restaurant-tech
– Det er ikke plass til alle som ble startet under pandemien
Gründer i Favrit- og Foodora-konkurrenten Tidbit, Emil Oliver Hamborgstrøm, tror mange bestillingsapper og andre innen restaurant-tech kommer til å gå under.
Tidbit er et SaaS-selskap som leverer bestillings- og markedsføringssytemer for restaurantbransjen. Selskapet ble startet opp i november 2018 av serie-gründer Emil Oliver Hamborgstrøm (23) og medgründer Eirik André Lier.
– Jeg har egentlig alltid hatt lyst til å gjøre mange forskjellige ting, sier han til Shifter.
På videregående var Hamborgstrøm med på å starte en ungdomsbedrift. Det gikk bra nok til at han ble bitt av basillen.
– Det var kult å få ut et produkt til 20 land som 16-åring. Jeg vet nå at gründer-suksess ikke handler så mye om alder, men om pågangsmot - det å «gønne på» og ikke se seg tilbake. Man må i hvert fall ikke ha 20 års skolegang for å bli gründer, sier han.
Verdi i faste lave kostnader
Som med andre slike restaurant-tech-tjenester gir Tidbit gjestene mulighet for å å bestille med mobilen og ved scanning av QR-koder både ved bordet og til take-away.
Betalingsløsningen er utviklet av Dintero.
Blant de største aktørene i markedet finner man last mile-giganten Foodora, men Tidbits løsning skal være for de restaurantene som vil ha noe eget som de har større kontroll over, kanskje i tillegg til Foodoras løsninger eller andres.
En del av konseptet er å gi kundene muligheten til å automatisere flere oppgaver og åpne for større grad av selvbetjening gjennom innsamlede data. Systemet skal dessuten gi mulighet for direkte markedsføring mot kundene. Når det sendes ut en melding til en kunde som fører til omsetning, får brukeren en oppdatert beregning av avkastningen. Bruk et par kroner på en melding, få inn 1000 kroner i omsetning.
Satser på månedlig fastpris
Mens restauranteiere ofte er ordknappe når det kommer til Foodora, har noen få gått ut i mediene og forklart at Foodora kan ta mellom 30 og 35 prosent av summen for hele måltidet. Levering kommer i tillegg.
Hamborgstrøm peker på dette som Tidbits konkurransefordel. Der Foodora tar et transaksjonsgebyr per bestilling gjennom deres nettverk, satser Tidbit på en fastpris - for tiden 2000 kroner i måneden for hele pakken med ekstra kostnader er utsendelse.
Ikke truffet hockey-kølla helt ennå
I 2021 doblet det lille selskapet den relativt beskjedne omsetningen fra 429.000 til 813.000. Driftsresultatet kom inn på minus 625.000. Men regnskapstallene er ifølge gründeren helt uinteressante foreløpig.
– Det går bra med oss. Vi har holdt på en liten stund. Vi har noen kunder og litt omsetning, men har ikke truffet hockey-kølla helt ennå, sier han.
– Hvor mange kunder har dere nå? På nettsiden deres ble det vist til 4000 brukere for noen år siden. Hva slags brukere snakker vi i så fall om?
– 4.000 brukere for noen år siden viser til våre første tester. Det er da unike brukere som har benyttet seg av løsningen. Dette var når det var ganske nytt på markedet. Vi går ikke ut med antall kunder per dags dato.
247 Ventures inn på eiersiden
Nylig kjøpte det ferske venturefondet til 24SevenOffice seg inn. Tidbit var en av de aller første investeringene til fondet.
– 247 Ventures har stort nedslagsfelt innenfor restauranter og de blir samtidig en strategisk partner, så her kommer det til å skje mye spennende.
Andre profilerte investorer er styreleder Hans Othar Blix som har vært med fra start, og Anders H. Lier i Energi.AI som har bygget opp Katapult er inne gjennom Propell Group.
– Vi er godt rustet med gode folk til å støtte oss når vi begynner å vokse.
Tror mange vil gå under
– Det er ganske mange aktører som tilbyr bestillingsløsninger med QR-koder. Hvorfor vil dere lykkes?
– Jeg tror mange av aktørene i markedet vil gå under. Selv om mange har forskjellige innfallsvinkler på ting, er det ikke plass til alle som ble startet under pandemien.
– Favrit-gründer Edwin Fjeldtvedt nedbemanner og advarer om kommende tider i restaurantbransjen. Hva blir konsekvensene av det tror du?
– Det er naturlig at når rentene stiger og folk får mindre penger å rutte med hver måned, så vil de gå sjeldnere ut å spise. Det betyr derimot ikke at kundene slutter å spise ute. Selv om bransjen skulle oppleve nedgang, mener vi også at det vi jobber med vil det være behov for, og ikke det første som kuttes på. Våre kunder ender opp med spare inn pengene de bruker og vel så det.
– Hvordan fungerer produktet deres sammenlignet med Favrits løsninger?
– Vi tilbyr blant annet takeaway, noe Favrit ikke gjør.
– Får makrosituasjonen innvirkning på hvordan dere jobber?
– Det korte svaret er nei. Fallet på børsene har ikke mye å si for oss. Men pandemien fikk så klart innvirkning på restaurantbransjen og endret i en periode folks vaner, blant annet med økt bruk av takeaway.
Planene videre er å vokse i Norge og deretter ekspandere internasjonalt.
– Vi har en del spennende planer på gang som vi vil komme tilbake til senere. Dette er ting som vi har veldig stor tro på, sier han hemmelighetsfullt.
– Hvor er dere om fem år?
– Forhåpentligvis har vi en ganske stor markedsandel i Norge, og vi har kommet oss til Sverige og Danmark.