markedsføring

Silje Landevåg inspirert igjen: Starter nytt selskap og bygger seg opp som investor

– Jeg vil tilbake på gulvet igjen, sier Get Inspired-gründeren og investoren som vil satse på i 3-4 «kommersielle hoder» i året.

Get Inspired-gründer og investor Silje Landevåg ser etter kommersielle hoder.
Publisert Sist oppdatert

Get Inspired-gründer Silje Landevågs nye byrå innen markedsføring er så ferskt at det ikke har fått et navn.

– Jeg vil tilbake på gulvet igjen og jobbe med kunder og brukere, sier hun.

«Det kommersielle» sitter i ryggraden hennes. I Get Inspired hadde hun blant annet hovedansvaret for markedssiden. Avdelingen vokste etter hvert til 10 personer.

Landevåg forteller at byrået har jobbet mye med å kartlegge behovet i selskapene hun og partnere er investert i, og hvilken type markedsføring de trenger.

Get Inspired

  • Nettbutikk som fokuserer på treningsklær etablert i 2013 av Silje Landevåg og bygget opp av henne og broren Sindre Landevåg.
  • I 2021 omsatte selskapet for 530 millioner kroner, og satt igjen med 67 millioner kroner i resultat etter skatt.
  • Witzøe-familiens Salvesen & Thams eier i dag 52 prosent, mens Landevåg har en andel på 20 prosent

– Mange utsetter markedsføring for lenge. Det er typisk det du kutter når du ikke har ressurser, men det trenger ikke være så omfattende, sier hun.

– Hvorfor skal gründere bruke ressurser på markedsføring?

– Det hjelper ikke å ha et sabla godt produkt hvis ingen vet om det eller kjøper det. God markedsføring bidrar til å skape, levere og formidle verdi, samt at det gjør selskapet til en mer attraktiv arbeidsplass. Det kan også være opplæring og posisjonering av selskapet som en attraktiv arbeidsplass.

Skal bygge en diversifisert portefølje

Samtidig bygger hun seg opp som investor. Selskapene hun investerer i, får tilbud om å bruke det ikke-navngitte byrået for å skalere.

– Da vet jeg at de får den beste markedsføringen tilgjengelig der ute, sier hun. – Tanken er at jeg kan gi gode råd til gründere ettersom de beveger seg gjennom de forskjellige fasene. Med et eget byrå får jeg et samkjørt team som lettere kan bistå fra case til case.

Investoren Landevåg er for tiden mest interessert i selskaper hvor det er stort behov for markedsføring og netthandelskompetanse. Og selv om hun kan mest om forbrukermarkedet, ser hun mer og mer på selskaper som rettet seg mot bedriftsmarkedet (B2B).

– Jeg har et åpent sinn. Men det må være et produkt jeg har tro på og som jeg tenker at kan dra nytte av min kompetanse.

Planen er å på sikt bygge opp en diversifisert portefølje.

Hun investerer gjennom selskapet sitt Do it with passion, eller DIWP Holding. Det største selskapet i porteføljen er fortsatt Get Inspired, hvor hun eier 20 prosent.

I tillegg er hun medeier i investeringsselskapet Salvesen & Thams, samt at hun har investert i kake-startupen Cakeiteasy og restaurant-appen Favrit.

Hun drar veksler på nettverket sitt og ser gjerne på case sammen med blant annet Wiski Capital, som er en del av Salvesen & Thams.

Det er rom for tre til fire selskaper per år.

Ser etter folk som er kommersielle i hodet

Som selverklært kremmer med skapertrang, ser hun særlig etter kommersielle egenskaper ved menneskene når hun skal plassere penger.

– Jeg elsker å være med på få til en utvikling sammen med flinke folk. Det å ta del i spennende miljøer som bygger noe sammen, er det som motiverer både meg og de rundt meg.

Investoren ser primært etter lønnsomme vekstselskaper, eller selskaper som nærmer seg pluss på bunnlinjen.

– Det skal være en etablert ledelse i selskapet og et produkt som markedet beviselig vil ha. Da har jeg også mer å bidra med til teamet selv. Jeg er veldig opptatt av teamet. Det må være et skikkelig kremmer-team som er opptatt av produktutvikling, vekst og smart drift.

Hun mener det er viktig å være kostnadsbevisst i oppstartsfaen, og at gründeren tar seg tid til å være på gulvet selv for å få god forståelse for alle ledd i bedriften.

– Etter hvert er det lurt å bygge gode team, tørre å gi folk ansvar og gjøre seg mer og mer overflødig. Get Inspired vokste raskt fordi vi turte å gi folk en sjanse. Stillingen endrer seg kontinuerlig. Også selskapet. Man må kjenne sin besøkelsestid i hver fase, sier hun.

– Hva har teamet har gjort og hvordan har de håndtert det? Det borrer jeg litt i.

– Noen røde flagg?

– Du merker det på persontypen. Hvordan håndterer de utfordringer som oppstår. En gründer er en survivor som alltid finner løsninger.

– Og så bør de prioritere helse. Spesielt det å sove.

Silje Landevåg bruker seg selv og egen historie aktivt i markedsføringen.

Viktig å justere underveis

Landevåg mener det for gründere er viktig å legge en god plan fra starten, men enda viktigere å ha egenskapene som kreves for å justere underveis.

– I Getinspired startet vi med en enkelt bestillingsside, pilates-DVDer og Yoga-matter. Det handler om å prøve og feile til man finner det som fungerer.

Etter noen år med prøving og feiling av forskjellige produkter var det klart at treningsklær traff markedet best. Det var da selskapet begynte å skyte fart.

– På den tiden hadde vi også opprettet Sportykids for å selge barneklær på nett. Men vi innså at det ble for mye å håndtere to konsepter samtidig, så den la vi ned etter et halvt år.

I ettertid skulle hun ønske at hun hadde plassert Sportykids inn under GetInspired.

– Man lærer på veien. Men når et selskap har begynt å få moment, er det aller viktigste å fokusere på det, selv om man må velge bort noe annet som også kan bli bra.

Gründere må samle kundedata

Hun har flere gode råd om markedsføring til gründere.

– Noe av det viktigste å starte med er å samle inn kundedata, som for eksempel epostadresser. Det er trafikk du eier, og har med inn i evigheten. Dataene kan brukes til mye mer enn nyhetsbrev, blant annet til effektiv annonsering direkte mot målgruppen. Så kan du opprette annonser mot «look-a-like audience», det vil si å rette kommunikasjonen mot en gruppe som har like interesser som målgruppen din, forklarer Landevåg.

Hun er klar på at tradisjonell markedsføring, som synlighet og bannerannonser, nyhetsbrev og slike ting, fortsatt fungerer.

– Enkelte har påpekt at Facebook ikke lenger fungerer like godt etter at Apple gjorde det vanskeligere for dem å spore folk. Har du merket noen forskjell i effekten på Facebook-annonser det siste året?

– Facebook er fortsatt den viktigste kanalen å være i. Det er en salgsmaskin, og størsteparten av befolkningen er fortsatt der. Men effekten på innhold i Instagram er kanskje litt svakere enn før. Det kan være en effekt av at flere hopper over til TikTok.

Ifølge Landevåg er det innholdsmarkedsføring hun satser mest på.

– I dag er det særlig kvalitet foran kvantitet og heller dyktig distribusjon.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!