Vineet Sharma, daglig leder i Kikora, gleder seg over å ha tatt selskapets første ordentlige internasjonale steg.

Norsk edtech på tysk timeplan: Kikora lanserer samarbeid med global gigant

Casio banket på norske dører da Tyskland varslet storsatsing på digital læring i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Kikora ruller i høst ut sitt digitale verktøy for matematikk på det tyske markedet i samarbeid med globale Casio, og tar samtidig sitt første store steg ut av landet.

På nyåret står også Frankrike for tur.

Det japanske konglomeratet er i Norge kanskje best kjent for klokker og kalkulatorer, men giganten leverer også øvrige undervisningsløsninger.

Da pandemien skjøt fart på digitaliseringen av tyske skoler, så Casio Europa nordover for å finne gode løsninger, forteller Vineet Sharma, daglig leder i Kikora.

– Det er et føderalt push på å utruste tyske skoler med nettbrett. De trenger en infrastruktur som gjør det mulig å bygge digitale læremidler på toppen, sier han.

Nå kan den norske teknologien snart ligge i hendene til millioner av elever.

Millioninntekter

Kikora ble etablert i 2005, og har i dag over 300.000 brukere i norsk skole; cirka 50 prosent av det norske markedet.

Kikora er også til stede i Sverige, og selskapet omsatte i fjor for over 21 millioner og gikk i pluss med cirka 1,6 millioner kroner.

Løsningen fokuserer ifølge Sharma på «utforskende matematikk», og teknologien kan blant annet gi løpende tilbakemeldinger, slik at hele den matematiske prosessen står i fokus.

Da Casio tok kontakt i fjor sommer, hadde det norske selskapet allerede lagt en plan for å entre nye markeder.

– Krevende bransje

Kikora kjøpte i 2018 ut investorene og inviterte Aschehoug inn som eier, men allerede året etter ble selskapet kjøpt opp, og Kikora er i dag et heleid datterselskap av Inspera. Selskapet står bak en ledende eksamensplattform internasjonalt.

– Vi så en del spennende synergier på produkt, teknologi og adaptiv læring som Inspera er gode på, sier Sharma to år senere.

Rent teknisk, legger han til, var det en såkalt «roll over»-transaksjon, der alle eiere fortsatte som aksjonærer i Inspera.

– Edtech er en krevende bransje, og vi ønsket vi å bli en del av noe større istedenfor å bli kjøpt opp av en mer etablert industriell aktør, sier Sharma.

– Sammen med Inspera kunne vi fortsette å ha full fart og dele ambisjoner om å vokse videre, legger han til.

Deler av Kikora-teamet på kontoret i Oslo.

Flere konsolideringer

Sharma mener bransjen kan ha godt av ytterligere konsolideringer. Det er mange små aktører, sier han, og det går som regel greit for de fleste i Norge, men det er krevende å ta internasjonale steg.

– Vi har å gjøre med et veldig krevende marked. Skal du selge til skole, må du ofte forholde deg til lokale salgsapparater i hver eneste region, sier han.

Sharma nevner også ulike læreplaner, utdanningskultur og organisering.

– Det finnes ingen "one strategy fits all".

Konkurransefortrinn

Han understreker viktigheten av å ha en partner med et eksisterende distribusjon- og salgsnettverk, i dette tilfellet Casio.

Alternativet er svært kapitalkrevende.

Sharma sier han ikke kan dele detaljer fra avtalen, men at det er en «god lisensavtale». Kikora leverer en «white label»-løsning kalt ClassPad Learning.

– Fordi skolemarkedene i Tyskland er så regionale, er ikke merkenavnet vårt det viktigste, er vår vurdering av dette.

– Casio sitt merkenavn er uansett mye større og sterkere og gir oss et konkurransefortrinn, sier Sharma.