PROPTECH Saas
Disse gründerne kaprer kunder i den konservative byggebransjen verden over. Nå fyller investorene på i Fonn
Reisverket er klart for å kapre markedsandeler i den globale bygg- og anleggsbransjen. Nå skyter eierne i Fonn inn 55 millioner kroner for å akselerere veksten.
– Vi har en skalerbar modell i bunn. Jo mer penger vi putter på nå, jo mer kommer ut i andre enden. Vi går fra startup til scaleup, sier gründer og daglig leder Jan Tore Grindheim i Fonn.
Selskapet med hovedkontor i Os i Vestland har utviklet et verktøy som samler byggeprosessens mange ledd på én digital plattform.
Siden oppstarten i 2017 har Fonn doblet staben hvert år, og er i dag 35 ansatte. Parallelt har det blitt hentet inn omkring 45 millioner kroner i investorkapital, sist i sammenheng med ekspansjon til USA.
Nå har gründerselskapet fylt på igjen. De eksisterende investorene, som inkluderer Idekapital, Skagerak Maturo, Investinor og Aidiom, har de seneste par månedene skutt inn til sammen 55 millioner kroner. Partene vil ikke kommentere prisingen.
Kapitalinnhentingen er den tredje på halvannet år, og til høsten planlegger Fonn nok en ny runde - på opptil 200 millioner kroner.
LES OGSÅ: Slik kapret Fonn USA - «Sjarmen med å være norsk varer ikke lenge»
Jekker opp ambisjonene
I fjor benyttet 25.000 unike brukere produktet til 45.000 ulike byggeprosjekter. Kundene er primært i Norge, Storbritannia og USA, men selskapet har brukere fra hele verden.
Samtidig gjennomgikk selskapet store endringer, både i produkt og organisasjon. Hovedvekten av innsatsen fremover, vil ligge på salg.
– Vi har gjort noen skikkelige dybdeanalyser i salgsprosessen, sier medgründer og markedssjef Daniel Skotheim.
Som en konsekvens har selskapet «strammet inn overalt», forteller han. Det innebærer blant annet nye verktøy for leads, endringer i måten de kvalifiserer disse på før de ringer, samt prisstrukturen og kontraktene.
– Det handler om spesialisering og profesjonalisering. Vi satser ikke bare på den gode, gamle selgeren, men også et godt system som vi kan plassere gode folk i.
Nå jekker selskapet opp ambisjonene, og sikter på å ha årlige abonnementsinntekter (ARR) på 30 millioner kroner ved utgangen av året.
LES OGSÅ: Slik løste Salesscreen-gründeren USA-koden og løftet suksessen til andre markeder i Europa og Asia
Feilene de lærer av
Gründerduoen beskriver den globale byggenæringen som såkalt et såkalt «greenfield»-marked, altså et åpent område klart for nybrottsarbeid i digitalt øyemed.
– Vår største konkurrent er penn og papir, eller epost. Vi anslår at mellom 65-85 prosent av aktørene i dette markedet ikke har gode digitale systemer, sier Grindheim.
Likevel er det andre aktører i markedet, deriblant Procore, som er godt etablert i USA, hvor Fonn nå satser tungt.
– Det er plass til mange. Procore har vært gode, men er gamle. Med «software» blir du fort stor og kompleks. Så vi må holde fast ved strategien om å være mer smidig og moderne, og lære av egne feil og de som er begått av de har gått foran.
– Som for eksempel?
– Vi må utvikle nye funksjoner basert på faktiske ønsker i salgsprosessen, og ikke for potensielle kunder. Noen ganger har vi brukt for mye tid på aktører som har vist for lite konkret interesse.
LES OGSÅ: Slik får SaaS-selskapene kontroll på «churnen»
Rekrutterer salgssjef med tech-tung CV
Blant de mange ansettelsene Fonn har gjort, er det en som stikker seg ut. Chris Campbell har erfaring som salgssjef i globale merkevarer som Ebay, Trustpilot og Miinto. Nå får han hovedansvaret for salgsarbeidet i den norske proptech-scaleupen.
Kontakten mellom Campbell og Fonn oppsto da de norske gründerne jaktet et blikk utenfra, og endte med briten, som da drev med selvstendig konsulentvirksomhet.
– Han har en god CV, men kjemien var så god at det ikke var så mye å lure på. Han fikk også se litt bak sceneteppet før han bestemte seg, og ble overbevist, sier Skotheim.