servering

Serveringsappen Favrit henter 40 millioner, og interessen når pandemi-nivåer igjen

Edwin Fjeldtvedt har fått skuta på rett kjøl etter at han måtte trekke i nødbremsen i sommer. Wiski, Idekapital og netthandelsgründer Silje Landevåg er blant investorene i den nyeste runden til Favrit.

Edwin Fjeldtvedt er endelig i land med sin investeringsrunde. Fotoet er fra tider med ikke fullt så god stemning, da selskapet måtte nedbemanne tidligere i år.
Publisert Sist oppdatert

Da Favrit-gründer Edwin Fjeldtvedt tidlig i 2022 så at covid-comebacket i økonomien vaklet, tok han den tøffeste avgjørelsen han har tatt som gründer: Startupen som hadde gått fra seier til seier da serveringsbransjen over natten måtte innføre bestilling med QR-koder ved bordene under covid, og som hadde lykkes med å rekruttere fra absolutt øverste hylle internasjonalt, måtte skru ned tempoet i planene og la ansatte gå.

Omsetningsdataene som Fjeldtvedt sitter på gjennom Favrit-appen, bidro til å styrke ham i troen på at en tung serverings-krise var nært forestående. Han ville være tidlig ute med å ta kuttene som flere trolig ville bli tvunget til å ta senere.

– Det var krevende å gå gjennom en slik prosess. Det tok mye energi å ta farvel med ekstremt flinke mennesker. Man sitter med en følelse av å ha sviktet og skuffet noen, og det er vondt.

Samtidig sitter han igjen med bevissthet om eget ansvar i slike tøffe perioder.

– Beslutningen var riktig, selv om den var krevende.

– Hvordan ser det ut nå synes du? Har det du så i kikkerten tidligere i år, kommet nå?

– Reiselivsaksjer som Expedia selges på covid-nivå. Reiseliv og serveringsbranjsen sliter med strømkrise og at folk har fått mindre å rutte med. Vi begynner å se at flere selskaper må si opp mennesker og tilpasse seg en konjunkturnedgang som kan bli ganske bred, sier han.

For de i bransjen som har mye gjeld, tynger rentene mer, og den livsviktige julebordsesongen så også ut til å bli av det rolige slaget.

– Det blir en tøff vinter for serveringsbransjen. Desember blir ok, men januar, februar og mars kan bli brutale. Vi ser at andelen av regningene som betales på kreditt, øker. Folk bruker lånte penger. Det er et tidsspørsmål hvor lenge de kan gjøre det.

Han tror folk fortsatt kommer til å ta seg en tur på byen, men ikke like ofte som før. Forskning fra tidligere økonomiske nedturer har vist at en øl på byen er noe av det siste «luksusforbruket» man kutter.

– Rentehevingene bruker 8 til 12 uker før de rammer forbruket. Oppgangen i høst, treffer nå, den neste i februar eller mars.

Har utviklet seg fra QR-app til smart kassesystem

Mens Favrit begynte som en «QR-app», har selskapet utviklet seg. Nå har det forgreininger inn mot finansteknologi ved at det tilbyr kundene såkalte smarte kassesystemer.

Favrits løsninger gjør at de nå kan selge i baren eller la servitøren ta bestillingen ved bordet, og så kan gjestene, hvis de vil, fylle på med ekstra bestillinger selv gjennom appen. Betaling kan også skje gjennom appen på slutten av besøket, som er fint for utålmodige. På bransjespråk har man «fjernet friksjoner i gjestereisen».

– Selvbestilling slik vi gjorde det under covid, var ikke perfekt. Det tok for lang tid og måtte tipse i forkant. I denne generasjonen handler det om å skape et godt samspill som leder frem til en form for felles regning og bestilling på under 3 sekunder og betaling på 10 sekunder, forteller Fjeltvedt.

Favrit har nå bygget et fullverdig kassesystem med intelligens på kjøpsadferd som gir bransjen helt ny innsikt.

Dataene er svært detaljerte med ID ned på personnivå. Personvernet er fortsatt ivaretatt, appen kan ikke identifisere personene.

– Kjøpet kan spores på tvers av terminal og digitalt kjøp. Vi ser hvor mange besøk og transaksjoner i snitt som blir gjennomført per gjest per dag og sted. Over tid bygger vi innsikt som vil utgjøre en forskjell for serveringsstedene. Hvor mange lojale kunder har vi? Optimaliserer vi? Vi sitter på mye spennende informasjon som kan hjelpe utestedene med «targeted marketing» basert på historiske kjøp og interesser.

Investorene ville inn med mer

Favrit fikk inn 40 millioner i frisk kapital denne høsten i en fulltegnet emisjon. To av de eksisterende eierne, Idékapital og Wiski Capital, tegnet seg for dobbelt så mange aksjer som de måtte for å forsvare eierandelene sine (2x pro rata).

Kristian Øvsthus i Idékapital sier til Shifter at de tok valget fordi de fortsatt har stor tro på en økende grad av digitalisering innen bar- og restaurantbransjen.

