delingsøkonomi

Skal hente millioner til abonnement på babyklær

– Jeg tror det ligger tonnevis av babyklær i boder og skap i de tusen hjem, som bare venter på å bli møllspist, sier Stas for barn-investor Selda Ekiz.

Programleder Selda Ekiz er en av medeierne i Stas for barn.
Publisert Sist oppdatert

Hege Rivedal Ødegaard står bak Stas for barn, en Fredrikstad-startup som tilbyr abonnement på babyklær, herunder klespakker, i tillegg til nødvendig babyutstyr.

Utleietjenesten kjøper inn klærne selv, og de tilbyr gratis levering og henting på døra.

– Et barn vokser ut av hele åtte størrelser i løpet av ett år, sier gründeren - og viser til at det i Norge blir født over 50 000 barn hvert år.

Nå jakter oppstartsselskapet medeiere i en folkefinansieringskampanje. Målet er å hente i underkant av 3 millioner kroner - til en verdsettelse på 11,9 millioner kroner.

Programleder Selda Ekiz er blant investorene som allerede har tatt plass på eiersiden.

– Jeg tror det ligger tonnevis av babyklær i boder og skap i de tusen hjem som bare venter på å bli møllspist, sier Ekiz.

– Kjøp- og salg av brukte barneklær fungerer sikkert fint innimellom, men jeg tror dessverre ikke at det er så bærekraftig i det store bildet.

Forvillet inn i en jungel av babyklær

Hun har selv barn med samboer Alf Martin Kollen Evensen, som for øvrig var en av gründerne bak Sponsor.me, også en folkefinansieringstjeneste, men for idrettsutøvere.

Han var også med å starte musikkstrømmetjenesten Tidal, da den ennå het Wimp.

Også Kollen Evensen har en plass i Stas for barn-teamet.

Ekiz forteller at de som nybakte foreldre, raskt ble forvillet inn i en jungel av babyklær.

– Mange av tjenestene som bygger på delingsøkonomi, krever at de som bruker tjenesten er aktive og tilgjengelige nesten hele tiden. Med Stas er det annerledes.

– Vi har egne folk som tar seg det viktigste, slik at du omtrent ikke trenger å tenke på noe annet enn hvilke størrelser du vil ha tilsendt i neste klespakke. Og hvis babyen din plutselig vokser fra 62 til 68 på en uke, er det bare å bytte, sier Ekiz.

Ambisjonen er å bli Norges største utleier av barneklær, og på sikt ønsker de å ta konseptet ut i Europa, heter det videre i et prospekt på Folkeinvest.