MOBILITET
Reagerer etter nei til elsparkesykler i Paris: «Lite fremtidsrettet»
Et lite mindretall stemmeberettigede kan sørge for at utleiere av elsparkesykler blir kastet ut av Paris. Norske aktører frykter ikke smitteeffekt.
Hele 89 prosent av deltakerne i helgas folkeavstemning om elsparkesyklenes fremtid i Paris, stemte for å kaste ut selskapene som driver med den typen utleie. Det var imidlertid kun 7,5 prosent av de stemmeberettigede som gikk til urnene for å si sin mening, noe som fikk transportminister Clément Beaune til å kalle avstemningen en «demokratisk flopp» i avisa Politico.
Likevel har Paris-ordfører Anne Hidalgo fra Sosialistpartiet lovet å respektere resultatet, selv om avstemningen kun er «rådgivende». I dag opererer aktørene Tier, Lime og Dott i byen, som for noen år siden ble selve symbolet på hvordan man kunne snu fra kaos til et velsmurt maskineri med god regulering.
Dermed ser det ut som at Paris blir det første virkelige storbyen som forbyr elsparkesykler. De 15.000 elsparkesyklene som i dag er å finne i gatene, må etter all sannsynlighet fjernes innen 1. september.
– Det er synd og litt overraskende at Paris velger en slik løsning, sier Johan Høgåsen-Hallesby, styremedlem i Startuplab Mobility og medgründer i Beta Mobility.
Frykter ikke smitteeffekt
Paris har en godt fungerende løsning, mener Høgåsen-Hallesby, som inkluderte dedikerte parkeringsplasser - altså en strengere regulering enn den man finner i eksempelvis Oslo. Nylig foreslo også den nevnte ministeren Beaune og skjerpe regelverket ytterligere, blant annet med heftigere bøter for overtredelser.
Ifølge teknologinettstedet Techcrunch er det nå knyttet stor spenning til hvor stor smitteeffekt avgjørelsen vil få.
Høgåsen-Hallesby tror den blir minimal.
– De fleste byer i Europa ha landet på en modell som funker, ala Oslo, og konfliktnivået er generelt lavt.
Han legger til at de som ønsker forbud, har innført dette allerede, og viser til Amsterdam og delvis København som eksempler på det.
– En del av løsningen
Den nye sesongen med elsparkesykler i Oslo ble sparket i gang denne helga. Det medførte noen store endringer.
Anbudskonkurransen førte til at Tier og Bolt ble byttet ut med Lime og Ryde.
Sistnevnte er eneste norske aktør i bransjen av en viss størrelse, og har gått fra å bli sett på som en cowboy i markedet, til å bli en soleklar favoritt blant norske kommuner.
Daglig leder Tobias Balchen i Ryde mener utfallet av avstemningen i Paris er «leit» og «lite fremtidsrettet».
I et intervju med Shifter tok han nylig til orde for å justere reglene i Oslo-markedet, slik at det legger seg nærmere det de har i Bergen. Det ville bety strammere grep om sentrum og slakkere tøyler i utkantene.
– Mange storbyer har store utfordringer med trafikken, og her mener vi mikromobilitet heller er en del av løsningen når det gjøres riktig, sier Balchen.
Han kommer til å følge nøye med på debatten fremover.
– Men med dagens regulering i Norge, er vi ikke umiddelbart bekymret for at tilsvarende skal skje i de store norske byene.
– Baklengs inn i fremtiden
Han får støtte av sin konkurrent, Christina Moe Gjerde, som leder aktøren Voi sin virksomhet i Norden og Benelux.
Selskapet har tilbudt delte elsparkesykler i Norge siden 2019, og på den tiden har over 500.000 brukere gjennomført mer enn 23,4 millioner turer.
– I alle byer er det en minoritet som ønsker et forbud mot delte elsparkesykler. Det var det også da vi gikk fra hest og kjerre til biler. Å forby, slik Paris nå gjør, er imidlertid det samme som å gå baklengs inn i fremtiden hvis målet er utslippsfrie, tryggere og mer tilgjengelige byer.
Det mener hun man har skjønt i Norge, og frykter dermed ikke en eventuell smitteeffekt fra Paris.
– Nei, norske politikere har vist at de er klokere enn dette. Og det har de faktisk vist med anbudskonkurransene som er gjennomført i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Lillestrøm.