Avtale
Norsk samkjørings-selskap inngår avtale med AtB
Oppstartsselskapet Trips-tech starter et pilotprosjekt på samkjøring med det fylkeskommunale mobilitetsselskapet i Trøndelag.
Sebastian Jørgensen i Trips.
Foto: Privat
Avtalen gjelder for to år og målet er oppstart i februar 2025.
Shifter skrev nylig at så langt har ingen av de fylkeskommunale mobilitetsselskapene inngått større avtaler med norske selskaper som tilbyr samkjøring, mens det danske oppstartsselskapet Nabogo har flere pågående avtaler flere steder i landet.
Dette blir den første større avtalen mellom norsk oppstartsselskap og et fylkeskommunalt mobilitetsselskapet etter hva Shifter kjenner til.
– Utrolig motiverte
– Vi er takknemlige og utrolig motiverte etter å ha blitt vist tillit fra AtB. Det er stor stas å få en bekreftelse på at vi har tenkt riktig i produktutviklingen og hvordan vi har bygget løsningen fra et teknisk/design perspektiv, sier Sebastian Jørgensen i Trips-tech.
Han er gründer sammen med brødrene Petter og André Eppeland.
– Fra vår side har det vært knyttet stor spenning til hvordan vår løsning vil måle seg med allerede etablerte aktører. Vi har under utviklingen av Trips vært beviste på vår differensiator - produktkvalitet. Det er derfor ekstra gøy å se det var dette som la oss et hestehode foran konkurrentene, sier Jørgensen.
– Første idé vi har tatt til markedet
– Hva betyr det for dere?
– Dette er vårt første pilotprosjekt og vår første idé vi har tatt til markedet. Følelsen vi kjente på ved tildeling av anbudet var både gledefylt, men også spenning. Det er fantastisk gøy å se anerkjennelsen av noe vi har puttet blod, svette og tårer inn i de siste to årene. Samtidig er vi spent og optimistiske på utviklingen videre - dette er forhåpentligvis bare starten for Trips som samkjøringsplattform.
– Hva vil dere gjøre nå for å rigge dere klare til å levere?
– Tidligere i høst, fra offentliggjøringen av anbudet begynte vi med utvikling og tilrettelegging for å kunne skalere effektivt. Tildelingen var startskuddet for å iverksette allerede satte planer og strukturer. Vårt hovedfokus har vært og vil fortsette å være å utvikle et solid produkt med en moderne og fleksibelt teknisk arkitektur.
– Hva gjenstår før produktet er klart?
– Vi har i samarbeid med AtB sett hvordan vi kan videreutvikle løsningen frem mot lansering for å sikre høy brukerverdi. Løsningen er nesten allerede i mål, men behøver justering av underliggende forretningslogikk og datamodell for å bedre understøtte AtB sine bruksområder.
Selskapet tar sikte på å være 2-3 ansatte i løpet av 2025.
De siste fire årene har trioen lekt med ulike teknologiske ideet, men det har stoppet på idéstadiet.
– Dette markerer med andre ord starten på vårt første gründereventyr, sier Jørgensen.
Gjelder grisgrendte strøk i Trøndelag
Pilotavtalen skal i første omgang gjelde utenfor det såkalte byvekstområdet.
Byvekstområdet omfatter Trondheim kommune og de fem nærmeste kommunene.
Det er altså i mer grisgrendte strøk utenfor dette området at samkjøringsverktøyet skal testes ut.
Tom Nørbech, seksjonsleder teknologi og forretningsutvikling i AtB, forteller at selskapet har kjørt en anskaffelsesprosess under anskaffelsesforskriften del 1 - det vil si anskaffelser med en kostnadsramme på maks 1,3 millioner kroner.
– Hele prosjektet har fra vår side en kostnadsramme på tre millioner kroner over to år, sier Nørbech.
– Hva håper du dette vil bety for de reisende i Trøndelag?
– Vi håper vi skal få et bedre kollektivtilbud og et mer utvidet tilbud, slik man har fått til i landlige områder i Danmark, sier Nørbech.
– Hvorfor valgte dere denne norske aktøren?
– Den viktigste grunnen lå i teknologien. De hadde blant annet en veldig god løsningen for autentisering - at man kunne bruke Vipps, sier Nørbech.
Det første halvåret vil det være gratis å samkjøre for alle utenfor byvekstområdet, uavhengig av kundeforholdet til AtB.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
asdgasdg