Kjersti Corneliussen i Hjernelæring (til venstre) og Karen Wiik i Undervisningsplan (til høyre).

Slik gikk det med norsk edtech da markedet eksploderte i fjor, og her er planen for å vokse

Noen melder om en voldsom vekst over natten, andre om gratiskunder som aldri kom tilbake. Se resultatet til ni norske edtech-selskaper og hvilken strategi de har lagt for å ta steget ut av pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Eirik G. Wahlstrøm, medgründer og daglig leder i Ludenso, er fornøyd med fjorårets tall. Selskapet fikk i 2019 en toåring utviklingskontrakt med Utdanningsdirektoratet til utvikling av nylig lanserte Ludenso Create. Wahlstrøm forteller at de også har fått støtte fra Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd.

– Hvordan ligger dere an så langt i år?

– Bra. Vi ser an til å øke omsetningen for 2021, hvorav det primært er økte salgsinntekter som drar opp omsetningen, sier han.

Ludenso har ikke hentet kapital siden høsten 2019, den gang fra We Are Human og Atomico Angel Program. Nå jakter de ifølge Wahlstrøm en større investering som kan bidra til å skalere plattformen, i tillegg til selskapets internasjonalisering.

– Hva er neste steg for å vokse?

Være med å bidra til bedre og mer inkluderende læring på den internasjonale arenaen. Vi sikter oss mot Tyskland, England og USA, og jobber med å lande større kontrakter med utdanningsforlag i de markedene, sier medgründeren.

Les mer om Ludenso:

Curipod fortalte til Shifter tidligere i år, at de så langt i år har mer enn tredoblet de årlige abonnementsinntektene (ARR) fra 370.000 kroner i januar 2021 til 1,2 millioner kroner i september.

Selskapet estimerer at de ville være break even mot slutten av inneværende år. Gründer og daglig leder, Jens Seip, mener de skiller seg i markedet ved å bruke mye tid sammen med sluttbrukerne, både undervisere og studenter.

– Vi har opplevd en enorm vekst siste ni månedene. Veksten er drevet av fokuset vårt mot å bli en nysgjerrighetsplatform, uttalte Seip nylig til Shifter.

Les mer om Curipod:

Creaza ble etablert i 2007 og har ifølge daglig leder Carl Morten Knudsen 50 prosent markedsandeler i den norske grunnskolen og cirka 30 prosent markedsandeler i Sverige, i tillegg til kunder i videregående skole.

Selskapet hentet nylig 12 millioner kroner i frisk kapital for å styrke posisjonen i Norden. Selskapet skal også innen kort tid spisse produktet til engelskspråklige land, så fort «det kan fly uten en stor salgsorganisasjon på bakken».

– Produktet må kunne stå godt på egne ben og være enkelt å ta i bruk. Du må også ha en veldig god onboarding av lærere og elever og en god support-tjeneste, uttalte Knudsen nylig til Shifter.

Les mer om Creaza:

Kjersti Corneliussen, gründer og daglig leder i Hjernelæring, sier det nå går bedre enn i 2020, men at de starter litt på ny «og prøver å finne veien post-korona».

Det er ikke et enkelt marked, men vi lærer hele tiden hva skoler, lærere, elever og foreldre er opptatte av, sier Corneliussen til Shifter.

Hun forteller at de ikke har hentet kapital, og at de heller ikke planlegger å gjøre det i nærmeste tid. De "bootstrapper" i stedet og får ifølge gründeren god hjelp av medeier Iterate til å justere slik at produktet treffer markedet.

– Hva er neste steg for å vokse?

– Vi jobber systematisk med mulighetene vi lærer om og tester kjapt ut i markedet ideer basert på dette, sier hun og legger til at det viktigste for Hjernelæring er å jobbe mot de pilene som viser økende psykiske utfordringer blant barn.

Les mer om Hjernelæring:

– I 2020 hadde vi et særdeles godt år, sier Odd Bjerga, daglig leder i Lingu, til Shifter.

Etter pandemisjokket, forteller han, fryktet selskapet det verste og gikk inn i sparemodus og kuttet kostnader der de kunne.

– Men allerede fra mai, fant vi ut at pandemien gjorde at folk flokket til våre nettbaserte løsninger, og omsetningen tok seg kraftig opp, sier Bjerga.

Selskapet gjennomførte i sommer en mindre emisjon der 25 ansatte og styremedlemmer tegnet aksjer i selskapet. Dette var Lingus første emisjon. Bjerga forteller at de nå er i dialog med et par investorer, og at de sannsynligvis vil gjennomføre en ny, mindre emisjon nå i høst, og en større emisjon neste sommer.

