løping

Satser i USA: Håper å bli Norges første sportstech-enhjørning

RunAgain pakker baggen og reiser til Indianapolis for å delta i Techstars´ sportstech-program. 

Techstars´ deltakelsen er en stor seier for RunAgain, forteller gründer Carl-Otto Karlengen.
Publisert

– Vi skal gripe muligheten og være stolte nordmenn på tur vi, sier Carl-Otto Karlengen, daglig leder i RunAgain. 

Ved selskapets kontorer i Lillestrøm er energinivået høyt. 

Fra venstre: Alf Niklas Kalmár og Carl-Otto Karlengen er i full gang med å rydde og pakke med seg det de trenger til ti uker i USA denne høsten.

Karlengen og medgründer Alf Niklas Kalmár er nemlig midt i innspurten med pakkingen, før de på fredag setter kursen mot Indianapolis. 

Der skal de delta i Techstars' sportstech-akselerator – en mulighet de ikke kunne la løpe fra dem da de fikk tilbudet, forteller Karlengen: 

– Vi er veldig spente og vet vi har kommet oss gjennom et veldig trangt nåløye, sier han energisk. 

Ti selskaper fra hele verden deltar i akseleratorprogrammet, hvor de blir koblet opp mot internasjonale investorer og mentorer. 

RunAgain

Ble etablert i 2019 av tilsammen ni løpeinteresserte gründere. 

Igjennom plattformen kan man få all mulig informasjon om løpskonkurranser – fra lengde til høydemeter osv. 

Man kan også bestille billetter gjennom plattformen. 

Carl-Otto Karlengen er daglig leder i selskapet. 

Rundt 50.000 brukere er innom plattformen i måneden, ifølge gründerne. 

I 2022 kjøpte RunAgain opp den danske konkurrenten Motionløb.dk. 

RunAgain er ett av to norske selskaper som deltar, sammen med Fishbuddy. Deltakelsen innebærer også en investering på én million norske kroner, og avsluttes med en Demo Day der de får vise frem sin løsning foran en rekke investorer. 

USA-inntreden

RunAgain står bak plattformen med samme navn, der løpere kan få all mulig informasjon om løps-konkurranser og bestille billetter for deltakelse – en slags Booking.com eller «all-in-one»-plattform for løpere, med andre ord. 

Gründerne, som nylig også var gjennom TheFactorys ferske sportstech-akselerator i Norge, er allerede tre uker inn i programmet og har truffet mange spennende mentorer digitalt fra Norge. 

– I løpet av de tre siste ukene har vi møtt alt fra NBA-stjerner til tidligere løpere og investorer fra alle mulige felt. Techstars er veldig godt «connected» (nettverksforbundet), sier Karlengen.

Nå blir det ti uker i USA frem til jul. 

– Blir det tid til noe julegavehandling da?

– Det blir nok noe netthandling, og så får jeg prøve å sikre meg noen amerikanske gaver. Kanskje et stort Lego-sett man ikke får kjøpt her, sier gründeren og tobarnsfaren. 

Enormt marked

Som vanlig er alt mye større på andre siden av Atlanterhavet, også markedspotensialet for deres løpeplattform:

– Nå bygger vi «traction» (traksjon) for å få til en USA-inntreden og for å vise at vi virkelig har noe på gang. I Norge har vi rundt 800.000 løpere, mens man i USA har 30 millioner, forteller Karlengen. 

RunAgain-gründerne planlegger selv å delta i flere løp når de først er på USA-tur.

– Så det er et ekstremt spennende marked. Før vi fikk denne muligheten hadde vi trodd vi måtte gå to steg til før vi skulle få en slik mulighet, legger han til. 

Ifølge RunAgain-gründeren er det i tillegg ingen som ennå har tatt markedet med en like brukervennlig løsning som dem der borte – som han mener er deres konkurransefortrinn. 

– Man har noen regionale sterke spillere, men vi kommer til å utfordre markedet med vår brukeropplevelse. Det er likevel klart at vi er «the new kid» (ferskingen), så vi vet det vil ta litt tid. 

– Det er jo lite ydmykt å si at vi bare kommer til å vinne det amerikanske markedet, men problemet vi er besatt av er å løse alt for løpere på ett sted. 

Håp om å bli første norske sportstech-enhjørning

– Vår ambisjon er selvfølgelig å bli første norske sportstech-enhjørning, men vi er altså ydmyke over at det ikke skjer over natten. Det virker likevel mer sannsynlig nå som vi kommer oss til USA, sier Karlengen. 

Selskapet har allerede begynt å satse i Spania, der de samarbeider med spanske RunRun om å selge billetter der. De har også samarbeid med Sydney Maraton. 

Håpet er å få på plass lignende samarbeidsavtaler i USA for å selge billetter for amerikanske løp. 

– Hvordan vi definerer oppholdet som en suksess er vi litt hemmelighetsfulle om, men det er klart vi ønsker å ha så mange løp i USA som mulig når vi kommer hjem. 

Både han og medgründer Kalmár har også planlagt å gjennomføre flere løp selv i Nord-Amerikans natur, deriblant et maraton for å markere Karlengens 40-årsdag. 

Nye mål 

Da Shifter sist snakket med Lillestrøm-selskapet hadde de firedoblet antallet besøkende  på plattformen i måneden sammenlignet med året før, til 50.000. Målet de derfor satt seg var å igjen firedoble antallet i løpet av det kommende året, altså til 200.000. 

Det målet kan det hende de nå knuser, ifølge RunAgain-gründeren. 

– Jeg har ikke lyst til å skrive ned noe tall, og vi har foreløpig fortsatt det samme målet for andre kvartal i 2025, men vi føler oss ganske sikre på at vi kommer til å nå det. 

Avtalen med den spanske partneren kan trolig nemlig føre til salg av opptil 75.000 billetter bare i Spania i løpet av neste år, ifølge han. 

– Det gjør det markedet til større enn Skandinavia, og vi har ikke tatt med det i trafikk-regnestykket ennå. Når vi nå også skal prøve oss på USA virker 200.000 veldig oppnåelig. 

Planen er å gjennomføre en seed-runde neste år for å skalere videre både i USA og Skandinavia. 

–  Vi glemmer ikke Skandinavia og har fortsatt mye vekst vi skal gjøre her også. Vi er blant annet i dialog med en annen partner som ligner den vi har i Spania, avslutter Karlengen. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.