emisjon

Pandemi-kaos gjorde Xenetas fraktdata uunnværlig - nå henter selskapet 790 millioner i kjemperunde

Investinor, Smedvig og Edvin Austbø selger seg ut og får storgevinst.

Lederteamet i Xeneta: Niall van de Wouw, Chief Air Freight Officer; Patrik Berglund, CEO; Paul Mullins, CRO; Katherine Barrios, CMO; Erik Devetak, CPO; George Thomas, COO.
Publisert Sist oppdatert

Xeneta, som tilbyr oversikt over fraktpriser og andre data om sjø- og flyfrakt, henter 80 millioner dollar, om lag 790 millioner kroner, fra en rekke internasjonale investorer.

Transaksjonen verdsetter selskapet til 2,6 milliarder kroner.

Runden ble ledet av Apax Digital, vekstarmen i PE-selskapet Apax, sammen med Lugard Road Capital.

Samtidig er det klart at investor Edvin Austbø, som har vært med selskapet siden starten, bruker anledningen til å selge seg helt ut. Ut fra investorlisten går også Smedvig og Investinor.

Creandum og Alliance Venture blir igjen som investorer.

Xeneta er et selskap med vind i seilene for tiden. Store omveltninger under Covid medførte flaskehalser i verdensøkonomien, som blant annet ga noen ekstreme år i shipping.

Behovet for kontroll over frakten med data og analyse ble en strategisk prioritet. Xeneta kan nå vise til kunder som Elextrolux, Unileer, Nestle, Zebra Technologies, Thyssenkrupp, Volvo, General Mills, Procter & Gamble og John Deere.

Skal utvikle plattformen og ansette talenter

Pengene skal gå til å få ytterligere fart på utviklingen av Xenetas plattform og skalering av det globale teamet som nå skal strekke seg mot nye markeder.

– Mens global handel forsøker å stable seg på beina igjen etter noen år med usikkerhet, er det klart at logistikk-industrien trenger å tenke nytt rundt hvordan frakt kjøpes og selges. Denne nye kapitalen vil hjelpe opp med å akselerere utviklingen av plattformen vår og til å skaffe enda flere datasett for å berike analysene av markedet, sier CEO og medgründer Patrik Berglund.

Til Shifter utdyper han at planen er å styrke tilbudet av data over flere vertikaler. Mens Xeneta i første omgang bygget seg opp på data om fraktpriser, har tilbudet blitt stadig utvidet til flere områder.

– Investorene er interessert i hva vi kan få til med nye datasett i plattformen. Fra starten har vi kommet langt og kan nå tilby sertifiserte indekser, profesjonelle tjenester og analyser og data som kan bidra med langt mer enn priser, sier han.

Sanker nye data

Planen er å sanke flere datasett som kan aggregeres og tilbys til kundene - enten gjennom oppkjøp, som Xeneta gjorde med Clive som eide data som Xeneta brukte i sine pakker, eller gjennom å sikre seg bruksrett.

– Det har vært mye snakk om at data er den nye oljen, og ja, det er det virkelig. Vår plan er å sanke datasett og bygge produkter på disse, og nå vet vi enda bedre hvordan vi skal gjøre det. Det er ikke strengt nødvendig for oss å eie dataene, men vi har stor appetitt på å sikre oss eierskap. Det er det som skaper virkelig stor verdi.

Nytt styre

Apex-partner Mark Beith tar nå en styreplass i Xeneta.

– Kjøpere og selgere av frakt har kjørt i blinde i et komplekst og lite gjennomsiktig marked. Xenetas verdensledende datasett og plattform gir en unik tilgang til detaljert informasjon i sanntid som gjør det mulig å kjøpe og selge basert på data. Det gir verdi til brukerne, ikke bare innen salg og innkjøp, men også for budsjettering og rapportering, og i økende grad innen monitorering av ESG-mål, sier han i en kommentar.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*