Plankekjøring i USA: Nå øker Fonn-investorene innsatsen
Byggtech-selskapet fra Bjørnafjorden har doblet både team og brukermasse. Nå fyller de opp med 20 millioner kroner.
Selskapet hentet også i fjor 30 millioner kroner fra blant andre Idekapital, Skagerak Maturo og Investinor. Nå legger de norske eierne ytterligere 20 millioner kroner på bordet, og Fonn sikter seg samtidig inn mot en serie A-runde på nyåret.
Fonn har utviklet en plattform som samler byggeprosessens mange ledd. Det norske selskapet fikk på kort tid et godt fotfeste i hjemmemarkedet, men opplever nå størst vekst i USA og Storbritannia, rapporterer teamet fra Bjørnafjorden.
På sensommeren i fjor hadde Fonn 13.000 prosjekter og 9000 brukere på plattformen. Nå teller selskapet rundt 30.000 prosjekter og 18.000 brukere.
I Norge har Fonn kunder som BoligPartner, Nordbohus og Drømmekjøkkenet. Brinkman og Roche Constructor, begge milliardbutikker, er to av mange i USA.
– Året som gikk har vært helt spesielt, sier gründer Jan Tore Grindheim.
Gode systemer
Fonn hadde ifølge Grindheim en svak vekst de første månedene etter at koronapandemien slo inn. Selskapet prioriterte å pleie eksisterende kunder fremfor å skaffe nye, men utpå høsten tok det seg virkelig opp, forteller gründeren.
– Vi øker nå kvartal for kvartal - og måned for måned, sier han.
Selskapet lot også være å permittere og rigget seg i stedet klare for en ny vår med flere om bord. I USA var de for eksempel tre ansatte i fjor sommer. Nå er de 12.
Fonn har også doblet staben for øvrig, og selskapet teller nå 45 fulltidsansatte.
Helt avgjørende for en vellykket skalering - også av teamet, var en sterk ledelse hjemme i Norge. Grindheim forteller at de året i forkant hadde fått på plass ordentlig gode systemer for blant annet økonomistyring, HR og opplæring.
– Det var nøkkelen til å håndtere og ivareta alle de nye ansatte. Vi hadde rett og slett en ledelse som satt klare til å skalere, sier markedssjef Daniel Skotheim.
Rendyrka roller
Fonns nye ansatte fyller primært roller på salg og ettersalg; også en helt avgjørende todeling av oppgavene, mener Skotheim.
– Det har vært viktig å rendyrke rollene, sier markedssjefen og viser til spesialiserte roller på markedsføring, «leads», demo og oppfølging av en kunde.
– Vi jobber også i en bransje som fremdeles er veldig tradisjonell. Det innebærer å jobbe med klassiske kanaler og god gammeldags markedsføring, for eksempel via medlemskap i bransjeforeninger, messer og magasinannonsering, sier han.
Selskapet jobber også med salg i egne digitale kanaler og beveger seg stadig mer i retning av «inbound marketing» fremfor å banke på dører hos potensielle kunder.
– Her hjemme er det aller mest innkommende nå, sier Skotheim.
Foruten å hente «et betydelig høyere beløp» i første og andre kvartal neste år, er planen å gå inn i nye markeder, blant annet New Zealand.
– Det er overraskende like behov på tvers av landegrensene. Prosjektstyring er universelt; alle trenger å kommunisere og oppdatert informasjon tilgjengelig, sier Grindheim.