markedsplass

Retail-toppen gikk inn i vaske-startup. Dro opp inntektene 53 prosent

André Sørensen ble i fjor ny sjef i Vaskehjelp og reorganiserte samtidig hele oppstartsselskapet.

CEO i Vaskehjelp, André Sørensen, er tidligere administrerende direktør i XXL Norge og
CEO i Vaskehjelp, André Sørensen, er tidligere administrerende direktør i XXL Norge og "Head of operations" i Elkjøp Norge.
Publisert Sist oppdatert

André Sørensen var i et halvannet år administrerende direktør i XXL Norge, frem til 2021. Da sa han opp stillingen grunnet «personlige årsaker knyttet til sykdom i nær familie».

Sørensen hadde tidligere jobbet 12 år i Elkjøps ledergruppe, blant annet som retail-sjef.

I april i fjor tok han over roret i blant annet Vaskehjelp; det Trondheimsbaserte selskapet bak en markedsplass som kobler nettopp renholdere og kunder fra nord til sør i landet.

– Jeg hadde pendlet fra Trondheim til Oslo i 12 år, og med sykdom hjemme etter hvert, skjønte jeg at jeg måtte kutte ut pendlingen og prioritere mer tid med familien, sier Sørensen til Shifter.

Han kom i 2021 i kontakt med Salvesen & Thams. Investeringsselskapet er i dag største aksjonær i Vaskehjelp, men også på eiersiden i flere selskaper Sørensen nå bidrar hos.

– Fra XXL og Elkjøp til et oppstartsselskap, hvordan var overgangen?

– Det som er mest spennende for meg, er ikke størrelsen på et selskap, men hva et team kan få til sammen - når de jobber mot et felles mål og resultat, sier Sørensen.

Vaskehjelp ble først startet av Tonje Vanebo Alegria i 2016.

Disse problemene fant toppsjefen

Parallelt med lederbyttet i fjor, gikk hun ifølge Sørensen ut av selskapet.

– Vi har siden i fjor vært gjennom en reorganisering i Vaskehjelp, der hovedfokus har vært teknisk utvikling av produktet, men nå satser vi betydelig mer kommersielt.

– Vi er nå flere i organisasjonen som jobber med markedsføring og salg, sier Sørensen.

– Hvilke problemer så du da du kom inn i fjor?

– Jeg tror det er litt typisk i mange oppstartsselskaper å ha veldig fokus på produktutvikling - og ikke nok fokus på den kommersielle biten; hvordan virkelig få fart.

– Vi har jo allerede en veldig solid teknisk plattform som ligger til grunn, sier han.

Sørensen forteller at de i fjor satset betydelig på markedsføring og kundeservice.

– Jeg kommer jo fra en verden som er kommersiell sterk, og det er noen operasjonelle paralleller man kan bruke som gjør det enkelt å få opp tempoet.

– Som hva?

– I stedet for å markedsføre bredt må du treffe målgruppene som typisk bruker oss.

– Er ikke det en hard nøtt å knekke i disse dager?

– Jo, men vi kan i sosiale medier fremdeles treffe de mellom 30 og 50 år, som har ok økonomi, og som for eksempel bor innenfor de store byene, sier Sørensen.

– Det er uansett viktig å ha en helt klar struktur og plan på markedsløpet. Det kan fort bli sporadisk og tilfeldig fra måned til måned, men vi lager nå helt klare kampanje-planer et kvartal om gangen.

– Hva fokuserer dere på i innholdet?

– Vi har gjort to gode innsiktsanalyser både mot kunder og renholdere på plattformen, og det vi prøver å fokusere mest på er det som betyr mest for dem; konkurransedyktig pris - og at det er «trygt og hvitt».

– Store ambisjoner

Fjorårets regnskap viser økte inntekter, fra 13 millioner kroner i 2020 til 20,6 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet havnet på minus 3 millioner kroner mot minus 5,1 året før.

– Vi har et mål om lønnsomhet i løpet av tre år, sier Sørensen.

Vaskehjelp hadde ifølge ham over 5000 unike kunder i fjor, og det ble gjennomført i overkant av 20.000 oppdrag, fordelt på over 200 tilbydere av renholdsoppgaver.

– Hvordan sikre nok renholdere?

– Vi har hyppige rekrutteringskampanjer, blant annet via Finn. Vi har også et verve-program gjennom renholderne. Mange kjenner noen som trenger en jobb.

Renholderne bestemmer selv når de jobber og hvor mye de tar per oppdrag.

– Det eneste vi som en digital markedsplass passer på, er at de ikke tilbyr renhold under tariff. Det er viktig for oss. Vår største konkurrent er det svarte markedet, sier Sørensen.

Han forteller videre at Vaskehjelp det siste året også har hatt en partner-strategi og viser til nylig inngåtte samarbeid med TOBB, Utvendig Renhold, Heime og Husleie.no.

Vaskehjelp er nå også i en pilot med et større byrå som tilbyr flyttevask i Trondheim.

Målet er å kunne koble selskaper, og ikke bare enkeltmannsforetak, på plattformen.

– Vi har store ambisjoner. Vi ser jo at vår tekniske plattform kan brukes innenfor flere vertikaler enn bare renhold, for eksempel gartner-tjenester eller flyttebil.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS