Røkke og suksessgründere satser på bryggeriteknologi
Foodtech-sjef Magnus Valmot har mer enn doblet antall kunder, og har fått investorene til å tørste etter en bit av sensorstartupen som begynte med et par ølentusiastiske karer på Grünerløkka.
Magnus Valmot i Plaato feirer seieren i pitchekonkurransen på Food Tech Conference nylig.Foto: Presse
Det har vært en
travel vår for Magnus Valmot og de andre i fermenterings-startupen Plaato.
Annonse
I
mai var de svært så omsvermet på verdens største konferanse for håndverksbryggerier, i
Nashville i USA, og kom hjem fra arrangementet med en rekke nye kunder.
I
forrige uke deltok selskapet på Food Tech Conference 2023 i Warszawa, der de
ble kåret som vinneren av pitchekonkurransen Food Tech Challengers blant 400 foodtech-startups fra
hele verden.
Selskapets fremgang vises likevel først og fremst gjennom at de nå
har økt antallet bedriftskunder fra 100 i fjor sommer til over 250 nå. Fermenteringssensoren
og den tilhørende programvaren er nå på plass i 32 land, og inntektene øker
videre.
Annonse
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Nå kommer nyheten om
at selskapet henter 20 millioner kroner fra Kjell Inge Røkkes RunwayFBU, samt
en lang rekke kjente engleinvestorer og profilerte gründere.
– RunwayFBU er vår
første institusjonelle investor, og deres fokus på industriell data og global
vekst gjør dem til en veldig sterk partner for veien videre. Sammen med våre
eksisterende og nye engleinvestorer har vi nå en utrolig kompetanse rundt oss
som vi skal trekke på når vi øker ambisjonene ytterligere, sier Plaato-sjef Magnus Valmot.
Han gikk i gang med
å hente kapital i fjor høst, og et stykke ut i første kvartal kunne selskapet begynne
å lukke runden. Egentlig hadde de tenkt til å hente 15 millioner kroner, men
endte på 20 millioner kroner.
Annonse
Eksisterende investor
og styreleder Gunnar Evensen, tidligere Get-sjef, fyller opp.
– Etter å ha jobbet tett med Plaato i over seks år, så har jeg sett hvilken kompetanse teamet har bygget innen fermenteringsprosesser. Selskapets SaaS-løsning og sensorteknologi bidrar til å digitalisere manuelle prosesser som er i bruk over hele verden, og det er virkelig et globalt forbedringspotensial. Kundene våre bekrefter dette, og snakker om løsningen som en «game changer», sier Evensen.
Annonse
Stjernelaget
Utover den tidligere
Get-sjefen er det et «Manchester City av engleinvestorer» som
kommer inn. En annen storfisk er Birger Magnus, som sitter med styreleder-spakene
i blant andre Oda og Xeneta, og også i NRK. Stig Nordal, styremedlem i Plaato og partner i DLA Piper, øker sin investering i selskapet. Videre finner vi startupprofilene Mathias
Hovet kjent fra Heydays og Wanda, Patrik Berglund fra Xeneta, Carl Hatteland fra
Autodesk, Ralph Natter Berg i Ardoq, Wilhelm Joys Andersen i Folio, Jørgen
Tellefsen fra Cognite, og Mats Andre
Kristiansen fra Oda. Et av de ledende familiekontorene, Stratel, er også inne i
runden.
Annonse
– Disse menneskene kommer
med vanvittig spennende erfaringer, bakgrunner og reiser – og vi kommer til å
trekke dem inn i arbeidet med strategiutvikling og forbedringsarbeid der de har
sine styrker. På et personlig plan er det jo også innmari gøy å få jobbe sammen
med så dyktige personer, fastslår Magnus Valmot.
Prisingen
Selv om det går bra
med businessen for Plaato, nøyer de seg med en ganske edruelig verdivurdering i
såkornsrunden. Emisjonen skjer på en prising på 60 millioner kroner før de nye
pengene kommer inn på konto. Det gir en solid verdiøkning fra forrige gang de
hentet kapital. Valmot beskriver det som en runde der de nye investorene får en god
posisjon i selskapet, samtidig som gründerne og de ansatte tar vare på sine
eiendeler.
– Jeg tror vi har vært
flinke til å vise måtehold, og gikk ikke helt crazy med prisingen i tidligere
runder. Det gjør at vi har hatt en god økning i alle rundene vi har hatt – noe
som gir et bra fundament for veien videre.
