Det estiske mobilitetselskapet Bolt lanserer fredag i Oslo. Bolt ble startet under navnet Taxify av brødrene Martin og Markus Villig i Estland i 2013 og opererer nå i over 150 byer med både elsparkesykler, drosjer og hjemlevering av mat.
Annonse
På førstnevnte tjeneste er de ikke alene. I Oslo er det fra før fire internasjonale aktører, mens de norske aktørene Ryde og Zipp har flyttet ut av hovedstaden.
Regionssjefen for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark, mener det norske markedet har forbedringspotensialer, til tross for at tilbyderne blir stadig flere.
– Hvordan skal dere skille dere ut i et så overfylt marked?
Annonse
– Det er to ting. Vi lanserer med en egenprodusert sparkesykkelmodell fra Estland med utskiftbare deler, som gjør driften mer effektiv. I tillegg vil vi også ha lavere priser enn konkurrentene, som vil mener vil gjøre oss attraktive for kundene, sier han.
Selskapet planlegger å ha markedets billigste pris, med en oppstartskostnad på fem kroner - og minuttpris på 2,5 kroner.
Wijkmark ønsker også å gjøre sparkesyklene tilgjengelig for de som bor utenfor Oslo-gryta.
– Vi ønsker at så mange som mulig skal ha mulighet til å bruke mikromobilitet, og ser på mulighet for å ekspandere rekkevidden.
Annonse
Selskapet skiller seg også ut ved at de er et av få selskaper som ikke permitterte eller sa opp ansatte da corona-krisen inntraff, til tross for at de opplevde 75 prosent nedgang over natten.
For mens Uber og Lyft måtte si opp flere tusen ansatte, valgte Bolt å flytte de ansatte over fra drosje-tilbudet til matlevering. Også sparkesykkel-aktørene har måttet permittere, og flere selskaper satte tilbudet på pause over hele verden.
Annonse
Nybegynnermodus
Sikkerhet på sparkesykkel var et av fjorårets heteste tema, og antallet sparkesykkel-relaterte ulykker på legevakten var høyt. Wijkmark forteller at selskapet derfor har et eget nybegynner-modus til de som fremdeles ikke har kastet seg på trenden.
Annonse
– Vi vet at de fleste ulykker skjer i løpet av de første ti turene. Derfor har vi en egen funksjon i appen, hvor man kan ha en mye lavere hastighet for å «prøve seg» uten at det går for fort, og slik at det blir enklere å lære seg å kjøre, forklarer han.
I første omgang setter Bolt ut nesten tusen sparkesykler, men sier at de naturlig nok vil øke flåten etter etterspørselen.