byggindustri

Norsk selskap har tatt lean-metodikken fra Japan til Norge og tilbake igjen

Lean Communications lærer japansk arbeidsmetode bort til byggebransjen i opphaverlandet. 

Bjørn Ungerness under opplæring av lean-metodikken for byggeprosjekter.
Bjørn Ungerness under opplæring av lean-metodikken for byggeprosjekter.
Publisert

I snart 15 år har Lean Communications vært involvert i flere norske byggeprosjekter med aktører som Bane Nor og Statsbygg, hvor de har implementert den japansk-inspirerte lean-metodikken, utviklet ved Toyota-fabrikken i sin tid. 

Nå har det norske selskapet klart kunststykket å selge «sand i Sahara» – eller rettere sagt, å introdusere lean-metodikken i Japan – gjennom et samarbeid med et av landets største entreprenørselskaper, Takenaka Corporation.

I snart 15 år har Lean Communications vært involvert i flere norske byggeprosjekter med aktører som Bane Nor og Statsbygg, hvor de har implementert den japansk-inspirerte lean-metodikken, utviklet ved Toyota-fabrikken i sin tid. 

Nå har det norske selskapet klart kunststykket å selge «sand i Sahara» – eller rettere sagt, å introdusere lean-metodikken i Japan – gjennom et samarbeid med et av landets største entreprenørselskaper, Takenaka Corporation.

– Vi har alltid sett veldig opp til Japan og drømt om å dra dit på en slags studietur, fordi det er der dette har blitt utviklet. Men i stedet har det blitt motsatt – vi har blitt tatt imot som eksperter, sier daglig leder Bjørn Ungerness.

Samlebånd i byggebransjen

For å forstå hvordan selskapet har blitt «big in Japan», må man spole litt tilbake. 

Den såkalte lean-metodikken har de siste tiårene blitt godt kjent i store deler av verden. Enkelt forklart handler den om å skape mer verdi med færre ressurser. Effektiviseringsmetodene ble opprinnelig utviklet hos Toyota, hvor biler produseres på samlebånd.

– Det handler om å gjøre ting smartere, uten at man må løpe raskere, sier gründeren. 

Inspirert av den effektive produksjonsmetoden ved samlebåndene, jobber Lean Communications med å overføre dette til byggebransjen, forklarer Ungerness: 

– I byggebransjen er det menneskene som beveger seg bortover, som på et samlebånd. Hvis snekkeren jobber her en uke, flytter han seg deretter et hakk videre, slik at elektrikeren kan ta over på samme sted.

– Det er en utrolig effektiv metode som kan redusere produksjonstiden med opptil 30 prosent, fortsetter Ungerness.

Lean Communications har vært involvert i flere store norske byggeprosjekter.
Lean Communications har vært involvert i flere store norske byggeprosjekter.

Sløses bort milliarder

Det er ingen hemmelighet at ineffektivitet i store byggeprosjekter kan koste dyrt. 

Ungerness mener det finnes et enormt potensial for å spare flere milliarder.

– Veldig mye av det som skjer i bransjen er timebasert, noe som betyr at man får betalt for å gjøre ting om igjen.

– Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv ønsker jeg derfor å transformere hele byggebransjen, fortsetter han.

I tillegg kan små feil i starten bidra til store kostnader. 

Ungerness tror ikke problemet ligger i mangel på flinke folk, men at det ofte er utfordrende å få alle til å jobbe mot samme mål, ettersom mange aktører samarbeider i byggeprosjekter.

– Det handler altså mer om mangel på forståelse for hvordan man drar ting i samme retning.

Lean Communications er derfor opptatt av det de kaller involverende planlegging, hvor alle som deltar i et byggeprosjekt også er involvert i planleggingsfasen.

– Det som er interessant, er at dette nå har blitt en standard i mange byggeprosjekter. Mange byggherrer krever at lean-metodikken benyttes, noe som betyr at også entreprenører og andre aktører må lære seg den.

Det er her Lean Communications stepper inn med kurs og opplæring i metodikken.

Så til Norge

Selv om lean har sitt utspring i Japan, er det flere faktorer i landet som gjør byggeprosjekter utfordrende.

– I Japan er det en ekstra utfordring med lav fødselsrate og begrenset arbeidsinnvandring. I tillegg sliter de med å rekruttere fagarbeidere, påpeker Ungerness.

Takenaka Corporation søkte derfor etter løsninger og kom over det lille norske selskapet.

– Det er ikke i Norge at lean construction-metodene ble utviklet, men vi har vært dyktige til å konseptualisere dem, sier Ungerness.

Reverserte oppkjøp 

Med Japan-gjennombruddet ser selskapet nå muligheter for global ekspansjon.

– Vi er ikke et kjempestort firma, så jeg kan for eksempel ikke drive opplæring overalt. Måten vi har tenkt å skalere dette på, er å bruke AI til å utvikle interaktiv læring.

I en kort periode ble Lean Communications solgt til det svenske selskapet Hups. Ungerness så imidlertid raskt at han ville satse på selskapets nåværende retning, så etter ni måneder ble oppkjøpet reversert.

– Jeg har blitt veldig forelsket i denne retningen vi er på nå og ønsker å finne en skalerbar løsning for opplæring. De hadde derimot en annen strategi utenfor byggebransjen, forklarer grunnleggeren.

Skillsmissen skjedde uten dramatikk, forsikrer han. 

– Så etter ni måneder gikk vi tilbake til slik det var før.

Ungerness legger også til at det til historien hører med at det var utfordrende for han å gå fra å være sjef til å bli ansatt. 

– Jeg trives best med å styre min egen bedrift. Jeg er veldig glad for den lærdommen, men det er nok liten sjanse for at jeg gjør det igjen. 

– Jeg har heller troen på skaleringen og at vi kan endre byggebransjen i verden, avslutter han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.