Selv rangerer han
utvanning på en skala der 15 prosent er lavt, men at 30 til 35 prosent er
høyt. Han understreker at det er viktig å være kapitaleffektiv nå, bruke pengene fornuftig, i en tid
hvor kapital er kostbart for startups. Det som nå kommer inn, er tenkt å
holde i et års tid.
– Vår jobb nå er å
doble kundemassen og tredoble de årlige gjentagende inntektene (ARR), men vi planlegger allerede en større runde
neste sommer. Da skal vi være i posisjon til å virkelig tråkke på gassen, sier
Valmot.
– Dere gjør jo også
det mange råder selskapene til, henter mer enn dere trenger i en tid med mye
usikkerhet?
– Ja, det er et godt
råd. Det å optimalisere fundingprosessene veldig tight er nok skumlere enn på
lenge, noe vi dessverre har sett eksempler på. For vår del så var interessen
for runden såpass stor at vi valgte å utvide rammen. Det er klart at man tar
litt mer utvanning, men disse pengene skal jo brukes til å øke verdien på
selskapet. Så det må skilles på god og dårlig utvanning. For vår del fikk vi
litt lengre runway, litt bedre investeringsevne og flere dyktige personer med
på laget, og konkluderte med at dette var riktig for oss.
De neste månedene er
planen å utvide teamet med ansatte innen salg og kundeoppfølging. Plaato kommer
også til å trykke på i et av sine største markeder, USA. I dag er de 20
ansatte, og Valmot ser for seg at de vil være nærmere 30 ansatte om ett år.
– Vi ansetter basert
på hvor vi føler «smerten». Det høres kanskje litt rart ut, men det handler om
å holde igjen litt, se hvor skoen virkelig trykker før du ansetter. Det
tvinger oss til å investere i gode systemer og prosesser, så ansetter vi når
vi ser at vi for eksempel får flere leads enn vi klarer å følge opp på en god
måte. Det er en metode som krever disiplin og ansatte som er villige til å stå
på, men det tvinger oss også til å bygge effektivt, sier Valmot.
Kundene
Plaato har lenge
hatt en jevn inntektsstrøm fra hjemmebryggere, men det er i bedriftsmarkedet de
setter inn støtet, særlig mot små og mellomstore bryggerier, såkalte håndverksbryggerier.
Selskapet har utviklet en sensor som kobles på eksisterende produksjonsutstyr,
noe med-gründer og designsjef Michael Kononsky oppgir er viktig.
– Vi ønsker ikke at
kundene skal bytte ut de millioner av ståltankene som brukes til fermenteringer
i dag, men heller oppgradere dagens utstyr til å bli smarte tanker. Og sensoren
er bare en side av saken, softwareplattformen vår er der kundene får tilgang
til beslutningsstøtte og som gir dem data de aldri før har hatt tilgang på.
Dette åpner opp helt nye forbedringsmuligheter, sier Kononsky.
Ikke bare øl
Plaato leverer heller
ikke bare til ølbryggere, slik de gjorde til å begynne med, men nå også
siderprodusenter og andre som trenger løsningen. De har også startet arbeidet
med å utforske muligheter i helt nye industrier som vil dra nytte fermenteringsprosesser.
Et eksempel på dette
er innen produksjon av alternative proteiner. Nylig fikk de tilslag på et
forskningsprosjekt som gjøres i samarbeid med NMBU, støttet av Regionalt
Forskningsfond i Oslo. Her skal de utforske hvordan nye digitale løsninger kan
brukes innen fermentering og muligheter for å optimalisere prosesser for
produksjon av alternative proteiner.
– Lite bærekraftige
proteiner er et av de viktigste problemene vi står ovenfor i vår industri, og
her har Plaato muligheten til være med å etablere teknologien og
infrastrukturen for det som spås å bli et marked verd flere hundre milliarder
dollar innen 2035, sier Pål Ingebrigtsen, medgründer og produktsjef i Plaato.
– Dette er et veldig
spennende prosjekt. Vi kan rett og slett ikke fø verden med mer kjøtt og fisk
med dagens metoder – og da er fermentering en av de aller mest spennende løsningene,
mener Ingebrigtsen.
Investment Manager i RunwayFBU, Peder Hjermann, ser de samme mulighetene:
– Plaatos løsning er en perfekt match med vår investeringsfilosofi. Vi investerer i datadrevne selskaper som gjør industrier mer effektive, robuste og bærekraftige. Vi tror også at Plaato teamet har det som kreves for å levere langt utenfor dagens markeder, og at løsningen vil gi store gevinster til fremvoksende industrier som kan nyttiggjøre fermenteringsprosesser.