NRK, DNB og svensk podcast-stjerne tester eks-Huddly-sjefens nye lyd-teknologi
Jonas Rinde har relansert lyd-startupen Spotics under navnet Nomono.
Den tidligere Huddly-sjefen Jonas Rinde har jobbet med sitt nye prosjekt i et drøyt år, først under navnet Spotics. I vår åpnet han opp om hvordan han skal få til det samme med lyd som han var med å gjøre med video i Huddly.
Denne uken lanserte han selskapet under navnet Nomono.
Det skal produsere både program- og maskinvare, og gründer Rinde har som mål å senke terskelen for å lage gode lyd-produkter.
– Fra de som sitter på stua og lager podcast, til de virkelig store mediehusene, sier han om målgruppen.
Selskapet har kapret mellom 20 og 30 pilotkunder, men hvem har tidligere ikke vært kjent.
Nå får Shifter opplyst at Nomono har en rekke tungvektere på lista. Deriblant finner vi NRK, DNB, reklamefilmbyrået Process Films, Den norske filmskolen og Anton Berg - den svenske radiodokumentaristene bak «true crime»-suksessen Spår.
I tillegg har de «masse pilotkunder i utlandet», ifølge Rinde, blant annet i New York og London.
– Det viser bredden i markedet vi går ut i, sier gründeren.
Selv anslår han markedet, som er i eksplosiv vekst takket være det stadig mer populære podcast-formatet, til å være verdt 11 milliarder dollar.
Selskapet har nå 13 ansatte, og rekrutterer aktivt.
I fjor hentet selskapet 10 millioner kroner fra noen av landets mest anerkjente oppstartsinvestorer, deriblant Trond Riiber Knudsen, Sintef og Investinor.
Nå jobber de med en større runde på 20 millioner kroner, og tar sikte på å lukke den innen oktober. Rinde er enn så lenge hemmelighetsfull om hvem som blir med på runden, men legger ikke skjul på sine ambisjoner:
– Vi går globalt med en gang, slår han fast.
HAR DU FÅTT MED DEG SHIFTERS PODCAST? SJEKK UT ALLE EPISODER HER!