Fjong-gründer Sigrun Syverud (til venstre) sammen med driftssjef Sophie Wiik.

På halvannen uke rigget Fjong seg for å kle opp Europa

I neste uke åpner klesutleieren Fjong dørene i Danmark, og store europeiske markeder følger tett etter.

Publisert

Koronapandemien ble en kraftanstrengelse for Fjong, oppstartsselskapet som leier ut klær som butikkene ikke får solgt. To runder med permitteringer måtte til, og fjoråret endte med nedgang i omsetningen på nær 40 prosent og et underskudd på 4,7 millioner kroner.

Samtidig benyttet gründer Sigrun Syverud og resten av teamet krisen til å rulle ut en ny abonnementsmodell, og i sommer kunne Shifter rapportere at en ny gullrekke av investorer var på plass på eiersiden.

Nå peker pilene i riktig retning igjen. Selskapet har rundt 800 abonnenter, og tallet tikker oppover. Målet er 1000 i løpet av året.

Den månedlige omsetningen øker også uke for uke, nå med 5-6 prosent, ifølge Syverud. I mai omsatte Fjong for knappe 200.000 kroner. Nå nærmer tallet seg 600.000 kroner.

– Nå er den største vekstutfordringen å få tilgang til nok klær, sier Syverud.

Timingen er derfor ideell for å ekspandere ut av landet, mener hun. Først ute er Danmark. Syverud har nylig kommet hjem til Oslo etter halvannen uke med hektisk rigging på andre siden av Skagerrak. Allerede i starten av desember rulles tjenesten ut for danskene.

Kulturelt krøll

I løpet av oppholdet i København rakk Syverud & Co å gjøre tre nyansettelser, få på plass partnerskap med renseri, og inngå et logistikksamarbeid. I tillegg er flere danske merkevarer med på konseptet. Dermed er alt klappet og klart for Fjong i Danmark.

– Danmark er mye bedre egnet enn Norge for utleie. Prisene for transport og rens er ned til en femtedel av her. Og i Norge kan det ta en uke å levere og returnere til noen plasser i Nord-Norge. I Danmark er det mye lettere, sier Syverud.

Fjong har bygget en «plug-and-play»-teknologi som skal gjøre det mulig å skalere utleie av klær til nye markeder uten å måtte gjøre investeringer for å komme i gang. Ved å inngå partnerskap med lokale distributører og renserier kan selskapet derfor raskt komme i gang i nye markeder.

Gründeren forventer likevel at det blir noen «hiccups» når de setter i gang, for selv om de skandinaviske landene er like på en del områder, er det også mange forskjeller, mener hun.

– Man må ha respekt for forskjellene i kulturen. Tonen i e-poster og hvordan man snakker sammen, for eksempel. I Norge har man en ganske «nedpå» kommunikasjonsform, i Danmark er det litt mer høflig og profesjonelt, sier Syverud.

Derfor var det viktig å legge vekt på nettverksbygging, å knytte gode bånd, særlig i den danske motebransjen.

Da var det nyttig å ha driftssjef Sophie Wiik på laget. Hun bygget opp matsvinn-selskapet Too good to go og bodde i Danmark i flere år. I 2019 investerte hun milliongevinsten i Fjong. Nå har hun altså gått inn i den operasjonelle driften av selskapet.

– Vi snakket mye både med folk fra den danske motebransjen og danske investorer. De vi snakket med, var alle veldig positive og mente danskene var klare for et konsept som Fjong, ifølge Syverud.

Europa neste

En annen grunn til at Danmark egner seg godt som første satsing utenfor hjemmemarkedet, mener gründeren, er befolkningens forhold til gjenbruk.

– København er stappfull av gjenbruk og vintage, sier Syverud, og viser til selskaper som Trendsales (liknende Tise i Norge) og Det Kollektive Klædeskab.

– Vi opplever at Fjong kan passe bra. Det er gjenbruk, men mer praktisk. Forbrukerne i Danmark er så klare for gjenbruksklær.

Erfaringene fra Danmark skal brukes til å ekspandere ytterligere, og det snart. Allerede i første kvartal 2022 mener Syverud at det er på tide å utvide til Tyskland og Benelux-landene.