Kikora ruller i høst ut sitt digitale verktøy for matematikk på det tyske markedet i samarbeid med globale Casio, og tar samtidig sitt første store steg ut av landet.
Annonse
På nyåret står også Frankrike for tur.
Det japanske konglomeratet er i Norge kanskje best kjent for klokker og kalkulatorer, men giganten leverer også øvrige undervisningsløsninger.
Da pandemien skjøt fart på digitaliseringen av tyske skoler, så Casio Europa nordover for å finne gode løsninger, forteller Vineet Sharma, daglig leder i Kikora.
Annonse
– Det er et føderalt push på å utruste tyske skoler med nettbrett. De trenger en infrastruktur som gjør det mulig å bygge digitale læremidler på toppen, sier han.
Nå kan den norske teknologien snart ligge i hendene til millioner av elever.
Kikora ble etablert i 2005, og har i dag over 300.000 brukere i norsk skole; cirka 50 prosent av det norske markedet.
Annonse
Kikora er også til stede i Sverige, og selskapet omsatte i fjor for over 21 millioner og gikk i pluss med cirka 1,6 millioner kroner.
Løsningen fokuserer ifølge Sharma på «utforskende matematikk», og teknologien kan blant annet gi løpende tilbakemeldinger, slik at hele den matematiske prosessen står i fokus.
Annonse
Da Casio tok kontakt i fjor sommer, hadde det norske selskapet allerede lagt en plan for å entre nye markeder.
– Vi så en del spennende synergier på produkt, teknologi og adaptiv læring som Inspera er gode på, sier Sharma to år senere.
Rent teknisk, legger han til, var det en såkalt «roll over»-transaksjon, der alle eiere fortsatte som aksjonærer i Inspera.
– Edtech er en krevende bransje, og vi ønsket vi å bli en del av noe større istedenfor å bli kjøpt opp av en mer etablert industriell aktør, sier Sharma.
– Sammen med Inspera kunne vi fortsette å ha full fart og dele ambisjoner om å vokse videre, legger han til.
Flere konsolideringer
Sharma mener bransjen kan ha godt av ytterligere konsolideringer. Det er mange små aktører, sier han, og det går som regel greit for de fleste i Norge, men det er krevende å ta internasjonale steg.
– Vi har å gjøre med et veldig krevende marked. Skal du selge til skole, må du ofte forholde deg til lokale salgsapparater i hver eneste region, sier han.
Sharma nevner også ulike læreplaner, utdanningskultur og organisering.
– Det finnes ingen "one strategy fits all".
Konkurransefortrinn
Han understreker viktigheten av å ha en partner med et eksisterende distribusjon- og salgsnettverk, i dette tilfellet Casio.
Alternativet er svært kapitalkrevende.
Sharma sier han ikke kan dele detaljer fra avtalen, men at det er en «god lisensavtale». Kikora leverer en «white label»-løsning kalt ClassPad Learning.
– Fordi skolemarkedene i Tyskland er så regionale, er ikke merkenavnet vårt det viktigste, er vår vurdering av dette.
– Casio sitt merkenavn er uansett mye større og sterkere og gir oss et konkurransefortrinn, sier Sharma.