Rekruttering

Rekrutteringsselskap rammet av krisen: Forventer nedgang på 40 prosent

Stine Andreassen i WA.works forteller at hun har klødd seg i hodet over utviklingen de siste månedene.

CEO og medgründer i WA.works Stine Andreassen kjenner på endringene i kapitalmarkedet
Publisert

Kapitalkrisen rammer også rekrutteringsselskapene.

– Målstreken for ansettelser ser ut til å ha flyttet på seg. Vi ser at selskaper som vanligvis bestemmer seg for en ansettelse i løpet av et par uker, venter nå flere måneder før de kommer i mål med en endelig beslutning, sier Stine Andreassen CEO og medgründer i WA.works.

Andreassen forteller at WA.works har økt antall bedriftsbrukere, aktivitet fra gamle og nye brukere. Samtidig har salget har gått ned, uten at de klarer å sette fingeren på hvorfor.

– Vi endte på 7,7 millioner kroner i omsetning i fjor, men ser at vi kommer til å ligge på rundt 5 millioner i år, sier hun.

Sitter på gjerdet

Wa.works opplever samme dynamikk som under de første månedene i pandemien.

Hun forteller at kundene sier de tror på at IT-bransjen ikke vil bli hardest rammet av krisen, og at de skal fortsette å rekruttere som normalt.

– I realiteten sitter de på gjerdet og tar minimalt med risiko før de blir trygge på hvor lenge usikkerheten vil vare, sier hun.

– Dette går fort over

Samtidig som Andreassen synes det er vondt å se omsetningen gå ned, er hun optimistisk for tiden fremover.

– Vi har vært ute flere vinternetter etterhvert, og har roen til å forstå at dette går fort over i vårt marked. Fordelen med disse krisene er at det alltid har oppstått en overivrighet på ansettelser etterpå, sier hun.

Videre trekker hun frem at vanskelige perioder vil trekke frem sunne endringer, da de ikke har en forretningsmodell for perioder som dette.

– Å leve av suksesshonorar er veldig gøy i oppgangstid, men veldig sårbart når det skjer makroøkonomiske endringer og selskapene vegrer seg for målstreken.

Gir motivasjon til innovasjon

At aktivitetsveksten har holdt seg stabil gjennom krisen har vært en motivasjon for å lage en forbedret betalingsløsning for kunder og seg selv.

– Vi har jo egentlig ikke lyst til å ta betalt som et rekrutteringsbyrå når det ikke er sånn vi opererer eller vil operere. Vi har lyst å gjøre hjelp til IT-ansettelser like tilgjengelig for mindre softwarehus og startups, som for store banker og konsulenthus.

Nå tror Andreassen de har funnet nøkkelen til dette, og satser på å lansere fruktene av arbeidet etter sommeren.

– Vi jobber jo med innovasjon hele tiden, men herregud så fort det kan gå når man har litt ubehagelig motivasjon, avslutter hun.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*