Pengene strømmer inn i e-sport: «Det sies at dette kan bli like stort som basket og fotball»
Det hurtigvoksende e-sport-markedet kaprer oppmerksomheten til både tradisjonelle- og tidligfase-investorer. Sist ute er Become Legends, som henter 8 millioner kroner
Murshid M. Ali og Harald Fredrik Ulltveit-Moe (venstre) er blant investorene i e-sport-selskapet Become Legends. Gründer Renato Mahmutagić i midten mellom influencer Jacob Wrotniak og Fortnite-europamester Iwo «Setty» Zajac.Foto; Presse/Privat/Become Legends
I ungdommen var det gaming for alle penga for Renato Mahmutagić fra Kristiansand. Hobbyen ledet ham inn i IT-sektoren, og på fritiden forble dataspill en stor del av livet. Blant annet stiftet han Gigacon, et stort datatreff i Oslo.
Annonse
I 2019 bestemte Mahmutagić seg for å forsøke å gjøre levebrød av interessen for spill. Han hadde registrert den internasjonale fremveksten av profesjonelle gaming-lag i alskens sjangre.
Mahmutagić gikk for samtidens store hit, Fortnite, og etablerte e-sport-laget Become Legends.
– Vi gjorde noen smarte strategiske valg da vi signerte spillere. Jeg brukte min personlige kompetanse. Jeg kunne sport, er glad i fotball, og jeg forsto mennesker og lagspill. Men jeg hadde begrenset kunnskap om Fortnite spesifikt, forteller gründeren.
Annonse
Tre uker etter oppstarten, deltok Become Legends i VM - hvor de havnet på en respektabel 12. plass.
– Det ble en kickstart.
I 2020 ble laget rangert som det beste laget i sin kategori i Europa. Samtidig kom de første eksterne investorene inn, og internett-selskapet Altibox sa seg villig til å sponse satsingen. Etterpå har det bare ballet på seg.
Nå gjennomfører Become Legends en ny emisjon på 8 millioner kroner, og jekker opp ambisjonene.
Annonse
– Vi skal bli ledende i verden, sier Mahmutagić.
For å klare det, må selskapet prestere på flere områder enn på spillarenaen. Mahmutagić har planen klar.
Annonse
Prestasjon og presentasjon
I tillegg til å bygge et solid elitelag i Fortnite, legger Become Legends stor vekt på merkevarebygging.
Annonse
Alt selskapet foretar seg, dokumenteres. Blant annet har de en egen serie på TV2 Play, og en svært populær Youtube-kanal.
– De to tingene vi fokuserer på, er det kompetitive, og innholdsproduksjon, sier Mahmutagić.
– Merkevaren er en av de to pilarene vi står på. Å eie en merkevare i dag er interessant, for det er så mye støy der ute. Det er veldig riktig område å være i, mener han.
I tillegg til å prestere sportslig, satser selskapet derfor på å bli et «stort mediehus innenfor e-sport».
– Sponsormarkedet melder seg på. Den enorme veksten i «eyeballs»legger et godt grunnlag for vekst.
Gründere på eiersiden
Blant investorene som nå kommer inn i Become Legends, er det flere profiler fra oppstartsmiljøet. Blant dem er Murshid Ali og Petter Berge, som sammen har bygget og involvert seg i en rekke gründerprosjekter – deriblant Norsk Solar.
– E-sport synes jeg er spennende med tanke på hvor fort det vokser, og at det tiltrekker seg mange unge folk. Det har blitt mye større enn da jeg var yngre, sier Ali.
– Det interessante med å være eksponert mot et lag som Become Legends er at man får mulighetene til å forstå bransjen bedre, forretningsmodellene og drivkraften bak. Det sies at dette kan bli like stort som andre sporter, som basket og fotball. Jeg tilhører en generasjon som akkurat gikk glipp av dette, og nå får jeg en lyttepost. Det er fremtiden innen denne sjangren, sier Ali, og bekrefter at han vil følge med på potensielle andre investeringsmuligheter på dette området.
Mer tradisjonelle investorer har også meldt seg på. Styreleder i selskapet er Harald Ulltveit-Moe, som blant annet er storaksjonær i Xplora Technologies.
– Det er et skifte i bransjen, der flere stake holders blir ivaretatt, inkludert spill-organisasjonene. Tidligere har det kun vært produsentene, som Epic. Nå åpner det seg en «shared revenue»-modell med royalties og så videre, sier han.
Flere inntektsstrømmer
Become Legends er det seneste av flere norske e-sport-satsinger som har fått pengeinnsprøytninger og jakter hurtig vekst.
– Det investorer er opptatt av, er hva som kan generere verdier. Enten det er en merkevare eller en «asset trade», eller omsetningsvekst. Det vi etter hvert har synliggjort, er de ulike inntektsstrømmene i e-sport. Det er mulig å gå videre med dette, sier Ulltveit-Moe.