– Pengene vi henter skal gå til utvikling av teknologiløsninger for nettbasert språkopplæring og satsning mot nye markeder, da spesielt Norden, sier han.

Les mer om Lingu:

I fjor jobbet selskapet med å bygge opp grunnlaget for Undervisningsplan, hente kapital og klargjøre for utvikling, forteller gründer og daglig leder Karen Wiik.

Selskapet vant samtidig gründerkonkurransen Næringsteft og vant én million kroner. De fikk i tillegg kommersialiseringstilskudd 1 og 2, samt oppstartslån fra Innovasjon Norge. Undervisningsplan gikk også til topps i Angel Challenge og flere aksjonærer bidro i selskapets første emisjonsrunde på totalt 1,6 millioner kroner.

– I år går det meget bra, og utviklingen skjer i henhold til vår vekstplan, sier Wiik.

Hun forteller at de lanserte Undervisningsplan i midten av august, og på seks uker har 3600 lærere og ansatte i skolen registrert seg som bruker i plattformen. Basert på antall lærere i Norge, er dette over 15 prosent av adresserbart marked.

Planen videre er å verifisere modellen i Norge og deretter gå internasjonalt. Selskapet jobber også med neste emisjon, der de vil hente tre millioner kroner.

I 2022 skal de selge løsningen - fortrinnsvis til skoler og kommuner.

Emil Johan Oliver, medgründer og daglig leder i Hubro Education, mener fjorårets resultat i stor grad preges av pandemien.

– Så godt som alle innen edtech prøvde å hjelpe skoler og universiteter ved å dele ressursene sine gratis. For vår del ga det mange brukere over natta, men forholdsvis få som ble med oss etter pandemien, sier han.

Oliver forteller at det likevel gikk greit takket være «økonomisk solide kunder som beholdt budsjettene sine selv om krisa slo inn».

– Hvordan ligger dere an så langt i år?

– I år har også vært turbulent, med flere store prosjekter som har kollapset i siste sekund. De siste månedene har vi fulgt en strategi vi virkelig har trua på, som er fokusert på høyere utdanning globalt, særlig i USA, sier Oliver.

Han forteller at siste store kunde inn er Texas A&M som er USAs største offentlige universitet, og at det er sånt selskapet skal leve av i fremtida.

I 2019 lukket Hubro Education en runde på 4,7 millioner kroner, øremerket nye ansettelser.

– Vi har levd på emisjonen siden da og på ny omsetning. Om strategien vi følger gir oss bekreftelse på at vi har truffet markedet i USA, så skal vi nok fylle på krigskassa tidlig i neste år, sier han.

– Hva er neste steg for å vokse?

– Nå er det to ting som gjelder; skaffe nye kunder og pleie de gamle. Vi tar neppe igjen Kahoot, men vi har strålende fornøyde kunder som kjøper igjen og igjen, nå må vi bare få mange flere av dem, sier Oliver.

Les mer om Hubro Education:

Ian Chr. Guildford, daglig leder i Interactive Norway, forteller at i år ligger likt med fjoråret, men at det avgjøres mot slutten av året da de har størst omsetning.

Han forteller videre at de er et selskap som fokuserer på offentlig virksomhet, og at den delen går bra, men at de har hatt en nedgang mot privat sektor.

Guildford mener det skyldes at mange har sittet på hjemmekontor og ikke møtt hverandre i et møterom det siste året.

Interactive Norway hentet penger sist i 2015 og har ingen planer om å hente ytterligere kapital.

– Hva er neste steg for å vokse?

– Vi entrer flere vertikalmarkeder hvor vår teknologi er nyttig for brukerne, digitalisering generelt gagner Interactive Norway, sier Guildford.

Kikora ruller i høst ut sitt digitale verktøy for matematikk på det tyske markedet i samarbeid med globale Casio, og tar samtidig sitt første store steg ut av landet.

På nyåret står også Frankrike for tur.

Selskapet ble etablert i 2005, og har i dag over 300.000 brukere i norsk skole; cirka 50 prosent av det norske markedet, ifølge daglig leder Vineet Sharma.

Kikora ble i fjor et heleid datterselskap av Inspera.

– Edtech er en krevende bransje, og vi ønsket vi å bli en del av noe større istedenfor å bli kjøpt opp av en mer etablert industriell aktør, har Sharma nylig uttalt i Shifter.

Les mer om Kikora:

Burde ditt edtech-selskap vært med i denne oversikten? Ta kontakt med oss på redaksjonen@shifter.no.