Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Schibsted kjøper seg kraftig opp i podcast-startup

PodMe blir helt sentral i mediekonsernets nylig annonserte satsing på abonnementsbasert podcast.

Publisert

Schibsted styrker nok en gang posisjonen i det svenske podcastselskapet PodMe, for fjerde gang på to år. Denne gangen tar det norske mediekonsernet et solid jafs av selskapet, og øker eierandelen fra 48,5 til 91 prosent.

I mars ble det kjent at Schibsteds nyhetsmedier satser for fullt på et eget podkastprodukt med eksklusivt innhold for abonnenter. Blant annet har mediehuset sikret seg profiler som Radioresepsjonen-trioen, Herman Flesvig og Mikkel Niva.

PodMe blir nå en del av kjernevirksomheten til Schibsted, opplyses det i en pressemelding, hvor det også skrives at oppstartsselskapet blir navet i mediekonsernets premium podcastsatsing.

– PodMe er et relativt ungt selskap, som vi har fulgt nøye med på over tid, spesielt etter at vi investerte i selskapet for to år siden. Vi er imponert over reisen og veksten som selskapet har hatt, både når det gjelder teknologi, forretningsmodell og hvordan de tidlig identifiserte et marked for premium podkaster, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Pontus Ogebjer i Schibsted med PodMe-gründerne Niklas Julin och Johan Strömberg.

Vekststrategien

Schibsted skaffer seg nå 91 prosent eierskap i PodMe. Kjøpesummen er ikke avslørt. Gründerne Johan Strömberg og Niklas Julin beholder ni prosent av aksjene, og skal fortsatt være sentrale i den videre utviklingen av selskapet, ifølge pressemeldingen.

– I Schibsted har vi en vekststrategi som handler om å investere i selskaper og bransjer som har potensial til å levere stor verdi over tid, og som kan vokse til nye, sterke forretningsområder. PodMe er et fantastisk eksempel på realiseringen av denne strategien: Vi så tidlig et vekstpotensial og investerte i et sterkt team og produkt. Nå går vi inn i en ny fase, der selskapet blir fullt integrert i vår virksomhet. Det gir de beste forholdene og rammebetingelsene for videre vekst og utvikling, sier Siv Juvik Tveitnes.

Får egen redaktør

Schibsted skal nå utnevne en egen redaktør for PodMe, for alle premium podkaster som er produsert av og for satsingen, inkludert innhold som lisensieres fra innholdsleverandører.

Dagens redaktører i Aftenposten, VG og øvrige mediehus i Schibsted, vil fortsette å være ansvarlige redaktører for innhold og podkaster deres respektive mediehus produserer, selv om disse ligger på PodMes plattform – og inngår som en del av et felles abonnementsprodukt.

– Vi har besluttet å ha en slik modell, fordi det vil tydeliggjøre hvem som er ansvarlig for innholdet - som igjen bidrar til å opprettholde en etisk standard vi kan stå inne for, sier Tveitnes.

Betydelig oppbemanning

Schibsted opplyser videre at den eksisterende organisasjon i PodMe i Norge skal styrkes kraftig, men detaljene i dette er ikke klare. I dag har selskapet 21 ansatte i Norge og Sverige.

Det er imidlertid klart at hovedkvarteret i Norge blir i Akersgata, i Schibsted-huset.

– Når det gjelder produksjon, så har vi allerede ressurser og solid kompetanse i Schibsteds mediehus. Fremover kommer vi dessuten både til å øke produksjonen av podkaster i mediehusene, samt at vi også styrker innholdsmiljøet under PodMe-merkevaren. Vi er allerede i gang med å planlegge for flere nye, spennende podkastkonsepter og ideer. Så totalt sett vil vi oppbemanne både i mediehusene og i PodMe, i tillegg til at vi ønsker å fortsette samarbeidet med eksterne produksjonsmiljøer, sier Tveitnes.