Proptech
Petter Stordalen blir medeier i proptech-startup
Analyseverktøyet Plot.ai får Strawberry Equities som strategisk eier.
Marketer-kontrollerte Plot.ai annonserte i slutten av 2022 utviklingen av et avansert analyseverktøy rettet primært mot bolig- og næringsutviklere. Nå har selskapet hentet 7.5 millioner kroner i ny egenkapital, der Petter Stordalens investeringsselskap Strawberry Equities er største deltaker, går det frem i en pressemelding.
Gjennom innhenting, strukturering og analyse av store mengder data, skal Plot.ai gi eiendomsaktører et bedre beslutningsgrunnlag knyttet til blant annet tomtekjøp, boligmiks, prisstrategi, og salgs- og markedsføringstiltak. Produktet vil være spesielt relevant for utviklere, men andre aktører som eiendomsmeglere, investorer og arkitekter vil også kunne dra stor nytte av verktøyet.
– Vi har hele tiden ønsket å utvikle Plot.ai videre i samarbeid med aktører med komplementerende ekspertise og ressurser, og med denne emisjonen har vi virkelig lyktes med å legge til rette for denne utviklingen, sier administrerende direktør i Marketer, Amir Folkestad Habhab, i en pressemelding.
– De nye eierne representerer markedsledende eiendomskompetanse, besitter uovertruffen kommersialiseringsevne, samt at de har en betydelig finansiell tyngde. Etter en omfattende «due diligence»-prosess fra Strawberry Equities sin side, og i det som utvilsomt er et krevende kapitalmarked, er vi ekstremt glade og stolte for dette resultatet, sier han videre.
Strawberry Equities har allerede benyttet seg av produktene Marketer leverer gjennom leveranser for Veslefrikk Eiendom, en ny eiendomsutvikler hvor Strawberry Equities er største eier.
– Vi er imponerte over hva Marketer har fått til og har tro på teamet. Plot.ai er en spennende satsning, og vi tror at selskapet kan skaleres relativt raskt ved å dra nytte av kompetansen og kundene i Marketer, sier CEO i Strawberry Equities, Kenneth Andersen.
– Gjennom forbedret beslutningsgrunnlag bidrar Plot.ai til å sikre at utbygger utvikler prosjekter med de enhetene og de fasilitetene det aktuelle markedet faktisk etterspør, noe som gjør at økonomien i prosjektene optimaliseres. Resultatet er mer effektiv prosjektgjennomføring, fornøyde boligkjøpere og forbedret lønnsomhet i prosjekter, hevder Habhab.