sport
Sim-golfere driver millioninntekter via Alba: – Spinnville tall
Booking-løsningen er knapt ett år gammel, men har snart kapret hele markedet for norske simulatorer. Nå inngår gründerne også produkt-samarbeid med både Callaway og Porsche.
Alba har utviklet en plattform for «superenkel booking» av golfsimulatorer.
Selskapet rullet ut tjenesten på vårparten i fjor, og har ifølge medgründer Erik Holm nå tatt over halve markedet i Norge. Han er tidligere vekstsjef i Spond.
– Det er bare snakk om tid før det siste kommer etter. Vi får «inbound» et par ganger i uken, sier han til Shifter.
Tjenesten tilbyr også «SimLock», som hindrer spill hvis ikke tid er booket via Alba, en funksjon som i stor grad har bidratt til suksess i Norge, forteller Holm.
– Og når det ikke er en aktiv time, er det jo mulig å vise hva enn vi måtte ønske på skjermen, sier han.
Nå har selskapet derfor inngått et pilotprosjekt med Porsche, om nettopp annonsering.
Bilprodusenten sparrer med Alba om hva slags type data som er interessant, og hvordan de sammen kan utvikle «SimLock Ads» til å bli mest mulig attraktivt for annonsører.
– I Porsche drives vi av en sterk lidenskap for innovasjon, og vi heier på aktører som våger å satse i ukjent farvann - og som tør å stikke hodet frem med nye løsninger, sier Adrian Friis i Porsche Norge.
– Alba og deres «SimLock» representerer en spennende mulighet for oss til å formidle et kontekstuelt og relevant budskap til en svært aktuell målgruppe, sier han.
Det er ifølge Holm mye som kunne egnet seg på skjermen, men likevel var Porsche en særlig god match - tross forandring i demografien blant golfere.
– Historisk sett har det vært kapitalsterke folk som spiller golf, men denne gruppen har heldigvis blitt mindre homogen. Terskelen for å spille simulatorgolf er også mye lavere, og det er gjerne rimeligere.
– Men halvparten av de som spiller simulatorgolf er mellom 20 og 40 år, og Porsche ønsker å bygge drømmen om Porsche - og ikke nødvendigvis bare treffe gjennomsnittet av en Porsche-kjøper, som jeg mener å huske er 54 år.
Ett og to steg videre
På nyåret signerte også Alba et langsiktig partnerskap med Callaway, en av verdens største produsenter av golfutstyr.
– De ringte meg før jul og sa de var imponert over hva vi hadde fått til på så kort tid, sier Holm.
Det er ifølge ham ennå litt tidlig å gå i detalj på hva samarbeidet skal utvikle seg til å bli, men kort fortalt skal de utvikle nye produkter sammen.
– Vi skal ta både ett og to steg videre, sier Holm.
Henrik Spørck i Callaway uttaler:
– Hos Callaway søker vi alltid samarbeid med de beste, og det var derfor en selvfølge å kontakte Alba for å utforske muligheter og utvikle løsninger sammen, sier han.
En fot innenfor
Callaway har dessuten et aktivt oppkjøpsfond og eierskap i selskaper som Topgolf, Odyssey og Travis Mathew, påpeker Holm. Disse portefølje-selskapene representerer alle ulike segmenter innen golf og livsstil.
– Det så klart fint å få en fot innenfor uansett, enten det er snakk et potensielt oppkjøp senere eller hjelp til å ekspandere, sier han og viser til at golf-interessen har eksplodert det siste året, både i Norge og internasjonalt.
– Et moderne menneske har ikke tid til å spille golf i kanskje seks og åtte timer flere ganger i uken. En 18-hullsrunde i simulator, tar i stedet én til to timer, og det er nok den største grunnen til at det har blitt så populært, sier Holm.
Da Alba i fjor kastet seg ut i markedet, var det cirka 400 golfsimulatorer i Norge, forteller gründeren. Nå teller de over 500.
– I Norge har vi også 150.000 registrerte golfere og cirka 30.000 som kun spiller simulatorgolf. Bare i Sverige er det godt over en halv million. Det sier noe som potensialet.
Selskapet tjener penger gjennom en kombinasjon av provisjon på hver booking og en abonnementsavgift fra klubber som bruker plattformen.
De første dagene på nyåret, hadde Alba en omsetning, altså penger som gikk via Alba sin booking, på over fire millioner kroner.
– Det er ganske spinnvillt. Bare i romjulen spilte over 25.000 nordmenn simulatorgolf, sier Holm og legger til:
– Vi kunne absolutt ha bootstrapped teamet og gått i pluss nå. Jeg er ikke lenger urolig for om Alba finnes om to år. Det vet vi nå.
USA: En helt annen planet
Målet er likevel ikke å bli levedyktig i Norge. Holm skisserer i stedet planen om å bli et «skikkelig vekstcase», som inkluderer å ta steget ut av Norge - og ende i det amerikanske markedet.
– Det er over 20.000 golfklubber i USA. Det er en helt annen planet. Vi kartlegger i disse dager hvor vi skal først, men vi kommer nok uansett til å begynne og lukte på USA i år.
Han viser til at Thomas Walle i Unacast i dag fungerer som en aktiv rådgiver i Alba, en ifølge Holm verdifull partner hva gjelder å få et norsk selskap på beina i USA. Han er dessuten én av flere i gründernes nettverk som i sin tur har et godt nettverk i USA.
Holm nevner blant andre medgründer og golf-pro og medgründer Kevin André Wright, som bor halve året i Florida, i tillegg til investor Suzann Tutta Pettersen.
– Men er likevel mye som kan bli krevende i USA, sier Holm.
– Vi brukte ett år på å etablere Spond i Vest-Europa og USA, og det er nok topp tre-tøffeste ting jeg har gjort i livet. Det kan høres glamorøst ut å reise rundt og bo et par uker i for eksempel Paris og London, men det er knallhardt arbeid.
Holm forteller videre om løpende dialoger med investorer. På aksjonærlisten i dag står Jan Petter Sissener, Magnus Jepson, Hodne-familien, The Factory, Founders & Fools ledet av Daniel Fossum, blant mange flere.
Engleinvestor Kristoffer Lande tok også tidlig en del av selskapet.