Det norske solcelleselskapet Otovo er i gang med en kapitalinnhenting for å akselerere vekst og sikre finansiering frem til lønnsomhet, og planlegger notering på Euronext Growth innen ett år.
Hittil har det fem år gamle selskapet vært registrert på Oslo Børs sin liste for unoterte selskaper, NOTC.
«Otovo er en skalerbar markedsplattform for energiinstallasjoner, og er på vei til å bli den ledende aktøren i det raskt voksende europeiske solmarkedet for private boliger», sier Otovo-sjef Andreas Thorsheim i en selskapsmelding sendt ut torsdag morgen.
«Vår plattform er enestående på å redusere prisene på solcellepanel og installasjoner. Det fører til betydelig avkastning på investering for kundene, som også har tilgang til attraktive og økende subsidier til grønn energi, understøttet av EUs 'Green Deal'», fortsetter Thorsheim, og legger til at selskapet ser frem til å invitere nye aksjonærer inn på eiersiden.
– Hvorfor er dette riktig tidspunkt?
– Vi skal finansiere videre vekst og veien til en nummer-én-posisjon i Europa, og så vil vi hente tilstrekkelig med penger til å bringe alle landene til lønnsomhet innen 2023. Da blir synligheten ved en børsnotering, både overfor kunder, investorer og partnere, viktig, sier Thorsheim til Shifter.
Han vil ikke gå nærmere inn på hvilket beløp selskapet vil hente.
Enstemmig styre
– Er du enig med styret i beslutningen om børsnotering?
– Vi har diskusjoner med eierne hele tiden, og det har vi hatt helt siden starten. Vi har en god dialog om drift og finans, sier Thorsheim.
De største aksjonærene i Otovo er det svenske konsernet Axel Johnson, som også er inne i Unloc, samt KLP og det statlige fornybarfondet Nysnø.
– Men er du enig i at børsnotering er riktig for selskapet?
– Et enstemmig styre har gitt oss dette mandatet. De vil få resultatet av «fundraisingen» forelagt, og så bestemmer de veien videre, sier Thorsheim.
Coronarammet
Fjoråret var blandet for Otovo. Omsetningen falt med 24 prosent, til 147 millioner kroner fra 193 millioner kroner i 2019. Driftsresultatet endte ifølge E24 på −77 millioner kroner i 2020, sammenlignet med −54 millioner kroner året før.
Koronakrisen fikk skylden, og selskapet utsatte tidlig planen om å gå i pluss i hjemmemarkedet.
Samtidig gikk selskapet inn i flere nye land, deriblant Polen, som er selskapets største marked hittil. Otovo er også til stede i Norge, Sverige, Frankrike, Spania og Italia.
I tillegg spant Otovo ut sin leasing-satsing til et eget selskap, EDEA. Også dette har en målsetning om notering på Euronext Growth i år.
– Jeg er veldig stolt av teamet og det de har fått til i året som gikk. Vi bygget otovo.pl og .it (Polen og Italia, journ.anm.), flyttet den franske virksomheten over på otovo-teknologien med automatisk «bidding», som vil drive ned kostnader i 2021. Vi har også lansert leasing i Norge, Sverige og Spania, og hentet penger til det. Det vil jeg si er et svært produktivt år, lyder dommen til Thorsheim.
– Men omsetningen falt. Er du fornøyd?
– Vi skulle gjerne vært corona foruten, både privat og på jobb. Det påvirket verdikjeden i Kina tidlig, og etterspørselen i EU utover året. Men det som preger markedet nå, er et europeisk moment rundt grønne investeringer og en sterk vilje blant medlemslandene til å få alt fra elbillading til solceller inn i hjemmene til folk.
– Hvordan vil børsplanene påvirke driften av selskapet de neste 12 månedene?
– Vi jobber mot ett mål, og det er å bli nummer én i Europa på solenergi. Fra dag til dag kan det bety å ringe en kunde opp igjen, verve en installatør, eller å ta selskapet på børs. Det er bare ting som må gjøres på veien.
Fortsetter som sjef
Thorsheim har lang ledererfaring i store selskaper, deriblant Schibsted og Opera. Han har også vært daglig leder i Otovo siden det ble gründet for fem år siden.
– Er du forberedt på å lede selskapet videre etter børsnoteringen?
– Ja. Jo større selskapet blir, jo nærmere kommer jeg den typer lederroller jeg hadde før Otovo. Så jeg er vant til det. Det er nye ting som er spennende hvert år, og det er mye bygging som gjenstår, slår han fast.