karriere

Tidligere Oda-topp blir gründer: – Det er lettere å få fart når du selv kan rulle ballen

Louise Fuchs teamer opp med bærekraftsprofiler og lanserer nytt forlag og konsulentbyrå.

Profilbyrået Team Tomorrow, som ble startet av Nikolai Kaatorp Mathisen og Hanne-Lene Dahlgren i fjor, fikk en flyvende start med flere kjente profiler i stallen. Nå kommer også Louise Fuchs (i midten) inn på partnersiden i byrået - og trioen lanserer samtidig flere nye satsinger.
Publisert Sist oppdatert

Louise Fuchs jobbet fire år i Oda, først som kommunikasjonssjef og sist som global bærekraftssjef.

Hun var en av flere ledere som forlot selskapet etter varsel om storkutt i fjor.

Nå går hun inn som partner i det nye profibyrået Team Tomorrow, etablert av bærekraftsprofilene Hanne-Lene Dahlgren og Nikolai Kaatorp Mathisen i fjor.

Fuchs har også tidligere vært toppleder i profilbyrået United Influencer og kommunikasjonsdirektør i Schibsted.

Sammen lanserer trioen nå Holding Tomorrow - som et morselskap bak flere nye satsinger.

Målet er å sette fart på den grønne omstillingen gjennom å starte en rekke bærekraftige selskap, heter det i en pressemelding.

– Markedet har vist oss at det er stort behov for hjelp til bærekraftsstrategi, forretningsutvikling, posisjonering og kommunikasjon på tvers av bransjer og sektorer. Vi ønsker å være en positiv kraft som påvirker og bistår til å sette fart på det grønne skiftet, sier Dahlgren, daglig leder og styreleder i nye Holding Tomorrow.

– Lettere å få fart når du selv kan rulle ballen

Først ut er konsulentbyrået Tomorrow Works og forlaget Stories of Tomorrow.

Fuchs blir daglig leder i forlaget, som skal gi ut sakprosabøker. Det er likevel konsulentselskapet som er den største satsningen i år, forteller hun.

Konsulentselskapet skal ifølge Fuchs jobbe med å akselerere omstillingen til det grønne skiftet gjennom mer «fremoverlente bærekraftstrategier og målbar verdiskaping».

– Dette tikker alle bokser for meg, sier Fuchs.

– Jeg lette etter en måte å få enda mer fart på bærekraftsomstillingen på. Her bygger vi noe helt nytt og har store muligheter for å sette fotspor - både inn mot forbrukere og ut mot bedrifter og merkevarer. Det er lettere å få fart når du selv kan rulle ballen, sier hun.

– Hviler et stort press på bedrifter

Team Tomorrow ble lansert i februar i fjor og hadde en omsetning på 9 millioner kroner i debutåret.

I stallen står kjente profiler som Emilie "Voe" Nereng, Ingrid Bergtun, Karen Thorsen bak "Fattig Student" og psykolog Maria Abrahamsen.

Profilbyrået er bygget uten eksterne midler og skal nå vokse videre med Fuchs styreleder og bærekraftsansvarlig.

For med stadig økende krav til et tydelig og helhetlig bærekraftsarbeid, både fra forbrukere og den regulatoriske siden, mener den påtroppende lederen at det nå hviler et stort press på bedrifter.

– Det er mange som har ringt oss allerede for å spørre om hjelp, selv før de visste at vi starter bærekraftsbyrå. Det er ikke sikkert det er så lenge til vi må ansette vår første kollega, sier Fuchs og legger til:

– Det finnes ikke bærekraftssjefer om fem år. Bare sjefer med bærekraftskompetanse. De bedriftene som akselerer reisen dit og integrerer bærekraft i forretningsmodellen, står sterkt i tiden som kommer, sier hun.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!