legger han til.
Deler av Kikora-teamet på kontoret i Oslo.Foto: Kikora
Flere konsolideringer
Sharma mener bransjen kan ha godt av ytterligere konsolideringer. Det er mange små aktører, sier han, og det går som regel greit for de fleste i Norge, men det er krevende å ta internasjonale steg.
– Vi har å gjøre med et veldig krevende marked. Skal du selge til skole, må du ofte forholde deg til lokale salgsapparater i hver eneste region, sier han.
Sharma nevner også ulike læreplaner, utdanningskultur og organisering.
– Det finnes ingen "one strategy fits all".
Konkurransefortrinn
Han understreker viktigheten av å ha en partner med et eksisterende distribusjon- og salgsnettverk, i dette tilfellet Casio.
Alternativet er svært kapitalkrevende.
Sharma sier han ikke kan dele detaljer fra avtalen, men at det er en «god lisensavtale». Kikora leverer en «white label»-løsning kalt ClassPad Learning.
– Fordi skolemarkedene i Tyskland er så regionale, er ikke merkenavnet vårt det viktigste, er vår vurdering av dette.
– Casio sitt merkenavn er uansett mye større og sterkere og gir oss et konkurransefortrinn, sier Sharma.