– Vi ser den økte verdien Favrit sitt produkt skaper for 1) gjestene 2) bar og restaurantene og 3) etterhvert også en større del av verdikjeden. Markedet har fortsatt mangel på både data og arbeidskraft og er også avhengig av å effektivisere for å øke marginene samt fortsette å forbedre sine opplevelser for gjestene; Favrit sitt produkt sitter i midten av dette.

Idékapital-teamet har også stor tro på gründeren og teamet rundt ham.

– Det at de raskt har tatt inn over seg et endret marked og justert både kostnadsbase og verdsettelse, gav oss tro på fortsettelsen. Det har vært en tøff periode, og det er ikke spesielt hyggelig å måtte la talentfulle medarbeidere gå, men samtidig helt nødvendig og et bevis overfor investorer at teamet klarer å tilpasse seg et marked som i 2022 bød på nye utfordringer, sier han.

Selv er Fjeldtvedt godt fornøyd med runden.

– Det ble en god runde. Så er det jo spennende å få inn en gründer som Silje Landevåg, sier Fjeldtvedt.

Get Inspired-gründeren er investert i flere startups, blant annet gjennom Wiski Capital-eier Salvesen og Thams, og hun gjorde det nylig klart på LinkedIn at hun fortsatt er i investeringsmodus og ser over caser fra startups jevnlig.

Grunnet etterspørselen er Favrit er igang med en ekstra runde på 15 millioner kroner til samme betingelser, og også i denne er det mange som har tegnet seg allerede.

– Mange gründere gruer seg for å hente kapital til en lavere verdsettelse enn i tidligere runder. Var det en problematikk for dere?

– Verdsettelsen settes av markedet og ingen andre, og man henter penger i ulike konjunkturer. Vi har ikke planer om en snarlig exit og skal bygge videre mot lønnsom drift.

Alle tilbake i jobb

Da beslutningen om å kutte i staben ble tatt, var Fjeldtvedt fast bestemt på å hjelpe. Selskapets rekrutterer Joachim Guslund, som hadde hentet inn talenter fra hele verden, fikk et nytt oppdrag. Nå skulle han hjelpe alle som ble nedbemannet tilbake i nye jobber.

Alle som en fant nye arbeidsgivere.

– Han var fantastisk i denne prosessen. Det er talentspisset rekruttering han er rå på, nå fikk han motsatt jobb og hjalp alle med å preppe CVer og assistanse.

Super-rekruttereren valgte selv å slutte etter nedbemanningene for å jobbe med det han kan best.

Skal ha vekst på plattformen og drar utenlands når Norge-driften er lønnsom

Planen videre for Favrit er å skape vekst på den nye og helhetlige plattformen, ett system som dekker alle salgskanaler innen servering.

– Vi klarer å heve omsetningen for kundene mest av samtlige fordi vi er raskest på hvert salg. Vi har eksempler på restauranter som har mer enn doblet EBITDAen (driftsresultat før renter, skatt og av- og nedskrivninger) med løsningen vår.

Favrits planer om å satse i utlandet er pauset. Først skal det skapes lønnsom drift i Norge.

– Det ser positivt ut nå. Og når det sitter, så går vi ut igjen, sier Fjeldtvedt.

Skal være klare med teknologien neste gang de drar på utenlandstokt

Det var tøft å bremse utenlandssatsingen. Selv om det ble tøft i noen markeder, gikk det egentlig veldig bra i UK og Sverige for Favrit.

– Hva vil dere gjøre annerledes neste gang?

– Det er flere ting, særlig personlig tilstedeværelse i researchfasen. For å forstå omlandet vi skulle inn i, gjorde vi research digitalt fordi vi rett og slett ikke kunne fly under pandemien. Vi kunne ikke være med nyansatte i salgsmøter, den type ting.

I Danmark, hvor Favrit aldri fikk satset skikkelig, bestod det tidlige fotarbeidet i å høre fra venner at det var plassert ut QR-koder på alle bord. Tydeligvis var markedet modent for selvbestilling.

– Eller det var det vi trodde. Det viste seg å være QR-koder for smittesporing. Det fantes ikke selvbestilling i Danmark i det hele tatt.

For Favrit ble det et viktig strategisk veivalg. Skulle de bli og utdanne danskene til å bruke teknologien, eller kommer tilbake og være best når bransjen var moden for det?

– Research er ekstremt viktig. Et annet læringspunkt for oss var at mens det var et enormt behov for selvbestilling innen restaurant som vedvarte, så gikk det drastisk tilbake med gjenåpningen i bar og nattklubb. Og da var vi ikke klare med et fullverdig kassesystem. Neste gang skal vi være klare med plattformen når vi går bredt ut.

Kundene er kommet tilbake

Da det kokte som mest under pandemien, og alle serveringssteder måtte finne en leverandør av løsninger for selvbestilling, konverterte Favrit opp mot 100 prosent av kundene de kom i kontakt med. Men i vår falt konverteringsraten ned på 27 prosent.

– Nå er vi tilbake på 86 prosent, og denne gangen er det hele kassaplattformen og ikke selvbestilling, sier Fjeldtvedt. – Det er kjekt å se at produktet befester en så spennende posisjon og at det gjør en forskjell for serveringsstedene.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!