Ryde skaper debatt i Bergen
Politiet gir Ryde godkjennelse til å operere i byen. Men politikere kaller selskapet en parasitt.
Det norske sparkesykkel-selskapet Ryde har det siste året gått inn i flere norske byer, etter at de trakk seg ut av Oslo, da konkurransen ble for stor.
Denne uken dukket de grønne sparkesyklene opp i Bergen, til både glede og irritasjon.
– Hele forretningsmodellen til Ryde er at de tar seg tilrette i offentlig rom, uten lov. De er som en parasitt i fellesarealet, sa bystyrepolitiker Jarle Brattespe (SV) til TV 2.
Etter at sparkesyklene var ute i gaten, sendte selskapet inn en søknad til politiet, om å få drive virksomhet i byen, og politiet bekrefter at søknaden vil bli godkjent, med gitte betingelser, men at frem til det må fjerne sparkesyklene fra gaten.
Før politiets beslutning ble kjent, sa daglig leder i Ryde, Johan Olofsson, at de «mer eller mindre» søkte til kommunen i fjor.
– Vi ser litt annerledes på dette med å spørre om lov. Næringsvirksomhet som ikke er i strid med gjeldene regelverk, er lov, sa Olofsson til TV 2.
Olofsson har opplyst at de spurte tre advokatfirmaer om de kunne etablere seg, og på bakgrunn av dette valgte å gå videre med etableringen.
Til tross for dette, valgte kommunen å hente inn et større antall sparkesykler fra gaten og ila selskapet gebyr for å hente de ut.
Ryde har tidligere vært i konflikt med både Stavanger og Trondheim. I førstnevnte har selskapet inngått kontrakt, og opererer sammen med Zvipp. I Trondheim valgte Ryde å ikke ta en del i anbudsrunden, som til slutt gikk til Voi, Tier og Zvipp. Til tross for dette, valgte selskapet likevel å sette sparkesyklene ut i gaten da vårværet kom, før anbudsrunden var ferdig og uten kontrakt, og var klare på at hvis kommunen var uenig i at Ryde hadde loven på sin side, kunne de ta saken i retten.
Kommunen valgte å gjøre det, og i april kom Sør-Trøndelag Tingrett med en midlertidig vurdering av saken, der Ryde vant frem. Trondheim Kommune har tatt ut stevning, og det vil bli prøving i rettsak.