Revolut utvider tjenesten med booking av hotellopphold - og planlegger ytterligere utvidelser.
Foto: Magnus P. Harnes
Revolut lanserer ny reisetjeneste i Norge
Fintech-selskapet beveger seg ut av kjernevirksomheten for første gang. Nå skal de utfordre booking-tjenestene i Norge.
Tidligere denne måneden lanserte det britiske finansteknologiselskapet Revolut, som i sommer ble priset til 288 milliarder kroner, en bookingtjeneste for hotell kalt Stays.
Det var første gang Revolut angrep et segment utenfor kjernevirksomheten, som er finansielle tjenester som betaling, overføring og handel av verdipapirer, blant annet. Booking-tjenesten utfordrer selskaper som Expedia, Booking.com og Tripadvisor.
Nå lanseres tjenesten i Norge, opplyses det i en pressemelding.
På sikt planlegger Revolut å utvide tjenesten med flybilletter, billeie og opplevelser.
Superapp-ambisjoner
Samtidig understreker selskapet ambisjonen om å bli en finansiell superapp. Det vil si en app som tilbyr flere tjenester, inkludert bestilling, betaling og kommunikasjon.
Det tydeligste eksempelet på en slik app er kinesiske WeChat. Men flere andre selskaper, spesielt innen fintech, beveger seg i samme retning. Paypal lanserte nylig sin egen superapp, og Klarna lanserer stadig nye vertikaler i sin shopping-app.
For å få fart på booking-tjenesten, tilbyr Revolut 10 prosent såkalt cashback, som i praksis gir kunder 10 prosent tilbake av prisen de betaler for et opphold gjennom appen.
– Når verden nå åpner forsiktig opp, vet vi at folk er ivrig etter å reise når de kan, om det er for å besøke Bergen eller Mallorca. Vi har bygget Stays for å gjøre det enkelt for folk å finne og booke deres perfekte avbrekk i deres ideelle destinasjon, sier leder for sparing og livsstil i Revolut, Marsel Nikaj, i en pressemelding.
Sliter i Norge
Mens det tilsynelatende er full fart fremover for Revolut internasjonalt, har bankutfordreren hittil slitt i Norge.
Tidligere i år skrev Shifter at Revolut vil ikke fortelle hvor mange aktive brukere de har i her til lands. I tillegg er all nordisk virksomhet flyttet til Stockholm, den nordiske vekstsjefen sluttet ved årsskiftet, og i mars mistet kundene sitt norske kontonummer. Hvorvidt reisetjenesten slår an her på berget, gjenstår å se.
En annen bankutfordrer, som har en langt klarere strategi for Norge og Norden, er Lunar. Det danske selskapet hentet nylig 2,1 milliarder kroner i frisk kapital, og fikk samtidig den kinesiske giganten Tencent på eiersiden.