Proptech
Seriegründeren skal få håndverkere på plass til avtalt tid og pris
Morten Kroslid prøver på det mange mener er umulig med sitt EU-backede oppstartsselskap Shineup.
Gründer Morten Kroslid og daglig leder Marcus Pran i Shineup.
Foto: Joakim B. Jacobsen.
Shineup ønsker å digitalisere oppussing av utleieleiligheter og fikse dagens utfordring med lange prosesser og ineffektive metoder.
Både daglig leder Pran og gründer Morten Kroslid har bakgrunn fra byggebransjen og som utleiere. I Litauen eier Kroslid en rekke leiligheter. Da disse trengte å pusses opp, ble det vanskelig å reise hele veien over fra Norge for å følge opp prosjektene.
Dette er Shineup
Shineup er en SaaS-plattform som skal gjøre det enklere, raskere og billigere for eiendomsaktører å bestille oppussing.
Oppdragsgiver kan følge oppussingen gjennom en app og kommunisere med håndverkerne dersom det skulle oppstå uforutsette utfordringer.
– Vi har utviklet løsningen som jeg savnet den gangen, sier Kroslid . – Jeg tenkte at her må det finnes mer effektive måter siden veldig mange av prosessene er relativt like og kan digitaliseres.
Alt skal i prinsippet avtales på forhånd gjennom en web-basert konfigurator, så har selskapet leverandører som vil gjøre arbeidet til avtalte satser, med eventuelle tillegg for det som måtte dukke opp - gitt at oppdragsgiver gir tommelen opp.
Kroslid ble advart mot at det kom til å bli umulig å få håndverkere til å møte opp til avtalt tid og pris og samtidig ha stålkontroll på dokumentasjon og uforutsette hendelser i en digital løsning.
– Da måtte jeg i hvert fall gjøre det, sier han.
Fikk EU-midler og henter penger
I 2019 var Shineup gjennom et akseleratorprogram i regi av og med investering fra TheFactory, og har siden hentet inn 1,5 millioner fra investorer og kr 700.000 i tilskudd fra Innovasjon Norge. Selskapet har også gjennomført piloter, testing og videreutvikling av plattformen.
Nylig fikk selskapet tildelt € 1,35 millioner i EU-midler til videreutvikling av løsningen.
I dag består selskapet av fem i administrasjonen pluss innleide utviklere fra Litauen og Ukraina. Frem til nå har de utsatt å hente penger og karret seg videre på så lite som mulig. Men nå blir det aktuelt å høre fra investorene.
– Vi ser for oss å hente inn syv millioner, basert på en prising på 30 millioner, sier daglig leder Pran.
Retter seg mot utleiemarkedet
Etter innledningsvis å ha rette seg mot alle som ville pusse opp, er det kun de store utleiere med flere enn 50 enheter som er målet i dag.
Mens enkeltpersoner gjerne vil ha skreddersøm på alt av interiør og farge-valg, er det enklere med store utleieaktører. I gjennomsnitt er det hvert tredje år at store flater må males. Kanskje tas det en større oppussing mellom hver leietaker.
Gjennom Shineup-plattformen får oppdragsgiver alltid tre forslag til valg på gulv, kjøkken og farge, som er satt sammen av gjeldende interiørtrender, dette dekker det stort sett behovet, men andre alternativer er også tilgjengelige. Shineup rører ikke fasadene, der er løsningene allerede gode og konkurransen beinhard.
Markedet
Hvert år pusses det opp for 80 milliarder kroner i Norge. Størsteparten av dette utføres av Ola og Kari selv i egne hjem. Markedet for utleieleiligheter ligger ifølge Shineup på rundt 20 til 30 prosent av totalen.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
– I Oslo finnes det 240.000 leiligheter. 73.000 av disse er utleie, og 40.000 leies ut av store profesjonelle aktører, sier Pran.
I løpet av 2023 vil det også bli aktuelt å se utover Oslos grenser. Først de største byene og deretter Skandinavia og Europa.
Avhendingsloven en katalysator
En viktig endring i år er innføringen av avhendingsloven som stiller høye krav til dokumentasjon på alt som utføres av arbeid i bygg.
Shineup-plattformen skal ikke bare ta seg av dokumentasjonen og gjøre at den sømløst kobles til andre løsninger, som for eksempel Boligmappa, ambisjonen er at plattformen skal gi stålkontroll på prosjekter og dokumentasjon. Skulle oppussingsbehovet oppstå en gang i fremtiden, vil systemet vite nøyaktig hva som ble levert til forrige oppgradering.
– Første steg i prosessen er å hente inn anbud hos mange aktører. Dette skal forenkles med estimerte priser og faste priser på alt av materiale og aktivitet slik at man skal kunne få en totalpris på hele prosjektet i løpet av sekunder, sier Pran.
Løsningen som vil tilbys profesjonelle utleieaktører som en abonnementstjeneste i riktig SaaS-ånd, sikter ikke mot å være billigst, men skal være det beste valget ved å levere til avtalt tid, riktig pris og raskere.
Det jobbes kontinuerlig med samarbeidsavtaler, og Pran nevner at det blant annet er inngått en samarbeidsavtale med Unite Living, oppstartsselskapet som har utviklet et forvaltningssystem for profesjonelle utleiere.
– Her ser vi store synergier, sier han.