Livsstil
Norske løpegründere kjøper opp dansk «storebror»
RunAgain tar nytt steg mot å bli Skandinavias største løpesamfunn.
Den danske plattformen Motionsløb.dk ble lansert i 2008. De siste årene har den opparbeidet seg både en merkevare og ikke minst en stor database av aktive løpsarrangører og løpere – med rundt 1 700 arrangementer og 17 000 registrerte brukere på plattformen.
Man skulle kanskje tro at det da burde vært omvendt, at det var danskene som kjøpte opp den norske løpemyggen med bare 1000 registrerte brukere, men slik er det altså ikke. Norske RunAgain sikter seg nemlig inn mot å bli det største digitale løpesamfunnet i Skandinavia i løpet av 2023 - kjøpet er et sentralt ledd i denne strategien.
– Vi er meget godt fornøyd med denne avtalen, sier daglig leder og gründer Carl-Otto Karlengen i RunAgain.
Gjennom oppkjøpet får han nå en betydelig markedsandel i Danmark og Skandinavia.
Oda-bakgrunn
Sammen med ni løpe-interesserte medgründere startet Karlengen det som først het Nesteløp, som et sideprosjekt samtidig som de jobbet heltid innen kjente tech- og konsulentselskaper.
De hadde samme erfaring med å bruke for mye tid på å finne nye løp. De savnet en felles portal hvor de kunne få vite alt de måtte vite om alle løp de kunne melde seg på. Da de ikke fant det, ble løsningen å starte selskapet selv.
Det hele har fått såpass god fart at det ikke lenger kunne være bare en deltids-syssel. Fra i høst har både Karlengen og medgründer Alf Niklas Kalmar gått «all in».
Lager løpesamfunn
Partene ønsker ikke å offentliggjøre transaksjonssummen, annet enn at det har skjedd i bare penger, ikke aksjer.
Karlengen er uansett overbevist om at oppkjøpet av Motionsløb.dk vil gi norske og bedre brukeropplevelse. Nye funksjonaliteter i tjenesten er under utvikling, ifølge gründeren.
Målet på sikt er å bli «løpearrangementenes svar på Hotels.com, et sted der du kan bestille og diskutere alle løp i hele verden». Oppkjøpet av det danske selskapet vil gi en boost i arbeidet med å bygge et «community» av løpere.
– Det er noen konkurrenter der ute som gjør noe av det vi gjør, men vi mener dette er et hull i markedet som ennå ikke er fylt, sier gründer Carl-Otto Karlengen.
Forretningsmodellen
Frem til nå har de lagt inn alle løp manuelt, nå ser de på både automatisering og samarbeidsmuligheter med andre i økossystemet, blant annet med aktører innenfor tidtaking. Tjenesten er inntil videre gratis for arrangører og løpere, men RunAgain tjener penger på markedsføring på plattformen. Mens den danske tjenesten har vært i drift siden 2008, ble RunAgain startet i 2019.
– Vi kjøper en større virksomhet enn det vi selv har rukket å bli i Norge, fastslår Karlengen.
Til sammenligning med danskenes 15.000 registrerte profiler, hadde RunAgain bare 1000 profiler før oppkjøpet. Antall brukere som kommer tilbake til nettstedet er imidlertid langt høyere, og har nå nådd 16.000.
Liker Maraton
Det er ofte sagt at det å være gründer er en maraton, ikke en sprint. I så måte er det heldigvis Karlengens favorittdistanse.
– Jeg er ikke en rask løper, men koser meg med deltagermedaljer. Bestetiden min er ikke noe å være stolt av, men med bare én jobb skal tiden min i 2023 bli bedre, sier gründeren og humrer.
Helt umulig er det nok ikke, og Shifter har troen på Karlengen når han sier at målet på maraton er å komme under fire timer. Så får vi se hvilke andre milepæler som nås i det kommende året.