oppkjøp
Skiwo tar over plattform for automatiske bakgrunnssjekker
Right Person solgt etter kort tid.
Gautam Chandna (t.v.) tar over oppstartsselskapet Right Person fra Espen Einn.
Foto: Jörgen Skjelsbæk og Per-Ivar Nikolaisen
I fjor høst skrev Shifter om det ukjente prosjektet til tidligere Payr-gründer Espen Einn. Han og medgründer Bjarne Melbye hadde hentet inn fem millioner fra profiler som Remi Ramstad, Murshid Ali og Rune Brunborg til et selskap som gjør automatiserte bakgrunnssjekker. I første omgang hadde Right Person innhenting av politiattester for trenere og ledere i idretten som kundegruppe, etter hvert var planen å utvide til nye vertikaler.
Nå har imidlertid en storebror i det norske oppstartsmiljøet kjøpt selskapet.
– Gjennom kjøpet av Right Person får vi ikke bare et team med høy kompetanse, men også en teknisk ledende plattform for organisasjoner som ønsker å få bedre kontroll på rekrutteringsprosessen. Det er blitt mer vanlig å gjøre bakgrunnssjekker på de man ansetter, men dette er ofte en tidkrevende og manuell prosess som koster mye penger og ressurser. Right Person har laget et system som automatiserer disse prosessene, sier Skiwo-sjef Gautam Chandna.
Idrettslag som kunder
Right Person har så langt rettet seg mot organisasjoner som er pålagt å innhente politiattester og gjøre id-sjekk på sine medarbeidere. Systemet sørger for at sjekkene blir gjort sømløst og effektivt i en plattform som tilfredsstiller krav til personvern og sikkerhet. Den gir en enkel oversikt over hvem som har gjennomført sjekken.
Mens Espen Einn og Bjarne Melbye går ut av selskapet, fortsetter en annen Payr-profil videre i selskapet. Kyrre Andersen blir med over sammen med Fredrik Luytkis. Han er optimistisk.
– Daglig benytter idrettslag og organisasjoner seg av vår verifiseringsplattform, og ukentlig lander vi nye avtaler. Som en del av et større selskap vil vi kunne tilby flere bakgrunnssjekker og styrke tilbudet til gamle og nye kunder, sier COO Kyrre Andersen i Right Person, og legger til:
– Oppkjøpet gir oss, stabilitet og armslag til å videreutvikle markedet og visjonen.
Derfor selges det
Right Person lanserte produktet på senhøsten i fjor, og rundt årsskiftet skulle Espen Einn og gjengen egentlig ha hentet en finansieringsrunde for videre skalering. Investorjakten gikk imidlertid tregere enn antatt på grunn av sykdom og at salget kom i gang senere enn planlagt. Da muligheten for å slutte seg til Skiwo dukket opp, tok gründerteamet avgjørelsen om å selge. Oppgjøret skjedde i form av aksjer.
– Det føles godt at hjertebarnet har fått et godt hjem hos Skiwo. Vi så med en gang at forretningsmodellene til Skiwo og Right Person overlapper på en rekke områder og spiller hverandre bedre. Med oppkjøpet kan vi raskere komme ut i markedet og realisere de første ambisjonene om å hjelpe virksomheter og arbeidssøkere med å ta tilbake kontrollen over bakgrunnssjekker, sier Espen Einn, som altså har valgt å gå ut av selskapet etter oppkjøpet for å forfølge nye muligheter.
En god match
Shifter beskrev i fjor høst hvordan Skiwo i det stille har vokst frem som et slags Askeladden for frilansmarkedet. Selskapet var lenge mest kjent for tolketjeneste-formidleren TikkTalk som senere skiftet navn til Salita. Senere har de opprettet flere underprosjekter. Ett av dem er datterselskapet Manymore.com, som tilbyr en løsning for frilansere som jobber i den såkalte "gig-økon0mien", for eksempel oppdragstakere hos selskaper som Foodora og Porterbuddy.
Med Manymore.com kan frilanserne fakturere oppdragsgivere og motta betaling for oppdrag på en enkel måte, uten å måtte bruke tid og penger på regnskap og andre besværligheter, som ligger i det å drive eget selskap. Samtidig har de sertifiseringer og validerte dokumenter som for eksempel førerkort og ID-sjekk samlet på ett sted.
– Sammen med Right Person vil vi kunne tilby flere typer verifiseringer og nå ut til flere bransjer som trenger å få verifisert ansatte som skal utføre ulik type arbeid, utdyper Chandna.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.