NETTBIL: (fra venstre) Antoine Thebault (Direktør forretningsutvikling i Aller Media), Anders Espelund (gründer og daglig leder i Nettbil) og Eirik Thorsen (medgründer i Nettbil). Arkivfoto: Lucas Weldeghebriel
NETTBIL: (fra venstre) Antoine Thebault (Direktør forretningsutvikling i Aller Media), Anders Espelund (gründer og daglig leder i Nettbil) og Eirik Thorsen (medgründer i Nettbil). Arkivfoto: Lucas Weldeghebriel

Schibsted kjøper Nettbil fra konkurrenten

«Man trenger ikke å være et hypet produkt for å vokse», sier Anders Espelund, medgründer og daglig leder, til Shifter.

Publisert Sist oppdatert

Aller Media gikk i fjor inn med 8,8 millioner kroner i markedsplassen for bruktbileiere som vil selge til en forhandler. Nå tar mediekonsernet Schibsted, som allerede eier Finn.no, over Nettbil, melder DN.

– Schibsted kom med en bra pakke. Vi har tidligere sett hvor komplementære vi er til Finn.no og utfyller kundereisen bra sammen, sier Anders Espelund, daglig leder og medgründer av Nettbil, til Shifter.

Plattformen lar ulike forhandlere knive om en bruktbil, slik at selger sikrer seg riktig pris. Bak selskapet står også Eirik Thorsen og Thomas Hage.

Konseptets utgangspunktet var friksjon ved et bilsalg - alt fra å lage annonse, pruting, folk som vil prøvekjøre og usikkerhet knyttet til pris.

Espelund vil ikke røpe hvor mye Schibsted måtte ut med for å kjøpe 67 prosent av selskapet, men ved forrige emisjon fikk Aller Media 33,34 prosent.

– Nye måter å samarbeide på

Når Schibsted nå går inn, selger alle de andre investorene seg ut, og det er kun de tre gründerne som sitter på eierskap, opplyser Espelund overfor Shifter.

– Vi er veldig fornøyd. Vi har mange av de samme tankene og med Schibsted i ryggen kan vi nå et stort marked, også kanskje på sikt i utlandet hvor Schibsted har tilstedeværelse, sier han videre.

Slik fungerer Nettbil:

  • Gratis verdivurdering: Bruker Registrer bilen og Nettbil tar kontakt med et estimat på hva du kan forvente av pris.
  • Lever bilen: Hos NAF eller Viking gjennomføres deretter en uavhengig vurdering av bilens tilstand slik at brukeren får "en fair pris".
  • Følg budrunden: Bilen annonseres for mer enn 1020+ forhandlere som kjemper om å få kjøpe den. Om de får kjøpe den er opp til brukeren.
  • Bilen solgt og penger på konto: Bilen blir er solgt på dagen og bruker mottar penger på konto kort tid etterpå.
  • Kilde: Nettbil.no

Nettbil vil ifølge Espelund ikke vil bli en del av Finn.no, men eksistere som et selvstendig selskap.

– Samtidig er det naturlig å utforske måter å samarbeide på, sier han.

– Hva har du lært etter noen år som gründer av Nettbil?

– Jeg har lært at det er viktig at mang «product market fit» før man begynner å skalere. Jeg har lært at det er viktig å riktige KPI-er og metrics, som gjør at alle drar i samme retning og har felles ambisjon, sier han.

Nettbil-gründere har tidligere fortalt i et intervju med Shifter hvordan de fant "product-market"-fit.

– Jeg har også lært at man ikke trenger å være et hypet produkt for å vokse. Vi driver ikke akkurat med AI, og det er ikke noe galt i AI, men at vi befinner oss i et litt kjedelig marked som nesten er litt grått og trist, gjør at selv om vi har hatt en veldig bra vekst, så går det litt under raderen, sier Espelund.

Ytterlige vekst

Han forteller at han også har lært at det går fint å jobbe sammen med corporates.

– Gitt at man vet sin rolle og at man vet hvordan et stort system fungerer og at det finnes flinke folk i disse selskapene som er motiverte, sier han.

– Hva vil skje fremover?

– Schibsted vil skyte kapital inn i selskapet som vi skal bruke til ytterligere vekst.

– Hvor mye?

– Det vil jeg ikke gå ut med, sier Espelund.

Han bekrefter også at det foreligger en avtale som skal gjøre det mulig for Schibsted å kjøpe hele selskapet over tid.

– Hvordan ser den ut?

– Det kan jeg ikke si noe om.

– Det er åpenbare fordeler i et samarbeid med Schibsted, men hva er den største ulempen?

– Det er alltid en fare for små selskaper som eies av store at de store tenker på hva som er best for dem. Man vil bli prioritert så langt det går, men til syvende og sist er det deres KPI-er som er viktigst, så det gjelder å være seg bevisst dette.

Derfor selger Aller Nettbil

– Hvorfor selger Aller selger Nettbil til Schibsted?

– Schibsted kom til oss med et forslag, og sammen med gründerne og resten av investorene tok vi en beslutning om å selge. For oss har det vært en god avkastning og vi tror Schibsted kan være en god eier for å ta Nettbil videre, sier Antoine Thebault, som inntil nylig var styreleder i Nettbil og i sin tid ansvarlig for investeringen fra Aller Medias side.

– Er det slik at dere kun kan ta en startup til et visst nivå for deretter måtte selge det videre?

—Nei, det er mange variabler som spiller inn i hvert case og hvert case er unikt. Det handler om alt fra hvilken bransje til hvilke internasjonale ambisjoner selskapet har, kapitalbehovet, hvilken finansiell avkastning vi har ved et salg og hva andre eiere og gründere mener, sier Thebault.

– Men hvorfor selge til en konkurrent?

– Schibsted og Aller er to selskap som har medievirksomhet som kjerne, men det er ikke to selskaper som konkurrerer på alt. Aller Media samarbeider blant annet med A-Media på data og annonser. Det er egentlig ganske bra at vi kan samarbeide i norsk mediebransje. Dette salget var bra for Aller, bra for Schibsted og bra for Nettbil, sier Thebault.

—Kan du si noe om prisen Schibsted måtte betale for Nettbil?

—Nei.

Nettbil omsatte for 12 millioner i 2017 og 88 millioner i fjor.

Så langt i år er det solgt over 3000 biler via Nettbil, viser egne tall.

Tidligere i desember kjøpte Schibsted seg også inn i boligalarm-selskapet Homely.

Powered by Labrador CMS