Nytt om navn

Skal hjelpe startups med å kapre den beste kompetansen fra NTNU

Etter sommerjobb hos Firda blir Anders Rodem daglig leder i Junior Consulting som rekrutterer studenter fra NTNU.

Anders Rodem i midten.
Publisert

– Vi rekrutterer NTNUs beste hoder, de som går ut i toppjobber senere, og leier de ut til halv konsulentpris mens de studerer. Studentene får nyttig erfaring og bedriftene solide leveranser, skriver Rodem i et innlegg på Linkedin. 

I en epost til Shifter forklarer han at litt av målet med stillingen er å tilgjengeliggjøre løsningen mer for startups og scaleups. 

– Timene «selger seg selv» fordi det er så flinke folk så billig. Vi holder litt tilbake på tradisjonelle oppdrag for å kunne tilgjengeliggjøre det mer. Startups får det eeeeenda litt billigere, og vi har satt opp en ny rigg. Har de tech-prosjekt med oss, er de første 30 timene «gratis». Vi har laget en full teknisk rigg som vi overleverer til kunden. Målet mitt er at flere av konsulentene skal begynne å jobbe i nettopp oppstart, som er hvorfor jeg pusher litt den veien, sier han.

Den tidligere medgründeren i det lille strømselskapet Motkraft har vært på utveksling på Berkely i San Francisco.  

Han sier til Shifter at stillingen i Junior Consulting er «fulltid», men at han kommer til å ha den ved siden av studiet som nå skal fullføres fra Trondheim.

– Veldig spennende prosjekt og kul «value prop». Jeg skal lage mye magi med det det neste året.

I vår gjorde Rodem seg bemerket i debatten om studentjobber. 

Sammen med Mikkel Svartveit opprettet han nettsiden Konsulentkarma, en svarteliste over konsulentselskaper som angivelig avbryter kontrakter med studenter om sommerjobber og andre typer ansettelser.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Rodem uttalte den gang til Kode24 at han respekterer at selskapene som avlyser kontraktene sine «driver butikk», og av og til må ta tøffe avgjørelser. Men han trodde også at mye av problemet lå i hvordan kontraktene signeres i utgangspunktet.

– Dette treffer gründerhjertet mitt særlig nært, jeg har brukt Junior på oppdrag før. Vi har allerede solgt over halve kapasiteten til høsten bare i sommeren, og resten fyller seg opp raskt, skriver han.